Staloluokta-Kvikkjokk

Jag har en idé om att ta helikopter till Staloluokta o sen vandra till Kvikkjokk via Festajaurre - Tarraluoppal - Buojdes - Vallevagge. Är det ngn som känner till om det är några knepiga vad där? Jag tänkte gå själv och då undviker jag helst svåra vad. Turen ser fin ut på kartan i alla fall! 🙂
 
Jag antar att du med "via Festajure" menar den gamla färdvägen som finns utritad på många fjällkartor. Jag har inte gått hela den biten mellan Stalo och Darreluoppal, men jag tror inte att det under normala förhållanden finns något svårt vad där. Det största skulle väl då vara den jokk som rinner ut från Festajaures sydände, men det vattendraget är ju vadbart på flera ställen längre nedströms så det ska väl knappast innebära något problem.

När det gäller Präststigens vad så är det 1. utloppet från Buojdes (inga problem) och 2. jokken i Ruonasvágge (oftast inga problem). Den senare ska dock vadas ovanför ravinen som kallas Ruonasgårsså. Du får säkert en fin färdväg med ditt val!
 
Jag antar att du med "via Festajure" menar den gamla färdvägen som finns utritad på många fjällkartor. Jag har inte gått hela den biten mellan Stalo och Darreluoppal, men jag tror inte att det under normala förhållanden finns något svårt vad där. Det största skulle väl då vara den jokk som rinner ut från Festajaures sydände, men det vattendraget är ju vadbart på flera ställen längre nedströms så det ska väl knappast innebära något problem.

När det gäller Präststigens vad så är det 1. utloppet från Buojdes (inga problem) och 2. jokken i Ruonasvágge (oftast inga problem). Den senare ska dock vadas ovanför ravinen som kallas Ruonasgårsså. Du får säkert en fin färdväg med ditt val!

Ja, precis, det är den vägen jag menar. Tack för tipsen, känns skönt att det inte är några större konstigheter!
 
Jag har en idé om att ta helikopter till Staloluokta o sen vandra till Kvikkjokk via Festajaurre - Tarraluoppal - Buojdes - Vallevagge. Är det ngn som känner till om det är några knepiga vad där? Jag tänkte gå själv och då undviker jag helst svåra vad. Turen ser fin ut på kartan i alla fall! 🙂
Jag har gått den vägen ett par gånger. En väldigt fin tur och de gånger jag har gått har det varit tomt på folk ( i motsats till om man går via Tarradalen). Jag kan inte minnas några problematiska vad. Finns även gamla rösen bitvis.
 
Jag såg nånstans, tror det var i Claes Grundstens bok, att stigen förbi Festajaure kallas Dödens stig - men det låter på dig Mats som att det inte är så illa 🙂
 
Jag hittade stället i Grundstens bok om Padjelanta, men det är inte stigen utan bara en dal som kallas "dödens dal". Det är dalsänkan mellan Junkátjåhkkå och Ieltivárre. Varför den kallas så kan man ju undra över. Även Peter Antman nämner stigen i sin trevliga bok Vandringsturer i Padjelanta och berättar att det var den ursprungliga sträckningen av Padjelantaleden. Detta är kanske ursprunget till de rösningar som UteMats nämner? Leden drogs sedan om och Tuottarstugorna tillkom.

Hittade också en forumtråd som har några år på nacken:

Samt en läsvärd artikel av Peter Antman:
 
Jag hittade stället i Grundstens bok om Padjelanta, men det är inte stigen utan bara en dal som kallas "dödens dal". Det är dalsänkan mellan Junkátjåhkkå och Ieltivárre. Varför den kallas så kan man ju undra över.
Om jag minns rätt så har det omkommit flera vandrare i jordskred från den branta sluttningen på Junkatjåkkås nordostsluttning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
JenDahl "Kvikkjokk - Staloluokta för nybörjare" åsikter? Fjällvandring 9
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
Bamba Turval Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
eramlao Sarek - tidsuppskattning för Staloluokta - Kvikkjokk? Fjällvandring 2
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
veni Staloluokta till Sårjåsjaure Fjällvandring 3
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
uldall Helikoptertransport till/från Staloluokta? Fjällvandring 10
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1
brigas Tidsåtgång vandring Staloluokta-Alkajaur Fjällvandring 1
catswed Vandring Staloluokta - Sjöarna - Ritsem Fjällvandring 3
akecarl Staloluokta-Alkavare Fjällvandring 5
patriklantto Försäljning i Staloluokta Fjällvandring 2
il C Pieskehaure-Staloluokta Fjällvandring 6
Foamfollower Kostnad för flyg till Staloluokta m.m. Fjällvandring 1
Kiosk i Staloluokta Fjällvandring 1
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.