stabilitetsfråga tävlingskajaker

Har en gammal Jaguar där fästet för fotstödet sitter för långt fram (jämför med andra jaguarer). Detta gör att jag tvingas sitta långt fram och kanoten blir mycket framtung (vattenlinjen går nästan upp till skarven mellan skrov och däck, jag väger 80 kg) trots att jag har fotstödet så långt bak som det går.

Någon som vet hur detta påverkar kanotens stabilitet?

Funderade på att försöka få tag på en begagnad Cleaver X, har denna ungefär samma stabilitet som en Jaguar?

Hur är stabiliteten i dagens tävlingskajaker jämfört med tex en jaguar. Om jag idag paddlar min jaguar utan problem när det är spegelblankt men får problem vid lite vågskvalp från sidan. Kan jag då ens sitta i en modern tävlingskajak utan att tippa?

/Erik
 
dagens nya tävlingskajaker (typ scorpion, vanquish m.m.) är inte ett dugg vingligare än de gamla. en kajaks stabilitet avgörs av hur smal den är i vattenlinjen och hur bred den är där man sitter. de nya kajakerna kan därför i vissa fall kännas stabilare än de gammla. NELOs Moskito är just av denna anledning en av de mest stabila racingbåtar som jag provat. av samma anledning torde din jaguar bli lite vingligare eftersom den blir smalare än normalt där du sitter, dock torde detta vara marginellt. vad som känns viktigare är hur kanuten ter sig i vattnet när du börjar komma upp i lite fart. det brukar vara ganska tungt att driva en framtung kajak och dessutom blir man nedstänkt vid paddling i motvågor.

kom ihåg att ju mer man paddlar sin kajak desto säkrare blir man. det handlar om (som jag brukar säga til mina kanot "barn") att bli vän med kajaken.

/johannes
 
Kanoter som går djupt med förskeppet kan bli svårstyrda och slingrar sig, precis som en framtung roddbåt.

Cleaver-X har lite bättre bärighet än Jaguar och kan eventuellt bli något rankare, men det är nog inte värre än att du klarar av det.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips