Spot gen3

Hej,
skaffade mig inför vandring i USA en Spot gen3 och fungerade väl okej. Signalerade inte varje dag dock.
Vid min senaste fjällvandring i Kvikkjokks fjällen & Sarek och Nordkalottleden lovade jag min man att signalera varje dag. Det blev rutin att signalera med ok knappen varje dag där jag slog läger. När jag kom till Njunjes kunde jag efter 18 dagar ringa hem istället. Det visade sig att familjen var mycket oroliga och redan ringt lite rund till fjällstationer. Min man hade fått bara en ända gång ett signal och det var den 5 Augusti (startade den 3 Augusti med själva vandringen). Jag vet inte om jag kan ha gjort något fel, höll i knappen för kort tid eller vad. Jag gjorde varje dag på samma sätt. Vädret var allt från mycket bra till dåligt. Är det någon annan som har gjort samma erfarenhet med en Spot gen3?
Mvh Veni
 
Som du sa kanske du inte höll inne knappen tillräckligt länge. OK-knappen hålls in tills dioden ovan knappen börjar lysa grönt och sedan låter man enheten ligga med loggan mot himlen i tjugo minuter. OK-dioden kommer blinka grönt för att indikera att den håller på att skicka ett meddelande och dioderna i överkant visar om enheten har gps-lås samt om den skickar data.

Spot kan bara kommunicera enkel väg så det går inte att veta att ett meddelande har kommit fram endast att den har kunnat skicka meddelandet. Det är inte säkert att meddelandet togs emot fullständigt även om det gick att skicka så för att öka chansen så skickar den samma meddelande tre gånger under tjugo minuter. Om enheten inte får någon kontakt med nätverket så kommer dioderna att börja lysa rött och annars fortsätter dom att blinka grönt under hela förloppet.
 
... Spot kan bara kommunicera enkel väg så det går inte att veta att ett meddelande har kommit fram
endast att den har kunnat skicka meddelandet. Det är inte säkert att meddelandet togs emot fullständigt även om det gick att skicka så för att öka chansen så skickar den samma meddelande tre gånger under tjugo minuter. Om enheten inte får någon kontakt med nätverket så kommer dioderna att börja lysa rött och annars fortsätter dom att blinka grönt under hela förloppet.
Veronika, med den erfarenheten skulle jag ha skaffat en av Garmins alla InReach-enheter!

En mackapär som din familj inte kan svara till (och delge sin oro) är ju i praktiken sämre än
ingen ut-kommunikationskanal alls! Och, under Garmins scumbaginitierade näthaveri nyligen
- så fungerade Iridium-nödsändningsfunktionen hela tiden, samtidigt som alla intresserade
via media var medvetna om problemen, så förståelse för kontaktproblem fanns...

Jag skulle sikta på en två-vägskommunikator till nästa gång!
/Odd
 
Spot använder geostationära satelliter, vilka så långt norrut ligger mycket lågt över södra horisonten, så har du ett berg söder om dig eller befinner dig i en dal når inte signalen från din Spot till satelliten oavsett vad dioden på enheten indikerar. För användning i bergiga miljöer eller närmare polerna bör du välja ett system som Inte använder geostationära satelliter ex InReach eller en PLB. Den senare är en effektiv nödsändare direkt kopplad till nationella räddningsmyndigheter som inte kräver något abonnemang. Dock kan du inte kommunicera med en PLB om det är viktigt för dig.

En Spot har dessutom mycket låg sändeffekt på 0,5 W (jmfr PLB 5W).

System med kommunikations möjlighet kan innebära falsk trygghet för båda parter och orsaka onödig stress om kommunikationen inte är pålitlig, jag har pratat tidigare med vandrare som råkat ut för samma sak med oroliga anhöriga då deras uppgjorda dagliga ok via Spot inte kommit fram. Kan vara bra att de anhöriga vet att det är ok även om de inte får ett ok varje dag, eller som i mitt eget fall använder en PLB (dvs mina anhöriga har min färdplan, vet att jag är utanför täckning och att jag har en kompetent nödsändare med mig om jag råkar ut för en allvarlig olycka eller sjukdom och behöver hjälp). Det är min trygghet och försäkring. Dessutom litar jag mer på nationella räddningsmyndigheter än bedömning av ett kommersiellt företag i annat land om jag behöver hjälp eller inte. Både Garmin och Spot friskriver sig lite väl mycket från ansvar i sina villkor😉
 
Senast ändrad:
Tack för era svar. Jag har inte låtit den ligger i 20 minuter, det kan vara orsaken. Som tur var, instruerade jag familjen att inte kalla på hjälp ifall de inte hörde något. Tidigare åren har jag inte haft med mig något alls. Eftersom jag oftar glömmer att signalera och det ibland inte funkar på grund av trräng mm. Det fanns en noggrann färdplan men jag var 2 dagar försenat vid Fjällstationen på grund av olika orsaker som ökade väl oron.
 
Jag vet inte om du provkört den hemma före du gav dig av. Mitt tips är att i några dagar i god tid före avresa prova att det fungerar hemmavid gör att du känner dig trygg med handhavandet - hur man ska trycka och hur prylen då ska blinka till svar, hur meddelandet ser ut för mottagaren osv. Då känner sig alla trygga.
För att simulera dålig GPStäckning, gå inomhus, ner i källare med tjocka väggar och se om det blinkar annorlunda.

Det är en sak att läsa manualen, en delvis annan att ha handhavandet i muskelminnet.

Tvåvägs är ju bättre men dyrare, kanske du kan hyra en satelittelefon för rimliga pengar?
Säkerhet får kosta lite.

/Patrik
 
Kan tillägga att jag också använder Garmin InReach vid behov och enbart har goda erfarenheter av dem. De har tvåvägskommunikation, är betydligt snabbare, enkla att använda och har alltid funkat utan problem för mig. Kostnaden är den stora nackdelen men om man är ute en del så blir det snart inte så dyrt per tur. Både säkerhet och sinnesro för anhöriga kan ju vara värt lite extra.
 
Envägskommunikationens förbannelse...

Jag har själv en Inreach som funkar väldigt bra. I samma veva som den där it-attacken var det strul att skicka till min enhet via garmins onlineformulär, men direkt från telefon som SMS fungerade det.

Dyrt? Tycker jag inte.
500 kr i årsavgift och sedan 169 för 30 dagar**. Har jag den aktiverad under 3 månader om året kostar det alltså inte mer än 85 kr/månad i snitt.

**Freedom Safety Plan, billigaste paketet med månadsvis aktivering.
 
Veronika, med den erfarenheten skulle jag ha skaffat en av Garmins alla InReach-enheter!

En mackapär som din familj inte kan svara till (och delge sin oro) är ju i praktiken sämre än
ingen ut-kommunikationskanal alls! Och, under Garmins scumbaginitierade näthaveri nyligen
- så fungerade Iridium-nödsändningsfunktionen hela tiden, samtidigt som alla intresserade
via media var medvetna om problemen, så förståelse för kontaktproblem fanns...

Jag skulle sikta på en två-vägskommunikator till nästa gång!
/Odd

Håller med ! Jag har både plb satelittelefon och inreach. Inreach gör de andra överflödiga. Suveränt att kunna gå in på webben se vart en familjemedlem befinner sig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.