Sprucken brännare Soldatkök 09 – vad kan ha hänt?

Hej,

Packade upp mitt Soldatkök 09, K efter lång förvaring såg jag att spritbrännaren verkar ha varit med om en traumatisk upplevelse.

På bilderna syns en spricka i metallen om man zoomar in, på högra sidan där metallbandet sitter fast.

Inga problem att byta ut den, men vad kan ha hänt egentligen? Undviker gärna att göra samma misstag.

Bilagor

• IMG_0725.jpeg
    IMG_0725.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 92
  • IMG_0728.jpeg
    IMG_0728.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 96
  • IMG_0724.jpeg
    IMG_0724.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 91
Svårt att se sprickan, men den är där förstår jag. Jag vet inte exakt vad som hänt med denna brännare. Men generellt med ting i tunn-metall som tvingas genomgå stark uppvärmning og nedkylning om och om igen, är att det kan spricka. Metallen sträcker ut sig og drar ihop sig under varje värmecykel. Så har vi korrosion, man kan se grönaktig korrosion/oxidering/rost. Denna process får påverkad yta til att expandera. Det är det som händer när en bult/skruv "rostar fast". Kanske har något av ovanstående fått brännaren till att spricka?

Sprickan är här (se bild)

Ah oxidationen kan leda till en spricka alltså? För jag minns inte alls att den var skadad när jag senast packade ner den, så då kanske det skett över tid i förvar.

Bilagor

• IMG_0728.jpeg
    IMG_0728.jpeg
    145.1 KB · Visningar: 37
Ah oxidationen kan leda till en spricka alltså?
För jag minns inte alls att den var skadad när jag senast packade ner den,
så då kanske det skett över tid i förvar.
Ja, oxider tar plats - och Soldatkök 09, K [K som i Komplett för de som inte känner igen för-
kortningen] har en spritbrännare av Trangiatyp i mässing, sannolikt en Kinatillverkad kopia,
som tydligen består av rätt styv mässingsplåt - och då är det inte att förvånas över att plåt-
godset spricker när det pressas sidledes av internt 'inneslutna' oxider ...

Eftersom ditt kök redan har en Optimus Crux gasolbrännare så skulle _jag_ rekommendera
dig att ersätta den trasiga spritbrännaren med en ny, enklast är nog att ersätta brännaren
med en brännare från Trangia. Passa på att komplettera med en förvärmartillsats samtidigt.
Den förbättrar rejält på koktiderna i vinterkyla... Och med en ny spritbrännare bibehåller du
den avsedda redundansen gällande bränsle som 09:an ska ha... :)
/Odd

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I förra veckan la sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongsstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Ja, oxider tar plats - och Soldatkök 09, K [K som i Komplett för de som inte känner igen för-
kortningen] har en spritbrännare av Trangiatyp i mässing, sannolikt en Kinatillverkad kopia,
som tydligen består av rätt styv mässingsplåt - och då är det inte att förvånas över att plåt-
godset spricker när det pressas sidledes av internt 'inneslutna' oxider ...

Eftersom ditt kök redan har en Optimus Crux gasolbrännare så skulle _jag_ rekommendera
dig att ersätta den trasiga spritbrännaren med en ny, enklast är nog att ersätta brännaren
med en brännare från Trangia. Passa på att komplettera med en förvärmartillsats samtidigt.
Den förbättrar rejält på koktiderna i vinterkyla... Och med en ny spritbrännare bibehåller du
den avsedda redundansen gällande bränsle som 09:an ska ha... :)
/Odd
Intressant, tack! Kände inte till förvärmarna, det ser smart ut, men passar inte med vindskyddet/hållaren för spritbrännaren i Soldatkök 09. Bra att känna till dock.

Det låter som att brännaren har utsatts för mekanisk påfrestning under förvaring eller transport. Sprickan vid metallbandet kan ha uppstått av flera anledningar:

• Felaktig förvaring: Om brännaren har legat ihopklämd med andra hårda föremål eller utsatts för tung vikt ovanpå.
  • Temperaturväxlingar: Metall kan spricka vid långvarig exponering för kyla och värme, särskilt om det redan finns små spänningar i materialet.
  • Korrosion eller åldring: Lång förvaring med kvarvarande fukt kan göra metallen sprödare, särskilt vid svets- eller presspunkter som metallbandet.
  • Tillverkningsfel: Ibland kan svetsar eller presspunkter ha mikrosprickor redan från början som växer över tid.

Tips för framtiden:

• Förvara brännaren liggande eller stående utan tryck på metallbandet.
  • Håll den torr och ren, töm gärna på resterande sprit vid långtidsförvaring.
  • Kontrollera regelbundet för små sprickor eller rost innan användning.

Kort sagt: det är troligen en kombination av ålder, lagring och mekanisk påfrestning som orsakade sprickan. Byt ut brännaren och se till att förvaringen är försiktig nästa gång.
Jag kan använda AI själv. Kollade på dina inlägg och alla har tydliga spår av att vara skrivna av AI. Varför copypastear du ChatGPT?

Ett forum är till för diskussion, det du gör främjar inte det.

Problemet med läckande spritbrännare är vanligt även på Trangia B25. Brännaren till kök 25 o 27.
Inte när brännaren är ny, men efter några (ganska många) års användning.
Brännaren spricker bredvid skarven där överdel o underdel fogats samman.
Det är inte något större problem eftersom brännaren till nöds går att använda trots sprickan.
Och den är billig att komplettera vid lämpligt tillfälle.
/John

Problemet med läckande spritbrännare är vanligt även på Trangia B25. Brännaren till kök 25 o 27.
Inte när brännaren är ny, men efter några (ganska många) års användning.
Brännaren spricker bredvid skarven där överdel o underdel fogats samman.
Det är inte något större problem eftersom brännaren till nöds går att använda trots sprickan.
Och den är billig att komplettera vid lämpligt tillfälle.
/John
Tack, bra att veta att den går att använda. Har inte velat testa. Har ett Trangia Mini 28-T också som skulle kunna råka ut för samma.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips