STI reglage på gammal racer ?

Hej !

För att gå rakt på sak,jag gillar inte ram monterade växelspakar som finns på flertalet gamla landsvägshojar.

Det jag undrar är om det går att mont moderna sti reglage på en sådan här hoj ?

Hojen är en gammal 10-växlad crescent,problemet jag ser är att moderna sti reglage är för 9/10 delad krans men finns det fler problem ?


Tacksam för synpunkter.
 
Drivlina

För att använda STI eller Ergopower reglage för 8-9-10-11 delad kassett måste du förutom byta bakhjul, byta vevparti, bakväxel,framväxel, kedja och kassett. Alternativt behöver du inte byta bakhjulet utan bara byta baknav och ekrar( om du kan bygga hjul). Avståndet bak, bör vara minst 125 mm på en gammal stålram, detta så du får dit det nya bakhjulet utan problem. 130 mm bak, är standard på nya LVG cyklar.

Att skaffa en begagnad hoj med STI eller Ergopower är kanske det mest ekonomiska alternativet?
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Måste man verkligen byta vevparti? Och har man tur drar framväxeln lika mycket vajer, men det kanske är att hoppas på för mycket?
 
Vevparti

Ok, man måste inte byta vevparti men att byta bägge klingorna fram kostar nog mer än att köpa nya vevar. T.ex har chainreactioncycles 105 vevar för 275 S/kr. Klingor, om man vill köra 9 delat, kostar betydligt mer.

Det stämmer, har man tur behöver man inte byta framväxel OM reglaget drar tillräcklig mängd vajer. Shimano drar väl 1:2? Då är ju bara frågan om denna framväxel rör sig lika mycket? Alternativt kan man ju ha ramreglage på v-sida och STI på höger.
 
Tack

Tack för synpunkterna,det verkar inte ekonomiskt försvarbart då så jag får väl nöta på med hojen tills plånboken blir lite tjockare och försöka hitta en beg modern landsvägshoj.

Vet någon vilket årtal sti reglage började bli "standard" på landsvägshojarna ?

Mvh/
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips