Stavar

Kanske finns det någon tråd någonstans, hänvisa gärna dit i så fall.
Min undran är om det finns, eller kanske snarare var man köper lätta stavar. Jag har lånat ett par som väger 285 g stycket och de som man köpa genom STF väger 250 g stycket. Tveksamt om det är värt att köpa egna för att använda en vecka när det inte skiljerv mera i vikt. De sistnämnda är f ö tillverkade i Sverige vilket ju är sympatiskt.

Men hur lätta stavar finns det egentligen? Och som sagt; var får man tag i dem?

TOBIAS
 
Lättast är förstås längdskidstavar i rätt längd (barnstorlek antar jag) i aluminium (kolfiber känns som en onödigt bräcklig lösning), dvs helt utan teleskopfunktion. Renodlade vandrings-/turstavar är ofta väldigt stabila, stöttåliga och har en eller två teleskopleder, vilket totalt sett driver upp vikten.
 
Här hittar du de, som jag kan tänka mig, är de lättaste stavarna.
http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/Lightrek3_Trekking_Poles.html
Bara så du ser vad de kan väga!

Själv tycker jag att teleskopstavar är de mest flexibla och precis som "räven" skriver så ökar ju detta också på vikten.
Mina egna som jag har är ett par inköpta på Clas Ohlson! Jag har inte vägt dom än men kan mycket väl tänka mig att de ligger på runt 275g. Kostade 149kr.

Skall man jaga vikt på stavar så får man vara beredd att betala för det. Tycker själv att det blir orimliga priser när man kommer ner riktigt i vikt. Gossamer Gears kostar ju exempelvis 780kr (1$=6skr). Det är en skillnad på 630kr!

Själv föredrar jag dessutom aluminium, framför kolfiber, och anledningen är enkel. Om kolfiber går sönder så splittras staven och är, i princip, omöjlig att laga på ett bra sätt. Aluminiumet böjs oftast och då kan man böja tillbaka den och man klarar sig vandringen ut.

//Peter
 
Själv föredrar jag dessutom aluminium, framför kolfiber, och anledningen är enkel. Om kolfiber går sönder så splittras staven och är, i princip, omöjlig att laga på ett bra sätt. Aluminiumet böjs oftast och då kan man böja tillbaka den och man klarar sig vandringen ut.

//Peter
Exakt, tycker inte kolfiberstavar har något att göra utanför preparerade spår med nära till värmestugan vid stavbrott...

Men flexibiliteten hos teleskopstavar, behövs den? Det är ju när man vill sätta dem på ryggsäcken istället för att stava sig fram som man vill kunna korta dem. Men för mig händer det mycket sällan, så är icke-teleskopiska verkligen ett problem?
 
En vandringsstav i kolfiber är mångadubbelt starkare än motsvarande stav gjord i aluminium. Notera att jag skrev vandringsstav och inte vilken stav som helst. Stavar gjorda för skidåkning är en helt annan historia. Kolfiber är också ett betydligt skönare material, som dämpar bättre än aluminium. Du bänder heller aldrig en kolfiber, likt du gör med en i aluminium.

En del aluminiumstavar har en inbyggd stötdämpning, just för att undvika att den blir krökt. Det problemet finns över huvudtaget inte med kolfiberstavar. Kolla in Alpkits stavar: http://www.alpkit.com/carbonlite/
 
Gossamer väger 148/paret men väger alpkit 220gram styck eller paret?

Nu kan och vill jag inte lägga nästan 1000 kr på stavar men vad är skillnaden mellan en stav på 220 g styck eller 275 g styck?
Hur mycket jobbigare blir det och skulle jag som aldrig använt stavar märka någon skillnad?
Hur lång stav ska jag ha, jag är 187 cm lång?
 
Men flexibiliteten hos teleskopstavar, behövs den? Det är ju när man vill sätta dem på ryggsäcken istället för att stava sig fram som man vill kunna korta dem. Men för mig händer det mycket sällan, så är icke-teleskopiska verkligen ett problem?

Det finns ju naturligtvis större flexibilitet hos ett par teleskopstavar och om man vill ha den eller inte måste man pröva sig fram till. En av de största anledningar till att jag köpte ett par billiga stavar. Risken finns kanske att om man vänjer sig vid flexibiliteten så vill man inte vara utan den.

Men jag vill gärna kunna välja längden på stavarna om jag går en längre upp eller nedförsbacke och framförallt så vill jag kunna välja längden på stavarna eftersom jag använder dom som tältpinnar. Ibland vill jag ha stor luftspalt under tältduken och ibland vill jag inte ha den.

Som sagt så beror det väldigt mycket på hur man vill använda sina stavar!

En vandringsstav i kolfiber är mångadubbelt starkare än motsvarande stav gjord i aluminium. Notera att jag skrev vandringsstav och inte vilken stav som helst. Stavar gjorda för skidåkning är en helt annan historia. Kolfiber är också ett betydligt skönare material, som dämpar bättre än aluminium. Du bänder heller aldrig en kolfiber, likt du gör med en i aluminium.

Visst är det så att kolfiberstaven är starkare MEN om olyckan är framme så är det bara att kasta stavarna. Så ser jag det i alla fall.

Nu kan och vill jag inte lägga nästan 1000 kr på stavar men vad är skillnaden mellan en stav på 220 g styck eller 275 g styck?
Hur mycket jobbigare blir det och skulle jag som aldrig använt stavar märka någon skillnad?
Hur lång stav ska jag ha, jag är 187 cm lång?

Som nybörjare kommer du nog inte märka någon skillnad alls.
Det är nog först när du kört med ett par "tunga" ett tag och sedan går över till ett par lättare som du kommer märka skillnad. Även om jag inte vet så är jag övertygad om att du kommer märka skillnaden då.
Men det finns ingen som helst anledning att köpa ett par dyra stavar innan du har provat ett tag med ett par billiga. Det kan ju faktiskt vara så att du inte alls gillar att gå med stavar. Det är det absolut inte alla som gör.

Hur långa stavar du vill ha är individuellt! Ytterligare en anledning till att köpa ett par billiga teleskopare. Då kan du prova dig fram till den längden som passar dig bäst.
Du kan kolla längden själv på:
http://www.stadium.se/is-bin/INTERS...OimFdAAAAERRicdDWnt&Level3_CategoryID=0020069

En bra utgångspunkt är annars att om du håller staven så skall vinkeln på armbågen vara 90grader. Skall du använda stavarna så att de sjunker ned i underlaget (ex snö) så lägger du till 5cm på längden. (Detta är också individuellt).

//Peter
 
Om man ska ha flerdelade stavar tycker jag att flicklock-system (finns på en del Gipron-stavar, t.ex. deras Sherpa) är överlägsna sådana där man vrider staven för att låsa den. Jag har i och för sig inte testat några mer lyxiga dylika, men de jag testat (bl.a. Biltemas) har haft starka kärvningstendenser.
 
Själv föredrar jag dessutom aluminium, framför kolfiber, och anledningen är enkel. Om kolfiber går sönder så splittras staven och är, i princip, omöjlig att laga på ett bra sätt. Aluminiumet böjs oftast och då kan man böja tillbaka den och man klarar sig vandringen ut.

//Peter

Även om man skulle splittra en kolfiberstav så kan man ju i värsta fall gå utan stav, vandring är ju inte samma som skidåkning?
 
Även om man skulle splittra en kolfiberstav så kan man ju i värsta fall gå utan stav, vandring är ju inte samma som skidåkning?

Självklart kan man vandra utan stav men att resa tältet med en bruten stav blir desto svårare.
Det finns i och för sig lösningar för detta också.

Som jag nämnt, många gånger, så är valet av stav helt individuellt. Framförallt tycker jag att valet skall avgöras av hur du skall använda stavarna. Men för många, inklusive mig själv, så är det också en ekonomisk fråga.

//Peter
 
Om man ska ha flerdelade stavar tycker jag att flicklock-system (finns på en del Gipron-stavar, t.ex. deras Sherpa) är överlägsna sådana där man vrider staven för att låsa den. Jag har i och för sig inte testat några mer lyxiga dylika, men de jag testat (bl.a. Biltemas) har haft starka kärvningstendenser.

Jag har genom åren, alltsedan 1989, använt rätt många par stavar och kan bekräfta att flick-lock är fullkomligt överlägset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrik_ Stavar? Fjällvandring 11
majjen En eller två stavar? Fjällvandring 58
Jonik vandra med stavar Fjällvandring 43
Lars G A Bäst vada med två stavar? Eller en? Fjällvandring 11
sjom Vandra med stavar? Fjällvandring 20
Robwah-9 Vilka stavar ? Fjällvandring 3
sajberjohan Stavar Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.