Staloluokta-Sulitjelma

Jag planerar att gå från Ritsem till Sulitjelma i sommar. Jag har tidigare gått till Staloluokta men fortsatte då ner till Kvikkjokk, inte leden vidare mot Sulitjelma. Är det någon som har erfarenheter av sträckan Staloluokta-Sulitjellma? Jag har förstått att det är en del vad, är det några som kan vara problematiska? Jag undrar också över hur leden är på norska sidan, har lite dåliga erfarenheter när de gäller märkningen av leder i Nordnorge. Är det svårt att hitta leden ner mot Sulitjelma när man kommit in i Norge? Kul med lite råd och tips inför vandringen!

Hej!

Ja, jag har gått den sträckan! för två år sen Staloluokta-Sårjåsjaure ocj i fjol från Sulitjelma till Sårjåsjaure, och sedan vidare till Pieskehaure.

Det var inget problem att följa leden på norska sidan om Sulitelmamassivet. Jag började alltså i norska byn Sulitjelma, det var ett par vad i början där som jag fick ta av mej kängorna, men det var inte svårvadat. Nära riksgränsen finns en bro uppströms en bred jåkk, så det vadet kan man slippa.

Mellan Sårjos och Stalo kan jag inte påminna mej att det var några besvärligheter alls. Det är en fin sträcka att gå!

Läs gärna vad jag skrivit i min blogg http://www.utsidan.se/blogs/topptur/12824.htm
och den här artikeln http://www.utsidan.se/cldoc/15004.htm (Artikeln bygger på bloggen)

Jag vill verkligen varmt rekommendera vandring i dessa trakter, särskilt runt Sulitelma.

God tur / BrittMarie

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips