Start och stopp Ritsem

Jag gick också den väg som smux beskriver i somras, men jag har tidigare gått längs vattnet och därmed rundat Vuojnesskájdde. Tror jag föredrar den rutten med en fin tältplats på udden.

Mellan bron och Suorva finns också minst två alternativ. De flesta går på syd- och ostsidan av fjällen, men vissa föredrar att gå upp i Gukkesvágge en bit och sen gå österut över fjällen. Man passerar då sjön 1074, går söder om Oarjep Atjek till Sliehkkojávrre och sen ner till Suorva.
 
Även jag gick suorva-ritsem i somras. Jag gick dock via guhkesvagge-gisuris. Vill du undvika folk så är min spontana reaktion att du ska undvika ruohtesvagge. Jag har inte gått där själv, men när vi kom fram till gisuris så var det gott om folk som gick in i ruothesvagge. Det verkar dock vara en mycket vacker dalgång att gå i med stora och lättgångna sanddynor i norra änden.
Guhkesvagge var däremot en öde plats, såg enbart ett fåtal andra människor på flera kilometers håll. Enligt vår karta så skulle det finnas en stig där men man bör nog betrakta dalen som utan stig.
Om jag minns rätt så var njavvejågåsj lite besvärlig att ta sig över. Även sjnjuvtjudisjåhkå krävde en en del planering om man vill gå via rakkasbuollda.
Guohpervagge och alkavare kapell är något som jag själv drömmer om, och kanske kan hinnas med på en vecka om man är rask i benen.
Dievssavagge nån kilometer öster om suorva ska annars vara sveriges vackraste dalgång enligt nån turistbroshyr, den kanske kan vara värd en tur?
 
Hela vägen Ritsem-Gisuris-Routhesvagge-Skarja-Bielavallda-Gukkesvaggebron-Sourva är välfrekventerad under högsäsong och det går nog inte att vandra en dag utan att stöta på andra vandrare. Lämplig tidsåtgång på den turen är 7-8 vandringsdagar (plus någon reservdag).
Gouphervagge är inte lika frekventerad som Routhesvagge, men är samtidigt längre och lite mer krävande än Routhesvagge om man ser till sträckan Gisuris-Skarja. Alggavagge är vacker och mycket lättgången.
Söker man ensamheten kan man ofta gå ganska länge i SV Sarek mellan "hejen", dvs Sarvesvagge/Njoatsosvagge/Tjouldvagge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
flindvl Mårmapasset med start i Kaisepakte Fjällvandring 5
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
Askel Tips på start/slutpunkt för 1 vecka i Hardangervidda Fjällvandring 6
veni Trepassleden med start 20 Augusti Fjällvandring 4
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
UnderEnTarp Lämplig start för vandring Sundsvall - Trondheim? Fjällvandring 7
bahlgren8 Med start från Grövelsjön, funkar denna rutt? Fjällvandring 5
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Almgren Sommarens tur start i Katterat Fjällvandring 22
niklaz Fjällvandring och lite fiske kanske, start i Sundsvall - var? Fjällvandring 12
Chowdhury Start Surova slut Saltoluokta på 4 dar, genomförbart? Fjällvandring 2
Rombo Sarekvandring med start 14 juli Fjällvandring 2
johan5588 Turtips !? Med start från Våladalens Fjällstation..... Fjällvandring 0
muminfar 10 dagars vandring med start och mål Kvikkjokk? Fjällvandring 3
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
cloud76 Bussgods till Ritsem? Fjällvandring 5
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
Örnsätrarn Fel i båttider Ritsem/Änonjalme Fjällvandring 10
Sentient6 Ritsem-Kebnekaise Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
Diminuendo Bilskjuts Ritsem–Sitasjaure? Fjällvandring 10
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
eyck Bussturer Gällivare > Ritsem och Salto > Gällivare Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.