Stegjärn på pjäxan

Hej,

har ett par alpinpjäxor från Dynastar som jag använder i pisten, undrar nu om nån av er vet om man kan fästa stegjärn på dessa och i så fall vilken typ?

Tack,
Karl

Det finns stegjärn

Det finns stegjärn, säkert flera stycken, som utan att man gör för mycket våld på dem går att fästa på pjäxorna. Mitt förslag är att du tar med dig pjäxorna till någon butik som säljer stegjärn och kollar med dem vad de har för förslag. Det finns säkert några olika modeller.

MVH

/Kotten
(Som haft stegjärn på mina gamla slalompjexor, den gången var det ett par black diamond switchblade).

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Åtminstone Black Diamond Sabretooth passar till slalompjäxorna, desto bättre är att Sabretooth är också en av de få som kan fästas Telemark-pjäxorna.

Typ alla stegjärn

brukar passa både om man har snabbspännen med bygel eller remmar. Har man remmar får man kolla att de inte är förkorta.

Jodå

Grivel's variant av Sabretooth, 2F, passar också bra på alpinpjux. Ock telemarkpjäxor.

Fundera över vad du ska ha dem till, det är ju sällan man klättrar mixad is med slalompjäxor, troligare är kanske utsatta promenader på kammar och liknande. Då ska man bära järnen dit och hem i rygan = vikten viktig.

/föhl

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips