Stighudar till Fischer e99 Crown

Hej!

Ska ut på turskidåkning efter påsk och letar efter stighudar till mina turskidor. Jag har ett Fischer e99 Crown, längd 195 cm och bredd 55 mm på mitten. Jag har fått rekommenderat till mig att skaffa ett par BD Kicker Skins, men de verkar vara slut i lager vart jag än kollar. Är det nån som har något bra tips på vad jag skulle kunna använda istället?
 
Var skall du åka? Sällan det behövs korta hudar på t ex Kungsleden om du har crownbelag IMHO. Men BDs kicker skins är utmärkta.

Thure
 
Om du är ute med ryggsäck är det väl inte så ofta du måste använde stighudar, då kan du även använda hellanga stighudar utan att tappa för mycket glid.
Om du har liten tid över och får tag i ett par slitna topptursstighudar (de är ju mest slitna på sidan) är det ganska enkelt att göra sina stighudar själv.
Här har jag skrivit om det (på tyska - men Google-translate finns ju, eller så kan du be om förklarning på dåligt svenska ;)), mina stighudar är drygt 50 mm bred och 20 cm kortare än mina skidor, men de funkar utmärkt.

Henning
 
Jag ska åka kring Marsfjällen, bo i en liten stuga och göra dagsturer för det mesta. Men vi hoppas på att kunna åka upp en del på Marsfjällets sluttningar så tror att stighudar kan komma väl till pass. Vi kommer också behöva dra en pulka ner till Marssjön för att hämta vatten, och det kan nog behövas då också.
 
Någon som har en film eller bildinstruktion på hur man monterar av och på korta stighudar (kickerskins). Jag har bara erfarenhet av "fulllängds-hudar".

/Patrik
 
I denna video ser man hur han monterar dom.
Metallplatten behövs väl för att inte drar snön mellan skidor och stighudar.

Henning
 
Med Crowbelagen har du ju nästan redan fyllt funktionen med korta hudar. Eller är dom väldigt slitna?
Själv har jag E109 med crown och har kompletterat med hellånga hudar. Dessa har väldig dåligt glid och sätts endast på när det är rejäla och långa stigningar som står på menyn. I de flesta lägen klarar jag mig bra med de inbyggda fiskfjällen.
 
Hej, samma fråga här. Går det att ha långa stighudar på e99 crown trots fish scale i mitten. håller stighudarna på dem eller är de för lösa? Ska på pulver med pulka så mitt största oro är att få tillräckligt med grip, inte glide.
 
Hej, samma fråga här. Går det att ha långa stighudar på e99 crown trots fish scale i mitten. håller stighudarna på dem eller är de för lösa? Ska på pulver med pulka så mitt största oro är att få tillräckligt med grip, inte glide.
Det går och dom håller. Speciellt när det är långa då största delen av skidan inte har några fjäll och därmed ger bra vidhäftning.
Men som alltid är det ju bra att borsta bort snö mm och kanske värma hudarna lite innan (innanför jackan) så klistret fäster bra.
 
I denna video ser man hur han monterar dom.
Metallplatten behövs väl för att inte drar snön mellan skidor och stighudar.

Henning

Tack för tydlig och bra film.

Så det funkar till alla skidor (givet att bredden är rätt), skidan behöver alltså inte något särskilt fäste eller uttag. Man bara, trycker dit skinnet, drar fast med remmen på ovansidan och sen går man på uppför.

/Patrik
 
Tack för tydlig och bra film.

Så det funkar till alla skidor (givet att bredden är rätt), skidan behöver alltså inte något särskilt fäste eller uttag. Man bara, trycker dit skinnet, drar fast med remmen på ovansidan och sen går man på uppför.

/Patrik
Har inte prövat själv men har hört folk som haft problem med att metallfästet skrapat i en del och därmed hindrat glidet. Speciellt om du har lågt spann. Den bygger ju en del nedåt. I övrigt verkar det vara som du beskriver det. Som en föregångare innan många skidor fick fästen för korthudar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Bakre fäste till stighudar Turskidåkning 4
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
zeromaker Stighudar till vallningsfria längdskidor? Turskidåkning 1
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
Argusgranskare Stighudar? Turskidåkning 18
L.A. Klistra om stighudar? Turskidåkning 4
halmstadpatrik Vallade turskidor och stighudar Turskidåkning 3
kanis förvara stighudar Turskidåkning 4
Polarnatt Stighudar och tejpvalla Turskidåkning 23
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
Gryningsflickan stighudar Turskidåkning 5
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10
umemorgan Hur använda stighudar? Turskidåkning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.