stegjärn till Meindl?

Hej!

Jag siktar på att komma iväg på lite glaciärvandring i Frankrike/Scweiz i sommar. Jag är i behov av ett par nya kängor och har varit runt och provat nästan alla kängor jag hittat. De som sittar absolut bäst på mina fötter är Meindls Island Pro MFS.

jag har hört lite si och så om Island pro och stegjärn. Min fråga är om de funkar med ledade stegjärn för glaciärvandring och om man ska ha hel rembindning eller om man ska ha "snäpp-fäste" vid hälen?

Tack tack tack!
 
Jag har kört med ett par helremmade ledade stegjärn till mina Meindl Island. Och det funkade alldeles utmärkt.

Är det riktigt brant så att man vill "frontpointa" så sviktar de lite, och då är någon form av storskor eller stabilare kängor med stela stegjärn kanske att föredra. Men det funkar bra att ta sig uppför t ex Isfallsglaciären med Meindl och ledade järn.
 
Har också kört med ledade stegjärn med rembindning på mina Meindel Island. Det har inte varit något problem, dock har jag inte gått brantare än 45 grader och då heller inte på hård is. Tror inte en clipbindning fungerar så bra, men har ej prövat.
/D
 
Hmm, jag får kanske kolla upp hur pass "avancerat" det kommer bli. Jag har ett par La Sportiva Makalu stående i en garderob som är mer lämpade för det här egentligen. Dessvärre är de så stela att man får sår på skenbenen efter några dagar ...
 
Meindl (och andra tillverkare) har ju också modeller som är mera vridstyv sula än Meindl Island, men som ändå inte är så stela som plastkängor. Dessa modeller fungera bättre att vandra i, och man kan ändå ha stegjärn. Men dessa modeller är ju svåra att prova i Sverige.
 
Jo, jag har provat den och den ville inte leva ihop med min fot dessvärre :) Jag tror mig att provat alla lite mer alpina kängor som finns utan att ha hittat något som passade bättre än la sportivan som visade sig vara ganska svår att vandra i. Möjligen funkar det bättre när det är mer glaciärvandring än vanlig vandring ...
 
Jag skulle lätt köra med mina meidel och ledade stegjärn om jag bara skulle gå på glaciärer. Har förviso inte testat riktiga storskor för vandring men det verkar inte så lockande.
 
meindl glockner

Meindl Glockner har styvare sula än Island men är inte styvare än att de funkar mycket bra att vandra med. Har även isklättrat med dem och ett par "step in"-stegjärn. Det funkar även om det inte är optimalt. Har dock inte gjort någon längre glaciärvandring (kan dock inte komma på varför Meindl Glockner inte skulle funka bra för det).
 
som många andra som svarat har jag också meindl island, och jag har använt dem med stegjärn i alperna utan problem. Mt Blanc. Inga problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Stegjärn till meindl Island? Alpin / Bigwall 8
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
Taliaferro Stegjärn och approachskor? Alpin / Bigwall 8
busnicke Vad för sorts stegjärn? Alpin / Bigwall 2
kjpil Lätta skor och stegjärn? Alpin / Bigwall 11
Onesport Små stegjärn... Alpin / Bigwall 8
The_Lost_Cyclist Söker efter varma kängor som fungerar bra med stegjärn OCH vanlig trekking Alpin / Bigwall 16
Polarnatt Lämpliga stegjärn Alpin / Bigwall 7
nsidirop Öva med stegjärn och isyxa Alpin / Bigwall 8
Avslzyx ABS-plattor på stegjärn: Behövs de? Alpin / Bigwall 3
Maskinen broddar istället för stegjärn? Alpin / Bigwall 4
Jokk Stegjärn: Petzl vs. BD Alpin / Bigwall 13
hammarlund Stegjärn på pjäxan Alpin / Bigwall 4
mek Stegjärn för Lundhagare och Telispjäxor, omöjligt? Alpin / Bigwall 4
Kombination stegjärn/snösko? Alpin / Bigwall 4
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.