– Vallningsfria skidor är värdelösa med pulka.
quote]
Håller inte med! Inga större problem. Och skulle det bli svårigheter åker förstås mina kicker-skins på.
HåkanF
Stighudar?
- Trådstartare Argusgranskare
- Start datum
quote]
Håller inte med! Inga större problem. Och skulle det bli svårigheter åker förstås mina kicker-skins på.
HåkanF
-----------------------------------------------------------------------------------------
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael_B![]()
-----------------------------------------------------------------------------------------
Håller inte med. Blir dock att jag för det mesta kör med stighudar för att slippa strulet med att ta av och sätta fast dem under turen men det fungerar även med vallningsfria om det inte lutar alltför kraftigt uppför.
quote]
Vore bra om ni inte citerade så att det ser ut som min åsikt. Det är "Pulkaexperten" Torkel Ideström som tycker att vallningsfria inte funkar med pulka. Jag postade detta för att Furir verkar läst lite för fort.
Mikael
HejVet inte hur du läser men för att ingen annan ska bli förvirrad,
http://www.utemagasinet.se/tester/article202233.ece
-------------------------------------------------------------------------------
Experttips
Pulkaexperterna Annika och Torkel Ideström har gått genom hela den svenska fjällkedjan med pulka och delar med sig av sina erfarenheter.
– Så fort packningen väger mer än 23-24 kilo ska det vara pulka, säger Torkel.
– Stighudar är ett måste, fyller Annika i. Det är bra med korta stighudar från och med trampet och bakåt.
Stighudar finns att köpa på metervara och ska klippas till med runda ändar så att de inte lossnar, menar Torkel. Runda ändar fungerar faktiskt bättre än stighudar med spännen som ger en öppning där snö kan komma in.
Med pulka får du en annan belastning som drar bakåt och det är inte mönstret under trampet på vallningsfria skidor anpassat till. Det fungerar för belastning uppifrån, säger Torkel.