Stabilitet i fotdon.

Man bör också skilja på barfota skor och Minimalistiska skor. Allt är inte samma sak..

Upplever att jag blir tröttare i fötter/ben av kängliknande skor och att kroppen hanterar underlaget bättre med lättare skor..
Min personliga uppfattning är att tanken att foten eller vristen behöver "stöd" är ett lite gammaldags feltänkt ..

Köpte mina första Merrel vapor gloves 2014 och använder skor av barfotatyp till allt, vandring träning och jobb..

Nyttig påminnelse! Vi tappar gärna bort i dessa trådar, att vi kan ha vitt skilda förutsättningar. Det måste såklart vara dramatisk skillnad på en f.d. dansare, klättrare, skridskoåkare etc som aldrig slutat röra på sig, väger 55 kg, inte bär på mer än 10 kg packning och alltid går i "barfotaskor" även till vardags - och en 90 kilos kille med 25 kg till på ryggen som gått i kängor och inte direkt dansar tåspetsdans över blockfälten :)
Jag väger 94 kilo är 55 år och går i barfotaskor. Och som jag har sagt tidigare så gick jag och en vän två vandringsleder förra lördagen. Och det funkar hur bra som helst med barfotaskor på tur. Så jag köper inte ditt resonemang.

Jag väger 94 kilo är 55 år och går i barfotaskor. Och som jag har sagt tidigare så gick jag och en vän två vandringsleder förra lördagen. Och det funkar hur bra som helst med barfotaskor på tur. Så jag köper inte ditt resonemang.
Jag skrev varken att alla i den viktklassen behöver akta sig för barfotaskor; eller att det är fritt fram för alla fjäderviktare, ens om de är vältränade balettdansöser. Det finns massor med annat som kan spela in, inkl. kroppsbyggnad, rörelsemönster och genetiska förutsättningar.
Du har helt uppenbart inte samma "förutsättningar" som mitt teoretiskt konstruerade exempel :)
Själv är jag betydligt äldre än du, så jag faller också utanför ramen.

Budskapet är väl att vi gärna kan beskriva egna erfarenheter, men inte förbehållslöst rekommendera våra egna skoval till andra, vars kroppar vi inte vet någonting om.

Jag skrev varken att alla i den viktklassen behöver akta sig för barfotaskor; eller att det är fritt fram för alla fjäderviktare, ens om de är vältränade balettdansöser. Det finns massor med annat som kan spela in, inkl. kroppsbyggnad, rörelsemönster och genetiska förutsättningar.
Du har helt uppenbart inte samma "förutsättningar" som mitt teoretiskt konstruerade exempel :)
Själv är jag betydligt äldre än du, så jag faller också utanför ramen.

Budskapet är väl att vi gärna kan beskriva egna erfarenheter, men inte förbehållslöst rekommendera våra egna skoval till andra, vars kroppar vi inte vet någonting om.
Min kropp är en anomali till alla teorier. 🤣

Jag går bara i barfotaskor i alla terräng. Det har jag gjort senaste 5 år. Men även jag använde ” vanliga ” skor i mitt liv och fick mycket problem med fötterna, knäna, ryggen och höfterna. Diverse läkare, sjukgymnaster och ortopeder försökte ” bota” mina problem med skoinlägg och tjocka sulor. Sedan slängde jag rubbet och började träna fötterna och gå i barfotaskor. Jag fyller 61 i år, har inga av problemen kvar. Under somrarna avvecklar jag en del mil i oledad terräng med fullpackning (15-17 kg). Vandrar på låglandet med övernattningar året runt. Mina gamla problem är borta.
Det enda bekymmer är att hitta skor som passar mina fötter som har bredat ut sig och fått en del muskler och tjocka trampdynor.
Hitta pjäxor till tur o längdskidor är bara omöjligt.
Hoppas att flera skotillverkare får mer kunskap om fotens anatomi och börjar tillverka fotriktiga skor och pjäxor.

Jag går bara i barfotaskor i alla terräng. Det har jag gjort senaste 5 år. Men även jag använde ” vanliga ” skor i mitt liv och fick mycket problem med fötterna, knäna, ryggen och höfterna. Diverse läkare, sjukgymnaster och ortopeder försökte ” bota” mina problem med skoinlägg och tjocka sulor. Sedan slängde jag rubbet och började träna fötterna och gå i barfotaskor. Jag fyller 61 i år, har inga av problemen kvar. Under somrarna avvecklar jag en del mil i oledad terräng med fullpackning (15-17 kg). Vandrar på låglandet med övernattningar året runt. Mina gamla problem är borta.
Det enda bekymmer är att hitta skor som passar mina fötter som har bredat ut sig och fått en del muskler och tjocka trampdynor.
Hitta pjäxor till tur o längdskidor är bara omöjligt.
Hoppas att flera skotillverkare får mer kunskap om fotens anatomi och börjar tillverka fotriktiga skor och pjäxor.
Nu har jag inga problem med varken fötter, knän, höfter eller rygg, och det beror troligen på att vi träna med tunna skor som japanarna kallar Tabis. Tabis påminner en del om barfotaskor. Jag kommer att fortsätta med barfotaskor, och köpa mer när jag har slitit ut mina andra skor.

Nu har jag inga problem med varken fötter, knän, höfter eller rygg, och det beror troligen på att vi träna med tunna skor som japanarna kallar Tabis. Tabis påminner en del om barfotaskor. Jag kommer att fortsätta med barfotaskor, och köpa mer när jag har slitit ut mina andra skor.
Hur funkar barfotaskor i blockskravlet på högfjället när man ofta balanserar på en kant.
Själv är jag uppväxt i kängor och ser inte någon idé att byta utifrån ålder osv.

Jag tränade aikido och då är man barfota. Men man är på träning kanske 1,5t tre gånger i veckan och går runt i skor 10 timmar om dagen varje dag. Så det är i vardagen som huvudträningen pågår

Jag tränade aikido och då är man barfota. Men man är på träning kanske 1,5t tre gånger i veckan och går runt i skor 10 timmar om dagen varje dag. Så det är i vardagen som huvudträningen pågår
Nu tränar jag varje dag, något jag fick lära mig av några äldre japaner, så det blir mycket gående i tabis för min del.

Hur funkar barfotaskor i blockskravlet på högfjället när man ofta balanserar på en kant.
Själv är jag uppväxt i kängor och ser inte någon idé att byta utifrån ålder osv.
Det fungerar utmärkt pga god markkontakt. Nu svarar jag på frågan även om den inte ställt till mig.
Jag gick genom Sarek förra året i barfotaskor. Låptåvágge, Luohttoláhko, Nojdevágge, Niejdariehpvágge exempel på se steniga platser jag har passerat. Jag skulle nog inte klara det i kängor pga bla den stumma sulan som brukar vara på kängor. Plus tyngd på kängor är mycket belastande på kroppen.

Jag har med mig ett par i kajaken som sagt, och ofta har jag dem på mig under paddlingen eller under lägerlivet sen, men det som slog mig var hur bra fäste man fick upp för berg och klippor (inte i direkt anslutning till havet med alger och skit, för där fäster inget) men om man tar en tur på land sen.

Är barfotaskor och tåskor samma sak förresten?

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg