Stighudar?

Har ingen erfarenhet av stighudar och har några funderingar inför nyförvärv av skidor. Det är inte lätt att bilda sig en uppfattning med stöd av "expertis" i skidaffären.

Vilket är bäst ?
1. Stighudar som fästs med ett beslag som finns infällda under skidan (spec skidor)
2. Stighudar som fästs med en bygel över nosen på skidan

Vallning?
Skall man ha "fiskfjällskidor" eller vanliga vallningsbara. Blir det inte knöligt med vanliga skidor när man klistrar på stughudarna ovanpå vallan eller måste man ta bort densamma innan?
Å andra sidan får man verkligen fast stighudarna ordentligt om man har fiskfjäll+

Åkning
Går det att åka kortare avsnitt nedför och på plan yta utan att ta bort stighudarna och i så fall, bromsar det mkt och hur påverkas hållbarheten.

Påläggning
Vad gäller för vädermässiga begränsningar när det gäller att lägga på stighudarna på fjället? Kan tänka mig att det kan bli knöligt t.ex under blandsföresförhållanden eller sträng kyla.

Tackar på förhand
 
Vad som är bäst, är som vanligt en subjektiv fråga, men du ska i alla fall få ta del av mina erfarenheter av stighudar.

Beträffande valla-skidor kontra vallningsfria skidor, få fungerar stighudar likadant och lika bra på båda varianterna. Möjligen med reservation för nyvallade skidor, där det kan vara svårare att få fäste. När jag gått på fjälltur har jag alltid använt vallningsfria skidor, men med i sällskapet har det alltid funnits vallaskidor, och jag har inte upplevt någon skillnad i hantering mella olika skidsorter. Mina stighudar har alltid suttit fast som berget på mina skidor (Fischer Europa 99), samtidigt som de enda stighudar jag sett lossna var ett gammalt par som levt sitt liv på vallade skidor. Dock bör man veta att hudarna kan behöva klistras om efter ett antal (flera) år.

Jo, visst går det att åka nedför med stighudarna på. Det gör vi ofta för att hålla nere farten. Man är inte så smidig med ryggsäck på smala skidor, och en nedfärd från någon topp med "handbroms i" känns ofta tryggare - så visst bromsar det. Man ska komma ihåg att turskidåkning med full ryggsäck inte är någon fartig aktivitet, så på mellanpassager låter vi ibland hudarna sitta på - det är ett meckande att plocka av och på dem.

Jag upplever inga skillnader i hantering av stighudarna beroende av väder. Skitkallt väder gör hanteringen av stighudar lika mycket kallare som all annan hantering i skitkallt väder. Dock försöker man stryka belaget så torrt som möjligt för att bättra på vidhäftningen och sådant är ju svårare i ymningt fallande blötsnö.

Lycka till. Fjällen är som vackrast i vinterskrud.
M.
 
Som vanligt beror svaret på frågan "vilket är bäst" på vad som är den huvudsakliga användningen och på vem du frågar.

Jag sysslar mest med "vanliga fjällturer" i huvudsak utmed leder men med inslag av enklare toppturer. För det ändamålet så fungerar Fischer Europa med fiskfjäll utmärkt. Jag vallar aldrig. Mina stighudar är alltid med på turerna men det är sällan jag använder dom på de slags turer jag gör. (stighudar modell "bygel över nosen")

Jag minns dock en tur för ett antal åt sedan när min fru och jag skulle åka från Lunndörrstugan tillbaka till Vålådalen. Spåret går stundtals i rätt brant skogsterräng så möjligheten att dämpa farten genom ta ut vida svängar i terrängen finns inte. Det var väldigt isigt och svårbromsat så vi satte faktiskt på stighudarna för nedförsåkningen. Det fungerade förvånansvärt bra även om man fick vara uppmärksam på litet "hugg" då och då.

Har ingen erfarenhet av stighudar och har några funderingar inför nyförvärv av skidor. Det är inte lätt att bilda sig en uppfattning med stöd av "expertis" i skidaffären.

Vilket är bäst ?
1. Stighudar som fästs med ett beslag som finns infällda under skidan (spec skidor)
2. Stighudar som fästs med en bygel över nosen på skidan

Vallning?
Skall man ha "fiskfjällskidor" eller vanliga vallningsbara. Blir det inte knöligt med vanliga skidor när man klistrar på stughudarna ovanpå vallan eller måste man ta bort densamma innan?
Å andra sidan får man verkligen fast stighudarna ordentligt om man har fiskfjäll+

Åkning
Går det att åka kortare avsnitt nedför och på plan yta utan att ta bort stighudarna och i så fall, bromsar det mkt och hur påverkas hållbarheten.

Påläggning
Vad gäller för vädermässiga begränsningar när det gäller att lägga på stighudarna på fjället? Kan tänka mig att det kan bli knöligt t.ex under blandsföresförhållanden eller sträng kyla.

Tackar på förhand
 

avslutad210712

Gäst
Vilket som är bäst kan jag inte uttala mig om men jag kör pulka med Åsnes Rago vallningsfria (dvs fiskfjäll) kombinerat med stighudar under hela skidan och mina erfarenheter är

Man får fast stighudarna även om man har fiskfjäll. De ställen där de brukar lossna för min del är längst bak där belaget inte har något mönster.

Åkning utför är ingen höjdare om man vill att det skall gå fort men med pulka efter sig så vill man kanske inte det.

Åkning på platten är inga problem med pulka eftersom man mest hasar fram och inte använder sig så mycket av glidet.

Att sätta fast stighudarna har jag aldrig upplevt som något problem men å andra sidan sitter mina stighudar på i stort sett hela resan.

Skulle jag köpa skidor skulle jag troligen välja en modell med halva stighudar tex Åsnes lösning för jag gissar att det är mest under foten man behöver fästet.

Om du vill komma billigt undan så säljer www.northstar.se stighudar i metervara som man sen kompletterar med fästen som är en barnlek att sätta fast. Skall själv komplettera mina med någon form av elastiskt fäste baktil just för att slippa problemet med att stighudarna vill lossna längst bak.
 
Mina erfarenheter

Jag har använt stighudar vid pulkaturer, toppturer och anmarscher till så'na.

Jag har funni t, vid jmf med färdkamrater, att bäst funkar en stighud som är något kortare än skidan rundklippt i bakkant och fäst vid brättet med nå'n sorts bygel. Och var alltid aktsam om limmet på hudarna.
 
Utifrån mina egna erfarenheter:

De stighudar jag har använt hade en ögla längst fram - inget mer avancerat spänne än så och inget spänne bak. Mina satt jättebra - det är ju ett rysligt klibbigt klister på dem, medan min kompis som även hade spänne bak hade väldiga problem med att få dem att sitta - till slut klippte han av fästena.

Stigudarna satt på hela Sarekturen så någon valla behövde jag aldrig bekymra mig över.
 
Tack för tips

Tack alla som gjort sig besväret att svara på mina frågor.
Nu har jag det underlag som jag sökte i affärerna och det lutar åt "halvhudar" på vallningsfria, skidor men jag skall titta på några olika lösningar.
Återkommer om mitt val.
Häls
Argus
 
Vilket är bäst ?
1. Stighudar som fästs med ett beslag som finns infällda under skidan (spec skidor)
2. Stighudar som fästs med en bygel över nosen på skidan

hela stighudar ger förståss lite bättre grepp än såna som bara sitter mitt under foten,
men jag tycker att dom korta stighudarna ger alldeles tillräckligt med fäste i dom flesta fall...

använde blackdiamonds kickerskins på en sarektur med pulka i fjol, och tyckte det gick bra på platten. Greppet räckte gott och väl, men det glider bättre. Vi gjorde också en enklare topptur upp på skanåtjokka, från sydöst, och på dom brantaste partierna kändes det som att det var lite gränsfall, men det gick det också.. =)
 
Använder korta hudar (fr northstar.se - kallas kicker-skins). Används främst uppför. I (isiga) utförsbackar - speciellt i ospårad terräng - är de lite smålömska. De "hugger" lite oberäkneligt. Är man trött i benen kan det få oönskade konsekvenser ;-).

HåkanF
 
Stighudar minitest

Har nu fastnat för Åsnes med korta stighudar som sitter med ett spänne som är infällt i skidan.
Har provat dessa under tre relativt hårda dagar ( 35 km 1800 höjdmeter minus 10-15) med pulka. Har fungerat över förväntan. Bra drag i uppförslut dock måste man saxa i de riktigt branta partierna. Något trögt på flat mark.
Utför går det skapligt men inte lika fort som utan stighudar. Med pulkan som påskjut känns det dock tryggt med en viss friktionsbroms.
Har ännu inte provat att ta av stighudarna och valla för flatmarksbruk. Här säger dock tillverkaren att man inte skall ha valla kvar när man sätter på stighudar, vallan uppges hindra god vidhäftning.
Hade dock av misstag (läst på dåligt) vallat en skida innan jag skulle sätta på stighudarna.Skrapade bort vallan med en vallakloss och satte sedan på stighuden. det finns nu ingen skillnad när det gäller stighudens fäste i förh till den ovallade skidan.
Möjligen skulle man kanske ha valt vallningsfria skidor vilket hade underlättat men då med risk för dåligt fäste för stighudarna. Testen fortsätter
 
Stighudar

Vilket som är bäst kan jag inte uttala mig om men jag kör pulka med Åsnes Rago vallningsfria (dvs fiskfjäll) kombinerat med stighudar under hela skidan och mina erfarenheter är

Man får fast stighudarna även om man har fiskfjäll. De ställen där de brukar lossna för min del är längst bak där belaget inte har något mönster.

Åkning utför är ingen höjdare om man vill att det skall gå fort men med pulka efter sig så vill man kanske inte det.

Åkning på platten är inga problem med pulka eftersom man mest hasar fram och inte använder sig så mycket av glidet.

Att sätta fast stighudarna har jag aldrig upplevt som något problem men å andra sidan sitter mina stighudar på i stort sett hela resan.

Skulle jag köpa skidor skulle jag troligen välja en modell med halva stighudar tex Åsnes lösning för jag gissar att det är mest under foten man behöver fästet.

Om du vill komma billigt undan så säljer www.northstar.se stighudar i metervara som man sen kompletterar med fästen som är en barnlek att sätta fast. Skall själv komplettera mina med någon form av elastiskt fäste baktil just för att slippa problemet med att stighudarna vill lossna längst bak.

Hej
Läste i Utemagasinet av Annika och Torkel Ideström några experter på pulkaturer (där de hade en test på pulkor och stighudar), att stighundar inte var använtbart om man drog pulka på grund av draget kommer bakifrån. Själv tänker jag åka till fjällen med pulka, och funderade på att köpa stighundar, och för dig fungerar det tydligen. I bland vet man varken ut eller in.
 
Läs om, läs rätt

Hej
Läste i Utemagasinet av Annika och Torkel Ideström några experter på pulkaturer (där de hade en test på pulkor och stighudar), att stighundar inte var använtbart om man drog pulka på grund av draget kommer bakifrån. Själv tänker jag åka till fjällen med pulka, och funderade på att köpa stighundar, och för dig fungerar det tydligen. I bland vet man varken ut eller in.

Vet inte hur du läser men för att ingen annan ska bli förvirrad,

http://www.utemagasinet.se/tester/article202233.ece
-------------------------------------------------------------------------------
Experttips
Pulkaexperterna Annika och Torkel Ideström har gått genom hela den svenska fjällkedjan med pulka och delar med sig av sina erfarenheter.
– Så fort packningen väger mer än 23-24 kilo ska det vara pulka, säger Torkel.
– Stighudar är ett måste, fyller Annika i. Det är bra med korta stighudar från och med trampet och bakåt.
Stighudar finns att köpa på metervara och ska klippas till med runda ändar så att de inte lossnar, menar Torkel. Runda ändar fungerar faktiskt bättre än stighudar med spännen som ger en öppning där snö kan komma in.
– Vallningsfria skidor är värdelösa med pulka.
Med pulka får du en annan belastning som drar bakåt och det är inte mönstret under trampet på vallningsfria skidor anpassat till. Det fungerar för belastning uppifrån, säger Torkel.
-----------------------------------------------------------------------------------------
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Bakre fäste till stighudar Turskidåkning 4
L.A. Klistra om stighudar? Turskidåkning 4
halmstadpatrik Vallade turskidor och stighudar Turskidåkning 3
kanis förvara stighudar Turskidåkning 4
Polarnatt Stighudar och tejpvalla Turskidåkning 23
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
Gryningsflickan stighudar Turskidåkning 5
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10
umemorgan Hur använda stighudar? Turskidåkning 21
memmeli Stighudar och turskidor Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.