STI reglage på gammal racer ?

Hej !

För att gå rakt på sak,jag gillar inte ram monterade växelspakar som finns på flertalet gamla landsvägshojar.

Det jag undrar är om det går att mont moderna sti reglage på en sådan här hoj ?

Hojen är en gammal 10-växlad crescent,problemet jag ser är att moderna sti reglage är för 9/10 delad krans men finns det fler problem ?

Tacksam för synpunkter.

Drivlina

För att använda STI eller Ergopower reglage för 8-9-10-11 delad kassett måste du förutom byta bakhjul, byta vevparti, bakväxel,framväxel, kedja och kassett. Alternativt behöver du inte byta bakhjulet utan bara byta baknav och ekrar( om du kan bygga hjul). Avståndet bak, bör vara minst 125 mm på en gammal stålram, detta så du får dit det nya bakhjulet utan problem. 130 mm bak, är standard på nya LVG cyklar.

Att skaffa en begagnad hoj med STI eller Ergopower är kanske det mest ekonomiska alternativet?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Måste man verkligen byta vevparti? Och har man tur drar framväxeln lika mycket vajer, men det kanske är att hoppas på för mycket?

Vevparti

Ok, man måste inte byta vevparti men att byta bägge klingorna fram kostar nog mer än att köpa nya vevar. T.ex har chainreactioncycles 105 vevar för 275 S/kr. Klingor, om man vill köra 9 delat, kostar betydligt mer.

Det stämmer, har man tur behöver man inte byta framväxel OM reglaget drar tillräcklig mängd vajer. Shimano drar väl 1:2? Då är ju bara frågan om denna framväxel rör sig lika mycket? Alternativt kan man ju ha ramreglage på v-sida och STI på höger.

Tack

Tack för synpunkterna,det verkar inte ekonomiskt försvarbart då så jag får väl nöta på med hojen tills plånboken blir lite tjockare och försöka hitta en beg modern landsvägshoj.

Vet någon vilket årtal sti reglage började bli "standard" på landsvägshojarna ?

Mvh/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips