STFs utsugande av fjällvandrare

Efter att precis ha kommit hem från 9 dagar i fjällen och turen Vakkotavare - Singi - Keb - Nikkaloukta har jag dragit ett par slutaster.
Till att börja med måste jag säga att vandringen motsvarade alla förvantningar jag någonsin kunnat haft i förväg! Helt otrolig natur och vyer som till synes aldrig tar slut! Tur hade vi med vädret också (utom de dagar då vi försökte få till bestigningen av Keb i onsdags och torsdags), och ett perfekt vandringsväder i form av halvklart väder med gudomliga sprickor av sol och blå himmel förgyllde vår vardag!
Jag kunde inte haft en bättre semestervecka än den jag fick i fjällen och jag kommer absolut göra om det - flera gånger...

MEN en sak har jag dock att klaga på. Detta är STFs utsugning och kapitalisering på fjällvandrarna... Främst tänker jag på priserna vid Keb Fjällstation som är helt sinneslösa! Vi var pga av dåligt väder (läs hagel och spöregn) innan vi hann få upp tältet tvungna att sova i fjällstationen två nätter och fick på detta sätt en insyn i även denna värld.
Facit blev en chock! Ena natten fick min vän betala 390 kronor för en liggplats (ej medlemspris) i ett fyrmannarum, som hade ett tygdraperi istället för dörr. Ohyggligt! Dagen därefter tänkte vi vara ekonomiska och ta en liggplats i konferensrummet på anläggningen... Notan blev 290 kronor (ej medlemspris) för en enslig madrass, en filt och en kudde utlagd på ett stort golv tillsammans med kanske 20-30 andra liknande sängarrangemang! Visst fick jag själv i egenskap av medlem i STF betala mindre, men dessa priser var inte heller berättigade i min mening.
Bägaren rann rätt ordentligt över när min vän, då han snällt frågade om han kunde få två helt vanliga sopsäckar, fick betala 20 kronor för dessa i kiosken! Dessa saker tog bort mycket av nöjet och njutningen under vår vistelse i och kring fjällstationen... Synd tycker jag.

Men som sagt; en underbar vecka har gått och jag har minnen med mig för resten av livet! :D
 
Frågan är om det är så dyrt egentligen. När man betänker att man befinner sig i väglöst land vilket innebär att alla förnödenheter måste transporteras med skoter (eller som i Keb förmodligen med helikopter).

Visserligen tycks förläggningen ha varit tämligen spartansk, men det är inte rättvist att jämföra med vad motsvarande logi skulle kosta inne i Kiruna eller rent av i Stockholm. Jag antar att ni ändå hade tillgång till både kök, varmdusch, bastu och torkrum för att inte tala om vattentoalett. Jag är inte så insatt i STF:s ekonomi, men jag skulle inte tro att de gör några stora vinster på sin fjällverksamhet.

Är det så att man tycker att det är för dyrt är det ju ingen som tvingar en att bo på fjällstationen. Tvärtom ska man väl vara glad att den finns de gånger när vädret är på det sätt som du beskriver.
 
För mycket regn för tältning

Napoleon; sa:
Tur hade vi med vädret också (utom de dagar då vi försökte få till bestigningen av Keb i onsdags och torsdags), och ett perfekt vandringsväder i form av halvklart väder med gudomliga sprickor av sol och blå himmel förgyllde vår vardag!

Vi var pga av dåligt väder (läs hagel och spöregn) innan vi hann få upp tältet tvungna att sova i fjällstationen två nätter och fick på detta sätt en insyn i även denna värld.

Äh! Nu överdriver du väl allt lite grand. Så dåligt väder att man var tvungen att skippa tältet var det väl inte då heller. Visst i tisdags kväll kom det ett litet åsk och hagel (o)väder, men inte var det så farligt att man inte kunde tälta. Och i onsdags så var det ju bara lättare regn , dessutom med periodvis uppehåll så där hade ni ju all tid i världen att slå upp tältet... Men kanske ni tillhörde dom som släpade med sig Biltematält... ;) Tja då skulle jag också fundera både en och två och tre gånger om jag skulle sova i tältet eller välja fjällstationen.
Jag såg en hel drös av dessa eminenta lågpristält med sina respektive sjöblöta ägare/inneboende efter tisdagkvällens lilla skur.... Skönt att man vandrar tält som håller regnet på utsidan och som går att slå upp när vädret inte visar sin bästa sida.

Ps Bättre lycka nästa gång ni ger er på toppen
Ds

Mvh Jesper
 
STFs fjällverksamhet gick back 2,1 mkr förra året. Så om man "suger ut" fjällvandrare, så är det i vilket fall som helst ingen bra affär.

/Henrik
 
Re: För mycket regn för tältning

polarhund; sa:
Napoleon; sa:
Tur hade vi med vädret också (utom de dagar då vi försökte få till bestigningen av Keb i onsdags och torsdags), och ett perfekt vandringsväder i form av halvklart väder med gudomliga sprickor av sol och blå himmel förgyllde vår vardag!

Vi var pga av dåligt väder (läs hagel och spöregn) innan vi hann få upp tältet tvungna att sova i fjällstationen två nätter och fick på detta sätt en insyn i även denna värld.

Äh! Nu överdriver du väl allt lite grand. Så dåligt väder att man var tvungen att skippa tältet var det väl inte då heller. Visst i tisdags kväll kom det ett litet åsk och hagel (o)väder, men inte var det så farligt att man inte kunde tälta. Och i onsdags så var det ju bara lättare regn , dessutom med periodvis uppehåll så där hade ni ju all tid i världen att slå upp tältet... Men kanske ni tillhörde dom som släpade med sig Biltematält... ;) Tja då skulle jag också fundera både en och två och tre gånger om jag skulle sova i tältet eller välja fjällstationen.
Jag såg en hel drös av dessa eminenta lågpristält med sina respektive sjöblöta ägare/inneboende efter tisdagkvällens lilla skur.... Skönt att man vandrar tält som håller regnet på utsidan och som går att slå upp när vädret inte visar sin bästa sida.

Ps Bättre lycka nästa gång ni ger er på toppen
Ds

Mvh Jesper

Fjällräven Foxlite 2-manna tält var det vi använde... Eminent och eminent vet jag inte, men det höll en hel del.
Vi hade för avsikt att tälta utanför fjällstationen på tisdagen och ungefär 2 km utanför blev vi tagna av regnet (som var rätt mycket värre än "lite" hagel och regn - men du kanske var i ditt hardcore-tält redan då och myste), och med otillräckliga regnkläder (STOR miss från vår sida) kunde vi inte slå upp ett tält i det vädret. TIll råga på allt var alla våra kläder som vi hade på oss blöta vi det laget så vi var tvungna att torka dessa på fjälltstionen...
För övrigt så har jag inte som avsikt att diskutera vädrets allvar eller inte, dåliga tält eller prylsnobbism här - utan det var just STFs priser som jag ämnade för en diskussion kring.
Men jag håller med dig - visst såg jag en hel "Biltematält"-människor plaska omkring i sina blöta kläder på fjällstationen... Det jag också såg var en hel drös med människor vars största intresse var att "flasha" för andra vandrare att de hade minsann den bästa, nyaste, lättaste och framförallt den dyraste utrustningen man kan hitta. Låt mig bara säga att trots våran materielnivå kom vi en hel del längre upp på Keb under vårt försök än de flesta av den senare nämnda kategorin...
 
b1ff; sa:
STFs fjällverksamhet gick back 2,1 mkr förra året. Så om man "suger ut" fjällvandrare, så är det i vilket fall som helst ingen bra affär.

/Henrik

Oj det visste jag inte... Men sen är det ju så att STF har långt ifrån bara fjällverksamhet. Det är inte mer än normalt att vissa delar inom organisationer går back medans andra går med vinst. Nu har jag ju iofs ingen koll på hur det går för andra delar av organisationen heller...
 
Napoleon; sa:
b1ff; sa:
STFs fjällverksamhet gick back 2,1 mkr förra året. Så om man "suger ut" fjällvandrare, så är det i vilket fall som helst ingen bra affär.

/Henrik

Oj det visste jag inte... Men sen är det ju så att STF har långt ifrån bara fjällverksamhet. Det är inte mer än normalt att vissa delar inom organisationer går back medans andra går med vinst. Nu har jag ju iofs ingen koll på hur det går för andra delar av organisationen heller...

Den enda del av STF som går med vinst är vandrarhemsverksamheten. Enstaka år kan säkert denna finansiera övriga verksamheten, men på lång sikt är inte detta möjligt. Majoriteten av vandrarhemmen är fristående företag som samarbetar med STF. Dessa vill säkert hellre använda pengarna till att utveckla sin egen verksamhet, istf att subventionera en blödande fjällverksamhet.

Förra året gick hela STF med vinst (7.1 mkr), medan man året innan gick back 4.5 mkr.


/Henrik
 
Napoleon; sa:
Oj det visste jag inte... Men sen är det ju så att STF har långt ifrån bara fjällverksamhet. Det är inte mer än normalt att vissa delar inom organisationer går back medans andra går med vinst. Nu har jag ju iofs ingen koll på hur det går för andra delar av organisationen heller...

Det som fjällverksamheten går back täcks av medlemsavgifter (dessa som din kompisar inte ville betala). Efterssom STF är så mycket mer än fjällverksamhet så kan ju inte hela avgiften gå till fjällverksamheten.

Nä jag tycker iofs att det kan vara dyrt på STF:s stugor, men det är vad det kostar i väglöst land. Med bra utrustning och lite planering så kan man minimera sitt användande av deras stugor om man så vill. Jag har dock använt dem vid ett flertal tillfällen pga väder, och man är då glad att de finns.

mvh Christian
 
Norge

Jag tycker Sverige ska ha samma system som i Norge. En av få saker i norge som är billigare än i sverige är just att bo i fjällstugor.

I norge är stugorna obemannade och låsta, man måste kvittera ut en nyckel först. Inför samma system i sverige och sänk priserna. Nu funkar ju inte detta på fjällstationerna som behöver bemanning, så där blir väl prisbilden kvar på samma nivå som nuvarande.

I slutet av 80-talet och början av 90-talet använde jag mig ofta av STF's fjällstugor. Numera nästan aldrig. Är dock fortfarande medlem och bor på vandrarhem...
 
Re: Re: För mycket regn för tältning

Fjällräven Foxlite 2-manna tält var det vi använde... Eminent och eminent vet jag inte, men det höll en hel del.
Vi hade för avsikt att tälta utanför fjällstationen på tisdagen och ungefär 2 km utanför blev vi tagna av regnet (som var rätt mycket värre än "lite" hagel och regn - men du kanske var i ditt hardcore-tält redan då och myste), och med otillräckliga regnkläder (STOR miss från vår sida) kunde vi inte slå upp ett tält i det vädret. TIll råga på allt var alla våra kläder som vi hade på oss blöta vi det laget så vi var tvungna att torka dessa på fjälltstionen...
Jag tolkar det som att ni nog kunnat välja en lämplig tidpunkt för att slå upp tältet vid fjällstationen och få tillgång till den önskade servicen med bastu och torkrum genom att betala serviceavgiften. Man behöver m.a.o. inte bo på fjällstationen för att kunna torka kläder.

Vad gäller STF:s avgifter på sina anläggningar så har de i år anpassat priserna så att medlemmar får mer rabatt än tidigare.
Det tycker jag känns ganska vettigt även om jag själv inte utnyttjar rabatten tillräckligt ofta för att tjäna på det.
 
Re: Norge

Per J; sa:
Jag tycker Sverige ska ha samma system som i Norge. En av få saker i norge som är billigare än i sverige är just att bo i fjällstugor.

problemet är att i Sverige har vandrare vant sig vid en viss servicenivå, och att nu sänka den är nog väldigt svårt. STF och dess norska motsvarigheter gjorde olika val för länge sedan, och dessa får vi nog dras med.

I Norge, såvitt jag förstår, så bygger också systemet mycket på de lokala föreningarnas ideella arbete. Dvs det är inte bara att låsa stugan och kalla hem stugvärden. Du behöver hitta ideella krafter som är beredda att underhålla stugan också.

Jag skulle gilla det hela, men tror tyvärr att det är ogenomförbart.

mvh Christian
 
LYXPROBLEM!!!

Napoleon; sa:
MEN en sak har jag dock att klaga på. Detta är STFs utsugning och kapitalisering på fjällvandrarna... Främst tänker jag på priserna vid Keb Fjällstation som är helt sinneslösa! Vi var pga av dåligt väder (läs hagel och spöregn) innan vi hann få upp tältet tvungna att sova i fjällstationen två nätter och fick på detta sätt en insyn i även denna värld.


Du fick tak över huvudet och tillgång till all service när du pga egen taskiga regnkläder behövde det som bäst.

Så länge som vi bor i Sverige och har all den service vi behöver så kan jag bara säga -----

Mycket gnäll över lyxproblem!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.