Om man inte har någon syn, luktsinne eller smaksinne så kan det vara svårt att avgöra om den är dålig.
På min första vandring hade jag med färskmat. Det gäller bara att vara uppfinningsrik så funkar allt. 6 dagar efter start åt jag den sista kycklingfilén som fortfarande var kyld.
Köp en färsk stek: lägg den i en termos. Frys (minst 36 timmar). Lägg termosen i en liten kylväska med 1-2 kylklampar. Linda in den i din sovsäck. Isolera ytterligare med kläder och/eller liggunderlag. Tänk på att isolera mot ryggen så du inte kyler ner ryggen eller värmer termosen, under vandringens gång. Jag gissar på att den håller sig kyld minst 2 dygn. Tvivlar du kan du alltid testa hemma så du vet, men tänkt på att varje gång du öppnar termosen för att kolla till den så släpper du in varm luft och därmed kortar ner kyltiden.
Men som sagt, för att veta om den är kass: Först tittar man på den. Ser den ok ut luktar man på den. Luktar den ok får man ta och smaka en liten bit (man blir inte sjuk). Smakar den ok så stek upp den och njut. Ta det från en kock (annat yrke nu). Och tro inte att det görs annorlunda på restauranger.