Stegjärn på pjäxan

Hej,

har ett par alpinpjäxor från Dynastar som jag använder i pisten, undrar nu om nån av er vet om man kan fästa stegjärn på dessa och i så fall vilken typ?

Tack,
Karl

Det finns stegjärn

Det finns stegjärn, säkert flera stycken, som utan att man gör för mycket våld på dem går att fästa på pjäxorna. Mitt förslag är att du tar med dig pjäxorna till någon butik som säljer stegjärn och kollar med dem vad de har för förslag. Det finns säkert några olika modeller.

MVH

/Kotten
(Som haft stegjärn på mina gamla slalompjexor, den gången var det ett par black diamond switchblade).

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Åtminstone Black Diamond Sabretooth passar till slalompjäxorna, desto bättre är att Sabretooth är också en av de få som kan fästas Telemark-pjäxorna.

Typ alla stegjärn

brukar passa både om man har snabbspännen med bygel eller remmar. Har man remmar får man kolla att de inte är förkorta.

Jodå

Grivel's variant av Sabretooth, 2F, passar också bra på alpinpjux. Ock telemarkpjäxor.

Fundera över vad du ska ha dem till, det är ju sällan man klättrar mixad is med slalompjäxor, troligare är kanske utsatta promenader på kammar och liknande. Då ska man bära järnen dit och hem i rygan = vikten viktig.

/föhl

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips