Staloloukta och västerut?

Hej!

Efter några turer inne i Sarek, är vi nyfikna på att utforska vad som ligger väster om Padjelantaleden och Staloloukta, Sulitelma kanske.

Undrar därför om det är ngn som har tips på trevlig 1-vecka+ vandring som ni gjort i de trakterna? Alla tips mkt varmt välkomna!

Tack på förhand!
Charlotte
 
Prøv området rundt Suliskongen.

Hvis dere ikke må starte ett spesiellt sted i Sverige, vil jeg foreslå en tur rundt Suliskongen med utgangspunkt i Sulitjelma. Den første delen går da mot Sorjus og ned til Staddajåkkå. Der svinger dere sørover mot Pieskehaure. Turen kan da gå tilbake til Sulis, over Muorki, eller forlenges nord til Mavas før dere svinger vestover til Balvatnet og Coarvihytta.

Det er hytter hele veien. De lengste strekkene uten hytter er mellom Stadda og Pieske, og videre til Mavas. Men det går hvis man er i god form og starter tidlig. Har man telt er det jo ingen problem, men et tarp duger bare for en natt hvis ikke mygga og været er helt besett.

Jeg tok som forutsetning at dere skal gå om sommeren, men det er kanskje ikke sikkert. Selv skal jeg og kona gå en tur der om 14 dager på ski. Vi starter i Sulis og går østover til Tarradalen, opp mot Staloluokta og videre til Stadda og Pieski og retur til Sulis. Kanskje vi sees:)

/Otto
 
Tips: Vandring runt de stora sjöarna.

För snart tre år sedan vandrade jag och min bror från Lakshola i Norge, in via Rago nasjonalpark och sedan vidare mot Padjelanta och Vastenjaure. Väl på svensk sida vandrade vi norr om Vastenjaure mot Padjelantaleden. I Arasluokta tingade vi båtskjuts över Virijaure och vandrade sedan in mot Norge och via södra delen av Rago nasjonalpark tillbaka till utgångsläget i Lakshola.

Turen erbjöd storslagna vyer och en intagande vandring i ödemarken på västra sidan av de stora sjöarna. Även Rago nasjonalpark var värd sin möda; det norska berghällslandskapet var dramatiskt i sin trollskhet.

Jag har även diskuterat och beskrivit delar av turen i denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=27841. Som framgår i den tråden är Tukijåkkå ett problem som gör att man måste åka båt över en del av Virijaure.
 
Hejsan!

En vandring i de västra delarna av Padjelanta är helt klart bland de finaste vildmarkupplevelserna man kan få i Sverige. När jag gick där senast såg vi bara en annan vandrare på en hel vecka och väldigt få spår av människor över huvud taget. Men precis som Thomas skriver är problemet (om man vill runda sjöarna, eller starta i Sverige) med en tur i västra Padjelanta att man på något sätt måste ta sig över Tukijåkkå.

Det absolut vanligaste sättet är att man fixar med båttransport ifrån Staloloukta till västsidan av jåkken. Det enda andra "vettiga" alternativet är att göra en vandring över Blåmannaisen, men det kräver naturligtvis glaciärutrustning och vana då det är en av Europas största glaciärer. Det man inte bör göra är att changsa på att Jåkken går att vada.

En fin förlängning av turen runt sjöarna som man kan göra är att fortsätta norrut längs gränsen upp till Hellemobotn, en kanonvandring!!! Sen är det nog bäst att följa den "nya" leden västerut till Vaisaluokta. Det är i och för sig även möjligt att ta sig upp till Ritsem på norrsidan av Akkajaure, men det är ett av det snårigaste och eländigaste områdena jag någonsin satt min fot i.

/ Stefan
 
Sulitelma är otroligt fint med stor variation mellan norsk och svensk fjällterräng. Jag tror att man utan problem kan spendera en vecka på att gå ett varv runt.
  • Mitt i massivet (precis nedanför stupet på norrsidan av de högsta topparna) finns enorma plana grusytor av vittrad gabbro.
  • Konsul Perssons stuga vid Sårjåsjavrre
  • Sulitjelmaisen/Salajiegna med issjön (här har jag inte varit själv, men det ser intressant ut)
  • Utsikt/besök mot Blåmannsisen (den är stoor)
  • Topptur vid fint väder
  • Miehttjevagge där det bitvis var ren vinter då jag gick förbi.

Själv funderar jag på att ta en tur väster om sjöarna till sommaren från Rago upp mot Hellemobotn. Finns det några besvärliga vad på vägen där man bör söka upp 'rätt' plats för att ta sig över, eller andra tips på vad man ska se på vägen så lyssnar jag gärna.

/Pär
 
Vad gäller Rago till Hellemobotn kan jag komma med lite information gällande den första biten. I allmänhet kan sägas att Rago och området väster om sjöarna är fina fjällupplevelser.

- Ett tips som jag hade hjälp av kom från Andreas A och finns i den här tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=251509
Jag klipper in tipset här: "Vad du ska tänka när du passerat Riksgränsen efter Ragohytta och du kommer fram till ravinmynningen (syns inte tydligt på kartan att det är en ravin)här ska du leta reda på en rösning som leder uppför den norra dalsidan på svahällar så att du går ovanför ravinen/klyftan. Rösningen börjar ungefär där jokken kommer ut ur klyftan och bildar ett par underbara pooler. Du ska absolut inte gå uppför den södra sidan där den farliga rösningen ramlar ner som Hans skrivit om. Den svaga rösningen på södra sidan leder dig till sjön 7XX (har inte kartan framför mig) På detta sätt kommer du förbi den oframkomliga ravinen/klyftan. Terängen i det här avsnittet är lite knixig pga av alla småstup och småbranter, men det är inte oframkomligt på något sätt.
Misstänker att du sätter kurs mot Rastesjauratj från sjön 7XX så att du slipper leta dig över till Rakojaure och klättra över branten."

- Ett annat tips har jag själv bidragit med i denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=254519
"Jag kan rekommendera ett annat vad över Hurrejåkhå än vad som är det gängse. Det ligger vid första höjdkurvan från Vastenjaure sett. Ska man sedan upp på Vielkespakte sparas här två kilometer. Vadet används förmodligen av renskötarna och är rösat på kullarna ovanför jåkken."
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.