Stavar

Exakt, tycker inte kolfiberstavar har något att göra utanför preparerade spår med nära till värmestugan vid stavbrott...

Men flexibiliteten hos teleskopstavar, behövs den? Det är ju när man vill sätta dem på ryggsäcken istället för att stava sig fram som man vill kunna korta dem. Men för mig händer det mycket sällan, så är icke-teleskopiska verkligen ett problem?

Man kan vilja ha olika längd alltfter om man går uppför eller nedför. På knepiga och utsatta passager, där man kanske behöver använda händerna, är det lämpligt att packa undan dem,
t ex brukar jag stoppa in dem i madrassen.

Sen kanske man reser till och från turen (i mitt fall ofta 30 timmar med tåg).

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Längd

Justerbar, 80 - 140 cm. (skala på staven 105 - 140 cm)

Vikt

250 gr. / st (exkl. handskrem)

Antal delningar

2-delad. Lätt att skjuta ihop vid transport.

Fattning

Handskrem som låses med kardborre för behaglig fattning.

Material

Lättmettalstomme Alloy 7075. Walkingfötterna är förstärkta med ingjuten stålbricka.

Utbytbara Walkingfötter

Walkingfötter och walkingspetsar ingår. Som tillbehör finns walkingfötter i 4 olika hårdheter.

Vet inte något om nämnda stav men har själv ett par Black Diamond. Flick-lock-låset som de har tycker jag är mycket bättre än såna man skruvar fast. Men stav som stav, bara låsen sitter och de känns hyfsat stabila så tycker jag inte det spelar så stor roll.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips