Start och stopp Ritsem

Jag gick också den väg som smux beskriver i somras, men jag har tidigare gått längs vattnet och därmed rundat Vuojnesskájdde. Tror jag föredrar den rutten med en fin tältplats på udden.

Mellan bron och Suorva finns också minst två alternativ. De flesta går på syd- och ostsidan av fjällen, men vissa föredrar att gå upp i Gukkesvágge en bit och sen gå österut över fjällen. Man passerar då sjön 1074, går söder om Oarjep Atjek till Sliehkkojávrre och sen ner till Suorva.

Även jag gick suorva-ritsem i somras. Jag gick dock via guhkesvagge-gisuris. Vill du undvika folk så är min spontana reaktion att du ska undvika ruohtesvagge. Jag har inte gått där själv, men när vi kom fram till gisuris så var det gott om folk som gick in i ruothesvagge. Det verkar dock vara en mycket vacker dalgång att gå i med stora och lättgångna sanddynor i norra änden.
Guhkesvagge var däremot en öde plats, såg enbart ett fåtal andra människor på flera kilometers håll. Enligt vår karta så skulle det finnas en stig där men man bör nog betrakta dalen som utan stig.
Om jag minns rätt så var njavvejågåsj lite besvärlig att ta sig över. Även sjnjuvtjudisjåhkå krävde en en del planering om man vill gå via rakkasbuollda.
Guohpervagge och alkavare kapell är något som jag själv drömmer om, och kanske kan hinnas med på en vecka om man är rask i benen.
Dievssavagge nån kilometer öster om suorva ska annars vara sveriges vackraste dalgång enligt nån turistbroshyr, den kanske kan vara värd en tur?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Hela vägen Ritsem-Gisuris-Routhesvagge-Skarja-Bielavallda-Gukkesvaggebron-Sourva är välfrekventerad under högsäsong och det går nog inte att vandra en dag utan att stöta på andra vandrare. Lämplig tidsåtgång på den turen är 7-8 vandringsdagar (plus någon reservdag).
Gouphervagge är inte lika frekventerad som Routhesvagge, men är samtidigt längre och lite mer krävande än Routhesvagge om man ser till sträckan Gisuris-Skarja. Alggavagge är vacker och mycket lättgången.
Söker man ensamheten kan man ofta gå ganska länge i SV Sarek mellan "hejen", dvs Sarvesvagge/Njoatsosvagge/Tjouldvagge.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips