Stavar till långfärdskridsko?

Hallå!

Har nyligen börjat med långfärdskridsko köpte mig ett par (löshäl) Zandstra Blade 48 med Rottefella NNN BC bindning + ett par Lundhags kängor! Har dock börjat fundera på stavar oxå! Tror man skulle känna sig lite säkrare då isen nu bitvis kan vara mkt dålig å som paddlare inbillar jag mig att överkroppen skulle få sig lite träning oxå nu när vattnet är lite för hårt för paddling ;)
Skulle vilja ha tips på fina lätta stavar + vilken längd som kan funka för mig(är 185cm)

/Janne
 
Hallå!

Har nyligen börjat med långfärdskridsko köpte mig ett par (löshäl) Zandstra Blade 48 med Rottefella NNN BC bindning + ett par Lundhags kängor! Har dock börjat fundera på stavar oxå! Tror man skulle känna sig lite säkrare då isen nu bitvis kan vara mkt dålig å som paddlare inbillar jag mig att överkroppen skulle få sig lite träning oxå nu när vattnet är lite för hårt för paddling ;)
Skulle vilja ha tips på fina lätta stavar + vilken längd som kan funka för mig(är 185cm)

/Janne

Stavar till rullskidåkning är grymt bra att åka med. De går dock inte att pika med.
När jag skaffade mig stavar som gick att pika med, då slutade jag använda dem som stavar.

//Gustav\\
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Stavar till rullskidåkning är grymt bra att åka med. De går dock inte att pika med.
När jag skaffade mig stavar som gick att pika med, då slutade jag använda dem som stavar.

//Gustav\\

Tack!
Det är precis det jag söker ;)
Ska alltså inte använda dom att pika med! Du får gärna tipsa mig om märke å var man köper! Tror 156cm längd ska passa mig!

/Janne
 
Om du pikar inte normala skidstavar(skate) är bästa, om du är 185 då ung. 170cm ska vara bra, mina siffror 174/160.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ok då skulle 170cm vara lämpligt för mig! Gäller detta även om man nu inte är jätteduktig/snabb på skridskorna än ;)

/Janne

Skejtlängd på skidstavar brukar vara ungefär till munnen eller näsan. Ett bra tips är att börja med en lite längre stav och korta av den vid behov. Svårare att få den att växa ut ;)...

Skejtstavar åtminstone för skidor bör vara av hög kvalitet dvs styva eftersom röret blir längre och en mjuk stav kan lätt bli för mjuk i längre längder...

//Johan
 
Som skrivits ovan - använd samma stavar som till rullskidåkning - eller byt till rullholkar (spetsar för rullskidåkning) på ett par vanliga stavar. Rullholkar har som regel en framåtvinklad hårdmetallspets som ger dig väldigt bra fäste i isen. Dessutom slipper du trugor som ändå bara går sönder. Man fäster trugor och rullholkar med smältlim så de är lätta att skifta.

Själv föredrar jag generellt aluminiumstavar framför kolfiber eftersom min erfarenhet är att aluminium tål mer stryk. Aluminiumstavarna är något tyngre men det upplever jag inte som något problem.

På stavens handtag brukar jag undvika kontrollremmar, dvs sådana man spänner fast handen i. Istället använder jag en vanlig gammeldags rem. Om olyckan skulle vara framme kan du greppa isdubbarna utan att ta dig ur remmarna och blir det nödvändigt är det också lättare att komma ur en gammeldags rem.

Till slut kan jag nämna att många - av säkerhetsskäl - är kritiska till att överhuvudtaget trä in händerna i stavarnas remmar så det kan vara läge att öva plurrning med dina stavar om du kör så.

God tur, Klas
 
Tycker teleskopstavar (aluminium, billiga freeride) funkar alldeles utmärkt. Särskillt innan man funderat ut vilken längd man egentligen tycker funkar bäst.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.