Russian Aiders
Vill slå ett slag för det ryska aidsystemet! Efter att ha trasslat in mig i mina stegar en gång för mycket gick jag över till det ryska systemet. Har kört tre storväggar med det och tycker det funkar fantastiskt bra.
Hur funkar det då? Jo, stegarna består av plattband med i sydda metallringar. Hur många "stegar" man vill ha avgörs av precis samma parametrar som för vanliga stegar (lutning, svårighet, personlig smak, etc... ). På varje fot har man en slinga som går under fotsulan och som i knähöjd avslutas med en metallkrok (som används för att klättra på stegarna) och en rem runt knävecket. (Bild:
http://www.gearreview.com/russian_aid.asp ).
Fördelarna med detta system är:
1. Trasselfaktorn. Mycket mindre risk för stegar som fastnar i sprickor, i dig eller i din utrustning.
2. Räckvidden. Dels kan krokarna sättas direkt i karbinen i din sista säkring och dels gör momentet mellan foten ock knäet att det är lättare att "sträcka ut".
3. Vikten. Väger betydligt mindre än vanliga stegar.
4. Lätt att gå över från fritt till aid.
5. Jumarering. Vid jumarering fästes fotslingan med en karbin direkt i stegen. Ingen risk att foten trillar ur "steget" således.
Nackdelar:
1. Är du van vid hopptestning får du lära om till sitt eller kroppstestning.
2. Svåra att få tag på. Trango gjorde den variantent jag har men har slutat med det. Dock är det inga avancerade grejor. En händig person med bra symaskin borde lätt kunna fixa en uppsättning själv.
Erik