STFs utsugande av fjällvandrare

Dyr utrustning!

Varför bryr du dig egentligen om att vissa väljer att "flasha" med dyr och modern utrustning. Det är väl deras ensak om de har råd med det. Är du avundssjuk? Det förekommer överallt. Jag vet inte var du bor i landet men det förekommer väl ändå folk som köper den dyraste, nyaste och mest sportiga bilen och sedan kör runt stan hela dagarna för att visa upp sig. Människor som köper de dyraste kläderna, ex Armani, Hugo Boss etc och som traskar runt i stan finklädda hela dagarna. Det är väl deras ensak. Inte fan bryr jag mig om det! Jag väljer att lägga mycket pengar på min friluftsutrustning eftersom jag vill ha det bästa som jag kan ha råd med. Samtidigt avstår jag från vissa andra saker som tex en dyr jäkla bil. Det gäller att prioritera och jag prioriterar en GTX-jacka. Jag tycker om klättring, vandring, multisport och väljer därför att lägga pengar på det.

/
 
Re: Dyr utrustning!

A.S.; sa:
Varför bryr du dig egentligen om att vissa väljer att "flasha" med dyr och modern utrustning. Det är väl deras ensak om de har råd med det. Är du avundssjuk? Det förekommer överallt. Jag vet inte var du bor i landet men det förekommer väl ändå folk som köper den dyraste, nyaste och mest sportiga bilen och sedan kör runt stan hela dagarna för att visa upp sig. Människor som köper de dyraste kläderna, ex Armani, Hugo Boss etc och som traskar runt i stan finklädda hela dagarna. Det är väl deras ensak. Inte fan bryr jag mig om det! Jag väljer att lägga mycket pengar på min friluftsutrustning eftersom jag vill ha det bästa som jag kan ha råd med. Samtidigt avstår jag från vissa andra saker som tex en dyr jäkla bil. Det gäller att prioritera och jag prioriterar en GTX-jacka. Jag tycker om klättring, vandring, multisport och väljer därför att lägga pengar på det.

/

Härligt jobbat! Ännu ett citat ur en av mina inlägg som tagits ur sitt sammanhang och upprört ännu en eldsjäl... Det som stör mig är inte det faktum att folk KÖPER bra grejer (det skulle Gud veta att jag själv skulle om jag hade pengar), det som stör mig är folks attityd gentemot OLIKTÄNKANDE... Ödmjukhet och vänlighet är två riktigt bra saker när man träffar främmande människor.

Nästa gång kan jag rekommendera att inlägg läses mer än en gång för att missförstånd, och framförallt otrevliga toner, skall kunna undvikas.

Tack för din åsikt! :)

PS. Jag bor i Stockholm... vare sig jag vill eller inte... :)
 
Re: Re: För mycket regn för tältning

"Men jag håller med dig - visst såg jag en hel "Biltematält"-människor plaska omkring i sina blöta kläder på fjällstationen... Det jag också såg var en hel drös med människor vars största intresse var att "flasha" för andra vandrare att de hade minsann den bästa, nyaste, lättaste och framförallt den dyraste utrustningen man kan hitta."


Adrian är inne på den snobbism som råder i svenska fjällvärlden / friluftsmiljøn.

Prylar och status är før många en viktig del av sin hobby, o det kan man ju ha førståelse før. Men... man måste dock kunna rerflektera øver det utan att bli angripen av vissa som känner sig träffade. I Norge där jag bor nu är friluftsliv och fjällsport ngt helt annat än i Sverige. Det är det inte viktigast vad man har før utrustning och man ser inte ner på det sk. "biltemafolket". Fjällsport är folksport och inte en syssla før " the brattpack" (vilket iofs ej är helt sant i sverige heller...men på senare år i allt større grad)

Varfør är friluftsutrustning billigare i Norge än i sverige? jo før att det i Norge inte finns samma marknadsmekanism som i sverige gør det lønsamt att vara dyr på vissa friluftprylar, typ goretexjackor, (jmfr Levis på 80-talet).

Inläggen som beskyller folk før att vara snåla om de ej køper det dyraste är bland det dummaste och signifikant før mentaliteten bland vissa friluftsfolk i Sverige, (køpa kajak i Baltikum = synd om det stackars svenska återførsäljarna)

Før øvrigt så kan man inte riktigt jämføra NTF och STF då det bor folk i norska fjällvärlden och det underlättar ju lokal delaktighet en hel del. Om STF kunde utvecklas i riktning mot NTF vore iofs mkt bra. Men det skulle dem som åker helikopter till Kebne fjällstation før en veckas "adventure" och heliskiing inte tycka om...
 
Re: Re: Re: För mycket regn för tältning

nils73; sa:
Prylar och status är før många en viktig del av sin hobby, o det kan man ju ha førståelse før. Men... man måste dock kunna rerflektera øver det utan att bli angripen av vissa som känner sig träffade. I Norge där jag bor nu är friluftsliv och fjällsport ngt helt annat än i Sverige. Det är det inte viktigast vad man har før utrustning och man ser inte ner på det sk. "biltemafolket". Fjällsport är folksport och inte en syssla før " the brattpack" (vilket iofs ej är helt sant i sverige heller...men på senare år i allt større grad)

Varfør är friluftsutrustning billigare i Norge än i sverige? jo før att det i Norge inte finns samma marknadsmekanism som i sverige gør det lønsamt att vara dyr på vissa friluftprylar, typ goretexjackor, (jmfr Levis på 80-talet).

Inläggen som beskyller folk før att vara snåla om de ej køper det dyraste är bland det dummaste och signifikant før mentaliteten bland vissa friluftsfolk i Sverige, (køpa kajak i Baltikum = synd om det stackars svenska återførsäljarna)

Før øvrigt så kan man inte riktigt jämføra NTF och STF då det bor folk i norska fjällvärlden och det underlättar ju lokal delaktighet en hel del. Om STF kunde utvecklas i riktning mot NTF vore iofs mkt bra. Men det skulle dem som åker helikopter till Kebne fjällstation før en veckas "adventure" och heliskiing inte tycka om...

Mina högst personliga reflektion/iaktagelse över fjällvandrarnas kläder och prylar i Norge är den normännen generellt sett är "bättre" utrustade än svenskarna. Alltså fler vandrare har G-tex ställ ordentliga kängor osv, men det är färre tält än vad man ser i Sverige.

Vad det beträffar marknadsmeknismerna så torde dom vara dom samma i Norge som i Sverige. Vad som skiljer sig är kanske marknadernas respektive storlek eller något annat. Jag kan vara ute och cykla här :) men jag har för mig att det procentuellt sett är en större andel Normän än Svenskar som rör sig i fjällen. Detta skulle ju då kunna förklara varför Norge har en lägre prisnivå än Sverige.

OBS!
För att vara på den säkra sidan så påpekar jag att jag inte har några som hellst vetenskapliga belägg för ovanstående resonemang, men då jag sett det vid flera tillfällen så misstänker jag att det kan ligga någonting i det. ;)

/Jesper
 
Tycker att det låter billigt, med tanke på vad det fanns för alternativ.

Kom nyligen hem ifrån Sarek stannade en natt på fjällstationen i Salto, en natt middag (3rätters)+ frukost för 560:- det tycker jag iprincip var gratis.
 
Re: Re: Re: Låt samerna sköta fjällturismen!

chralm (Christian Almgren)

En intressant sak är att i deltat vid Låddejåkkå så hade de röjt en ny stig för att lätt kunna komma ner till det plats de körde turistbåten till.

Jag vet att samerna har speciella rättigheter i nationalparkerna, men får de verkligen röja nya stigar för turisttrafik?

mvh Christian


Turistbåt i Låddejåkkå?
Vart går den, alternativt varifrån kommer den?
mvh
Åke
 
Re: Re: Re: Re: Låt samerna sköta fjällturismen!

Åke L; sa:
Turistbåt i Låddejåkkå?
Vart går den, alternativt varifrån kommer den?
mvh
Åke

För några år sedan gick den från leden där padjelantaleden går ihop (dvs där leden från Kutjaure och den från Kisuris går ihop). Den slutade sen i deltat nedaför stugan.
 
Re: Låt samerna sköta fjällturismen!

chralm; sa:
För några år sedan gick den från leden där padjelantaleden går ihop (dvs där leden från Kutjaure och den från Kisuris går ihop). Den slutade sen i deltat nedaför stugan.
Hm, det är ju en av de finaste delarna på hela leden; inte en sträcka jag skulle vilja tillbringa nere vid vattenytan!
 
STFs priser

Hei Napoleon !
Jeg er ikke enig i at STFs pris for overnatting i stuga er "utsugande". Kr 245 - kr 250. Men sammenlignet med hva det koster f.eks.for tilsvarende standard på en norsk selvbetjeningshytte (kr 170 for medlemmer)og et vandrerhjem (ca kr 250 inkl. frokost og dusj/wc)så er det dyrt.
Jeg tror STF bør se over sin "prisstruktur" og harmonisere den til de prisene jeg har nevnt ovenfor
Ellers er det mye i "det svenke system" som jeg savner i Norge. Jeg tenker her spesielt på en avdeling for "sjalvhushold" ved de "betjente hyttene" i Norge. Det savner jeg i Norge etter å ha gått noen år i svenske fjell.
 
Re: Norge

Per J; sa:
Jag tycker Sverige ska ha samma system som i Norge. En av få saker i norge som är billigare än i sverige är just att bo i fjällstugor.

I norge är stugorna obemannade och låsta, man måste kvittera ut en nyckel först. Inför samma system i sverige och sänk priserna. Nu funkar ju inte detta på fjällstationerna som behöver bemanning, så där blir väl prisbilden kvar på samma nivå som nuvarande.

I slutet av 80-talet och början av 90-talet använde jag mig ofta av STF's fjällstugor. Numera nästan aldrig. Är dock fortfarande medlem och bor på vandrarhem...

Det var väl en lite förenklad bild. I Nordnorge är alla klubbstugor
ubetjent. I Sydnorge förekommer mest selvbetjente och betjente hytter. De selvbetjente är låsta (utom t ex KNT:s stugor
i Dovre); där kan man köpa proviant (trist, mycket konserver)
mot engångsfullmakt. De betjente, som dominerar i Jotuheimen
och på Hardangervidda är ungefär som svenska fjällstationer,
men billigare.

Några skillnader mellan Norge och Sverige. I Norge ligger
hyttene ofta närmre civilisationen. T ex Geitrygghytta i
Skarvheimen ligger vid väg och Iungsdalshytta vid
en båtled. Sen tror jag finansieringen av verksamheten är
lite annorlunda; t ex att DNT och medlemsföreningarna
får bidrag från staten i form av "tippemidler".

il C.
 
Stf dyrt jämfört med hyttorna i alperna

Priset för att sova i en hytta i alperna ligger på ca 170 kr. Så nog tycker man att Stf tar ut en kraftig summa.
 
Något är konstigt STF-priserna!

Kebnekaise ligger visserligen i väglöst land men de flesta fjällstationerna ligger inte i väglöst land. Hur försvarar STF priserna där. Ofta ligger det ett privat alternativ en bit bort som är betydligt billigare (t.ex. Abisko).

Något som är bra i alperna är den tydligt differentierade prissättningen. Det finns ofta ouppvärmda rum under taknokken med madrasser i rader för under 100 kronor. Betalar man omkring 300 kronor (som i Sverige) ingår oftast även frukost. Kanske något för STF om man vill att även vanligt folk ska ha råd att bo på deras anläggningar.

Det har väl diskuterats om frencheising (hur stavas det?), som i vandrarhemsverksamheten, skulle vara ett alternativ för STF i fjällen. Varför inte?

En avreglering av stugverksamheten i fjällen skulle säkert också göra att det kunde bli billigare för den snåle och dyrare för den som vill ha mer service.






[Ändrat av talus 2003-08-04 kl 00:24]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.