Stigbygel för Kajak

Funkar det verkligen i ett skarpt läge... ärligt, när du vält pga sjön? Klarar du då att kliva i på det sättet och sedan hantera en vattenfylld kajak, eller är det som på filmen en manöver för självförtroendet på plattvatten?

Öka våghöjden från plattvatten till en nivå där han möjligen hade vält (en meter kort sjö kanske) och jag tvivlar på att han lyckats ta sig ombord igen.

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Funkar det verkligen i ett skarpt läge... ärligt, när du vält pga sjön? Klarar du då att kliva i på det sättet och sedan hantera en vattenfylld kajak, eller är det som på filmen en manöver för självförtroendet på plattvatten?

Öka våghöjden från plattvatten till en nivå där han möjligen hade vält (en meter kort sjö kanske) och jag tvivlar på att han lyckats ta sig ombord igen.

Bra och viktig fråga. Om man bara tränar räddningsövningar i vatten som är så lugnt att man rimligen inte bör välta, har man ingen aning om vad som fungerar när vattnet är sådant att man verkligen riskerar att välta.

För mig förefaller det (så länge man inte är skadad eller mycket trött) som att det är lättare att komma upp, än det är att tömma kajaken och vara sjövärdig igen.

--- Mats ---

Avsikten med filmen var att visa min tolkning av flottörräddning och att man inte nödvändigtvis behöver belasta paddeln vid uppstigning.
I vilken mån metoden fungerar i sjögång är väl upp till var och en att ta reda på.
Går jag runt i brytande sjö föredrar jag att rolla upp, något som också hänt mig i skarpt läge.

Avsikten med filmen var att visa min tolkning av flottörräddning och att man inte nödvändigtvis behöver belasta paddeln vid uppstigning.
I vilken mån metoden fungerar i sjögång är väl upp till var och en att ta reda på.
Går jag runt i brytande sjö föredrar jag att rolla upp, något som också hänt mig i skarpt läge.

Varför inte bara göra en cowboyistigning om det är så lugnt att paddeln ändå inte behöver belastas?

--- Mats ---

Jag har inte provat stigbygeln men funderar ändå på varianter. Varför inte använda säkringslinan till paddeln att "kliva" på. Fäst den framför sittbrunnen, använd en 5 mm flagglina och avpassa längden så den stämmer när man stoppat in paddeln under linorna bakom sittbrunnen. Då slipper man en hel del av tendensen att stigbygeln vill dra omkull kanoten.

Men allra intressantast är ändå "the mexican rescue" som jag tror mer på som fungerande metod i sjögång. Kika på de två sidorna med bilder och beskrivning:

http://outdoors.webshots.com/album/83591736KDoZAK

Man slipper fumlandet bakom sig när man ska ta loss paddeln. Inte det lättaste när man är trött, blöt och kall.

Jag har inte provat stigbygeln men funderar ändå på varianter. Varför inte använda säkringslinan till paddeln att "kliva" på. Fäst den framför sittbrunnen, använd en 5 mm flagglina och avpassa längden så den stämmer när man stoppat in paddeln under linorna bakom sittbrunnen. Då slipper man en hel del av tendensen att stigbygeln vill dra omkull kanoten.

Men allra intressantast är ändå "the mexican rescue" som jag tror mer på som fungerande metod i sjögång. Kika på de två sidorna med bilder och beskrivning:

http://outdoors.webshots.com/album/83591736KDoZAK

Man slipper fumlandet bakom sig när man ska ta loss paddeln. Inte det lättaste när man är trött, blöt och kall.

snygg variant. Faktiskt är wet entry och roll med flottör min nuvarande favorit för sjögång (klarar normal flottörräddning upp till 14 sekundmeter). Sitter man hukad framåt kan man ha flottören som utriggare medan man pumpar (en hand på paddeln, en på pumphandtaget, och benen pressar paddeln, detta tycker jag fungerar bättre än paddeln bakom sig som vid flottörräddning).

Detta med paddeln i kläm (mexican rescue) verkar smart, men borde det inte bli ett rätt vekt stöd om man lutar kajaken mot utriggaren?

--- Mats ---

Varför inte bara göra en cowboyistigning om det är så lugnt att paddeln ändå inte behöver belastas?

--- Mats ---

Förklara gärna vad du menar med cowboyistigning

Jag brukar ta mig upp med re-entry and roll, flottörräddning som filmen visar eller genom att åla mig upp via akterdäcket. Vill jag ha mer stabilitet monterar jag VKV-flottören på paddeln, alternativt sticker in reservpaddeln från andra sidan i samma hållare.

Är man trött eller skadad kan det säkert underlätta att klänga sig upp via paddeln, men jag tror att påfrestningarna på paddeln kan bli stora.

Gjorde om filmuppladdningen i ett annat filformat vilket gav en bättre bildkvalitet
http://www.viddler.com/explore/Parakit/videos/4/

Bilagor

• IMG_0364 mini.jpg
    IMG_0364 mini.jpg
    70.7 KB · Visningar: 387
Förklara gärna vad du menar med cowboyistigning

Jag brukar ta mig upp med re-entry and roll, flottörräddning som filmen visar eller genom att åla mig upp via akterdäcket. Vill jag ha mer stabilitet monterar jag VKV-flottören på paddeln, alternativt sticker in reservpaddeln från andra sidan i samma hållare.

Är man trött eller skadad kan det säkert underlätta att klänga sig upp via paddeln, men jag tror att påfrestningarna på paddeln kan bli stora.

Gjorde om filmuppladdningen i ett annat filformat vilket gav en bättre bildkvalitet
http://www.viddler.com/explore/Parakit/videos/4/

Cowboyistigning: Ålar upp baktill på kajaken, sätter sig gränsle på kajaken, och sänker ner sig i sittbrunnen.

--- Mats ---

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips