STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag vet inte hur det såg ut förr men jag bodde där för två veckor sedan och tyckte att självhushållet kändes undanskymt i jämförelse med restaurangen. Köket var helt ok men det finns väldigt få sittplatser i anslutning, så blir det många så får man bära iväg maten och äta någon annan stans.

Det där med undanskymt håller jag i och för sig med om. Sedan har ju Kvikkjokks Fjällstation sin egen stil, delvis beroende på att det är privatägt. Ifråga om mat finns det ovanligt många alternativ:
1. Självhushåll
2. Beställa fika och lunch på fm och em
3. A la carte-menyn på kvällen

Jag har använt mig av alla tre sätten och hittills upplevt att det funnits plats överallt. Men jag vet inte om det alltid är så. Och hur ökande besöksströmmar (vilket jag tror att det är) kommer att påverka får vi väl se. Jag tror att besökarna uppskattar att det finns flera olika alternativ och prislägen att välja på, och jag har inte hört många knorranden i leden när det gäller matfrågan.
 
Fan sitter och undrar om fjällvandring blir alltmer polariserat.

Grupp A: det dyraste, lättaste, finaste, Sarek, tält, STRAPATSER
Grupp B: Wow, gå lite i fjällen, äta gott, sova gott. regn vi sover inne här en dag till och spelar fia.

Ja lite raljerande, men STF gör sitt till för att driva det ditåt.
 
Åren går...
Första gången jag besökte Salto var i början av 60-talet, då började resan med båt från Porjus/Luspebryggan. Vägen västerut fanns inte.
Då var Salto en fjällstation för fjällvandrare, något annat fanns inte. Salto var vedeldad, fotogenlampor lyste upp stationen.

Sedan kom elektricitet, vägen västerut, busslinje, bilturister, bussturister, osv. Fjällstationen blev turiststation. Fjällvandrare var inte längre huvudkunderna, man tjänade mer på bio- och bussturisterna.

Fjällvandrarna attityd förändrades. Respekten för väder och vind minskade i takt med att utrustningen blev allt bättre och lättare att bära.

Sist jag var på Salto var hundar förbjudna, stövlar förbjudna, mm. Jag serverades kaffe av en kypare i uniform med en servett över underarmen som frågade om min hund var farlig. En personal förklarade att vi måste betala tältavgift med nästan hotfull röst.

Jag satt utanför och tänkte på hur mycket ved jag huggit och burit in, hur vi satt i fjällförarstugan och pratade och vilka fester vi hade i personalkåtan och på andra platser i omgivningen... Nu kände kag inte igen mig längre. Det var civiliserat, pengarna härskade, höga priser, kypare...

Det kallas utveckling, 50 års utveckling.

Jag gillar utveckling - men jag saknar det varma gemytliga Salto och dess personal där varje människa, med wller utan pengar, accepterades för sin personlighet.

Ni som inte har 50 års perspektiv kommer ju att få det så småningom - och då skriver ni kanske som jag gör nu.

Det var inte bättre förr, bara annorlunda. Men jag har alltid gillat det annorlunda...
 
Hej alla, fortsätt gärna att fylla på med info och synpunkter i tråden. Själv mellanlandar jag just nu bara ett par dagar i Sverige, och kommer att ha fortsatt osäker tillgång till nätet ända till månadsskiftet september/oktober.
Då kanske texten är mogen för en mer slutlig redigering?

(Tack Christian för insändaren, vi kan kanske utforma detta som en uppföljning med tanke på det "suddiga" svaret)
 
Bump!
Nu är jag hemma ett tag igen och har läst igenom inlägg som tillkommit i tråden sedan mitten av september. Mitt högst personliga, samfällda intryck är det blir svårt att hänvisa till några särskilt goda resp. dåliga föredömen, inkl. Kvikkjokk, så jag tycker vi skippar hänvisningen dit.

Hur fortsätter vi i övrigt med vårt tilltänkta öppna brev?
 
För komplicerat

Det är några år sedan sist jag var i en SAC Stuga i Schweiz. Konceptet var enkel och god kolydrattankining med vitaminer. Dvs Sallad, Makaroner och Köttfärssås + enkel efterrätt och likanande maträtter. En meny, låt bli köttet elller fläsket om du vill. Och hjälp gärna till att diska efteråt. Inget självhusåll i denna typ av stuga. Så enkelt som möjligt.

Några år senare i Blåhammaren och ytterligare något år senare i Helags.
Måltiden belev en show med hövgtravande utläggningar om det man menade var en kulinarikt skapelse. Maten var i sig ok men i mitt tycke en "upplevelseoverkill". Dessutom var åtminstone kocken i Helags inte ett proffs utan en student som tyckte om att laga mat.

Jag vet inte om Stfs hotellikande konzept på Stationenran är rätt väg.
Förutsättningarna är olika så jämförelsen ovan är kanske orättvis. Samtidigt tillhör jag den typ som är glad åt att sleva upp lite poatismos själv till ett stycke ungsbakad torsk.
 
Nå hur ska vi ha det?

Joanna fick i uppdrag att sammanfatta all den harm och kritik som funnits kring misstanken att STF ska lämna den historiska tanken och meningen med rörelsens traditionella intentioner. Att föreningen mer blir som all övrig svensk folkrörelse, en slags födkrok åt tjänstemannabyråkrater ( min egen personliga åsikt). Där lösningarna och framtiden ska vara som i det privata näringslivet. Utan idealitet och gemensamt strävande till föreningens och kollektivets bästa.

Nu har Joanna skrivit en text, kanske värd att redigera, men kom fram nu vad säger vi? Ni?

Om inte någon har synpunkter på innehåll och text så föreslår jag att vi kör det här. Vill vi värna klassiskt organiserat friluftsliv istället för ett friluftsliv som är plånboksstyrt så har vi chansen nu.

Tack Joanna för att du gjort något.
 
Förvånad

Det förvånar mig att inte fler hört av sig om hur det fungerat i Sylarna den här säsongen. Det medför att vi inte har något "kött på benen" som styrker att gruppen "traditionalister" har fått stå tillbaka för gruppen med fet plånbok. Kan det vara så att Forumets medlemmar avverkat Sylarna för så många år sedan att det inte längre är ett besöksmål?

Nu spelar det kanske inte så stor roll, frågan om STF:s framtida inriktning är ju trots allt värd att ställas.

Det är önskvärt med en balans mellan anpassningen till nya kundgrupper och förmågan att behålla dom gamla kunderna. All "vetenskap" hävdar att det är många gånger lättare att behålla en gammal kund än att skaffa en ny. (Begreppet "kund" kan nog användas även om medlemmar).

Vår önskan är väl att STF skall fortsättningsvis prioritera sina grundläggande värderingar om att göra fjällvärden tillgänglig för alla, oavsett plånbok. Vi får väl hoppas att det som nu sker i Sylarna är helt beroende på den stora tillströmningen av folk till Jämtlandstriangeln med större krav på komfort och service än vad man kunde erbjuda tidigare.

Jag tycker att det är väl befogat att redigera brevet enligt Joannas förslag och sedan skicka det som ett öppet brev till STF. Låt oss också hoppas att vi får ett öppet brev tillbaka.
 
Mitt högst personliga, samfällda intryck är det blir svårt att hänvisa till några särskilt goda resp. dåliga föredömen, inkl. Kvikkjokk, så jag tycker vi skippar hänvisningen dit.

Håller jag med om. Att t ex framhålla någon plats som föredöme är vanskligt om det inte är solklart. Kvikkjokks fjällstation kämpar med sina svårigheter och kompromisser och jag kan inte säga åt vilket håll verksamheten utvecklas i framtiden. Bättre att uttrycka sin farhågor så klart som möjligt, utan att framställa någon plats som ett ideal.

Var för övrigt på Sáltoluokta i juli som avslutning på en vandring. Deltog i kvällsmaten som i och för sig var både god och trevlig. Men den krävde föranmälan och kostade en slant. Och som wima skriver så fick vi gäster bland annat en utläggning om maten från kocken. Det kändes som att flytta det urbana livet och bekvämligheterna ut i friluftslivet. Vill inte göra alltför stor sak av det, middagen och gemenskapen var njutbar. Men det finns ju en annan, enklare friluftskultur också som inte får gå förlorad. Och det finns risk att den gör det om man inte arbetar medvetet för att upprätthålla den.

PS. Om något ska framhållas som ett ideal så är det kanske STF:s (gamla?) fjällstugekultur (eller hur man nu ska uttrycka det). Exempelvis Tore A:s fjällstuga hade ett tankefundament som handlade om gemenskap (om jag minns rätt). Sedan ritade han en typ av stuga som skulle förverkliga denna tanke. Det var genomtänkt och medvetet, och har blivit en viktig del av den fjällkultur vi har här i landet. Den får inte försvinna utan måste få plats även på fjällstationerna. Nu byggs det nya stugor och jag är säker på att någon har tänkt där också. Men just det vet jag för lite om.
 
Senast ändrad:
Jag har inga förslag på ytterligare ändringar. Välformulerat och bra, tack Joanna! Jag har aldrig varit i Sylarna men ställer mig (som STF-medlem) gärna bakom innehållet och frågeställningarna.
 
OK, väntar lite till på fler synpunkter & återkommer i början på nästa vecka med ett redigerat textförslag.
Fowwe, tänkte också på detta med gemenskapsaspekten - tror den subjektiva upplevelsen av "förvisning" till ett separat uthus och att de olika besökarkategorierna inte längre finner någon självklar gemensam umgängesyta, är väl så viktig som de rent praktiska kapacitetsproblemen för Sylarnas nya självhushållskök (som arkitekt måste jag ju, precis som TA, tro på att den fysiska utformningen spelar roll :)).
Ska också ta kontakt med admin för att vi ska få upp det på ett mer synligt ställe på Utsidan - kanske fler hittar till tråden då.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...