Spricka i kåsa, vad göra?

Hej

Jag har slitit hårt med min första kåsa, har följt de generella råden hela vägen från att kapa björkvrilen till finliret.

Håller på med att slipa med det finaste sandpappret just nu men ser till min förtvivlan att jag fått en ca 1 cm stor spricka uppkommit högst upp längs ena kanten med riktning mot botten.

Vad göra? Kan man laga det på något sätt? Kåsan är fin och u.a i övrigt. Känns surt att behöva börja om på en ny...

Andra frågan, paraffinolja, linolja eller impregnering med bara kaffe?

Tacksam för råd.

/D
 
Färsk araldit

fungerar vet jag av egen erfarenhet.

Finns en hel del info om detta och om behandling av träkåsor i tidigare trådar.

Thure
 
Ok! Tack.
Vet du om aralditlimmet ger ifrån sig något hälsoskadligt när man tex häller kokande kaffe i?
Antar att svaret är nej i och med att det används.

Tack, jag ska åka och köpa det iaf.

/D
 
Epoxylim som härdat ger inte ifrån sig nå't, men när Du limmar så se till att Du inte får på händerna då det klassas som allergiframkallande.

Har använt Araldit, SuperEpoxy och andra varumärken i en massa år av och till och ibland fått på fingrarna (är modellflygare) men inte råkat ut för nå't så det är nog inte så stor risk, men försiktighet är en dygd..

Och: ju mindre lim desto starkare fog. Bänd isär sprickan försiktigt och pilla in limmet, när den går ihop igen så tar Du en kniv och skrapar bort allt som flyter ut . Du kommer inte att se lagningen efteråt...
 
Kanten

på ena sidan av sprickan spretar gärna så det kan vara bra att fixera limningen eller snarare den del av kanten som spretar iväg med textiltape.

Thure
 
Tack

Verkligen tack för era råd och svar, jag har varit och köpt araldit och återkommer med resultatet.
Är mest nöjd över att jag inte behöver börja om från början.

thureb: jag tror att det kan behövas textiltape, avvaktar där så länge.

Vet att det finns många läger, men vad tycker ni att jag ska använda, linolja, paraffinolja eller helt enkelt dricka in den med kaffe?

/D
 
Verkligen tack för era råd och svar, jag har varit och köpt araldit och återkommer med resultatet.
Är mest nöjd över att jag inte behöver börja om från början.

thureb: jag tror att det kan behövas textiltape, avvaktar där så länge.

Vet att det finns många läger, men vad tycker ni att jag ska använda, linolja, paraffinolja eller helt enkelt dricka in den med kaffe?

/D

Oavsett det, limma först, innan du behandlat den. Limmet fäster sämre/inte när ytan är fet.
Epoxy blir bra, det har jag testat, och den fogen fyller med stryka, blir starkare om den inte är helt osynlig. så kan man finputsa ytan efter härdning innan behandling, spara det sista jobbet tills efter limningen.
Jag skulle ta rå kallpressad linolja, men allt duger i slutändan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
Kniv-Hasse Ytbehandla Kåsa Gör det själv 14
Glännman Sträv kåsa - hur få fin ? Gör det själv 23
boostofta Kåsa för alkohol Gör det själv 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.