Sportdryck

Brune; sa:
tassemark; sa:
Får se hur man gör nu då; en föreslog sockrat svett, men jag förhåller mig tveksam.

Det här med dextropur; borde det inte gå att köpa glukos i lite större mängder, var skulle man göra det i så fall?

(Jag är inte ute efter några googlingstips, bara recept eller dylikt som folk har prövat och ställer sig bakom, det är lite av vitsen att skriva ett inlägg här.)

Visst är vatten gott, det dricker man vid varje paus längs vägen, men till lunch är det andra bullar som gäller.

Vad har du emot Google?

Med Google får man reda på att Dextropur är ett registrerat varumärke. Glukos är det som vi i dagligt tal kallar Druvsocker. Finns på ICA. 400g i en förpackning. Recept finns på förpackningen.
Vad mer kan man önska? ;)


Per Brune

Jag ser det som så att blanda eget är ett alternativ, att köpa ett annat märke är ett annat. Vad jag vill med tråden är alltså:

1. Om du har gjort egen sportdryck med gott resultat, skriv ned ditt recept (om det inte står i tråden redan).

2. Om du har nåt tips på var man får tag på någon alternativ sportdrycki butik som du har rpovat med gott resultat, skriv det.
 
Maxim

Har alltid funkat för mig på mina långlopp i löpning, skidor, mtb eller racer...

Men jag har aldrig haft med mig sportdryck på fjället... förstör ju det goda fjällvattnet.

Däremot så brukar jag ha en påse med en blandning av nötter, russin och choklad... en näve av det ger bra energi, skölj ner med friskt fjällvatten.

//THomas
 
iste

kan det vara ett alternativ?
vet inte hur det är med näring förstås, men det kommer ju i behändigt pulverformat.
annars brukar jag ha brustabletter, finns det inte också i sportdrycksvariant?

googlade- och jo visst finns det. tex:
http://www.sportsactive.se/default.asp
[Ändrat av Emmma 2007-06-01 kl 12:18]
 
Re: iste

Emmma; sa:
kan det vara ett alternativ?
vet inte hur det är med näring förstås, men det kommer ju i behändigt pulverformat.
annars brukar jag ha brustabletter, finns det inte också i sportdrycksvariant?

googlade- och jo visst finns det. tex:
http://www.sportsactive.se/default.asp
[Ändrat av Emmma 2007-06-01 kl 12:18]

Tack för inlägget, intressant med det där brustabletten, jag har prövat nåt som heter multiplex, finns en variant med koffein och en med guarana, men jag är inte så sugen på att ta sådana saker.

Ska se vad ditt förslag innehåller.
 
Bra med Sportdryck

tassemark; sa:
Peifen; sa:
Läste tråden, men fattar fortfatfarande inte vad det är för fel på vanligt fjällvatten.

Inget fel på fjällvatten, men någon näring innehåller det inte. Och om någon tycker det är fånigt med sportdryck så låt mig framhärda i min dumhet.

Fjällvatten är ju bra men som sagt utan näring. Dessutom har jag läst att det kan ha för litet innehåll av salter och mineraler, något kroppen behöver särskilt då man svettas mycket. Att under flera dagar enbert dricka fjällvatten borde man kunna kompensera genom att salta lite extra på maten, eller genom att ibland dricka sportdryck.

Dessutom brukar jag använda sportdryck när jag skall göra mer krävande etapper. Det är perfekt när man skall göra avstickare i form av en toppbestigning. Då är det enklet att ta med sig lite sportdryckpulver som man kan blanda till när man känner för det och så får man enkelt i sig både vätska, energi och mineraler. Sen kan man ju gärna komplettera med lite russin och nötter också.

/J-E
 
Re: Bra med Sportdryck

JET; sa:
Att under flera dagar enbert dricka fjällvatten borde man kunna kompensera genom att salta lite extra på maten, eller genom att ibland dricka sportdryck.

Vi får ju alltid höra att vi äter för mycket salt (typ hela dagsdosen i varje måltid), så ett bra sätt att ersätta saltförluster vore väl att äta som vanligt?

Sen har väl aldrig vårt dricksvatten varit vår viktigaste källa fär salter och mineraler?

Annars finns ett klassiskt recept på vätskeersättning:
1 liter vatten
6 teskedar strösocker (=30 ml)
1/2 tesked salt (= 2,5 ml)

;)

(Man inser att uppväxten präglar en när ens mammas ord från 80-talet om att sportdryck är helt onödigt ("vill man ha vätska kan man dricka vatten, vill man ha saft kan man dricka saft") fortfarande sitter i.)
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-06-04 kl 13:55]
 
Re: Re: Bra med Sportdryck

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Vi får ju alltid höra att vi äter för mycket salt (typ hela dagsdosen i varje måltid), så ett bra sätt att ersätta saltförluster vore väl att äta som vanligt?
Sportdryck är oftast helt onödigt, för normalmotion under normalförhållanden. En topptur med lite/dålig mat kan dock ge lite andra förutsättningar, för att inte tala om mer avancerad idrott.

Jag hade själv kramp på BAMM ifjol (det började som en skakning på nedre däck...) som spred sig till fler och fler muskler både i benen och resten av kroppen. Typisk saltbrist. Satte in på 4:e kontrollen av 12 (eller var det fler?), så det var ingen höjdare. Hade sån kramp i nattlägret att när jag stretchade ut framsida lår så krampade baksidan, och vice versa.

Jag äter i övrigt samma västerländska diet som alla andra, men man ska inte blunda för att man kan behöva extra salt när man anstränger sig, precis som man behöver extra vätska. I längden funkar inte bara det ena, båda krävs. Värst är det när man måste få sin vätska från smält snö, som är i princip saltbefriad.
 
Då få gånger jag dricker sportdryck blandar jag enligt dextropurförpackningen, som också publicerats tidigare i tråden. Samma sak som de man köper, men mycket billigare.
 
Enbart NaCl?

"Salt" måste väl inte utläsas som enbart "natriumklorid"?
Mer definitionsmässigt: "Salter är kemiska föreningar där de ingående atomerna hålls samman av jonbindningar", typ.

Det man förlorar vid hård ansträngning och som kan leda till kramper i muskulaturen kan väl komma från brist på andra grundämnen/mineraler, som lakas ur kroppen? Typ kalium, magnesium, litium etc, som ingår i enzymer som är med och styr hur vår energi förbränns?

Innehåller det som säljs som "sportdrycker" mer än bara druv-/fruktsocker och natriumklorid?
Det kanske räcker för "normal" ansträngning att bara fylla på av dessa, medan en typ multisportare har andra krav?
 
Re: Enbart NaCl?

MonicaKa; sa:
Innehåller det som säljs som "sportdrycker" mer än bara druv-/fruktsocker och natriumklorid?
Det kanske räcker för "normal" ansträngning att bara fylla på av dessa, medan en typ multisportare har andra krav?
Jo, du har absolut rätt. För medelhårda ansträngningar under längre tid räcker det gott med sockersaltat vatten, förutsatt att man äter vanlig mat också, som ju innehåller lite av varje. Vid mer extrem ansträngning bör man nog ersätta lite mer "brett". Var gränsen går mellan dessa två ansträngningsnivårt vet knappast någon...
 
Re: Enbart NaCl?

MonicaKa; sa:
"Salt" måste väl inte utläsas som enbart "natriumklorid"?
Mer definitionsmässigt: "Salter är kemiska föreningar där de ingående atomerna hålls samman av jonbindningar", typ.

Det man förlorar vid hård ansträngning och som kan leda till kramper i muskulaturen kan väl komma från brist på andra grundämnen/mineraler, som lakas ur kroppen? Typ kalium, magnesium, litium etc, som ingår i enzymer som är med och styr hur vår energi förbränns?

Innehåller det som säljs som "sportdrycker" mer än bara druv-/fruktsocker och natriumklorid?
Det kanske räcker för "normal" ansträngning att bara fylla på av dessa, medan en typ multisportare har andra krav?

Det finns ett matlagningssalt som heter Seltin http://www.seltin.se/
Innehåller enligt reklamen Natriumklorid 50%, Kaliumklorid 40%, Magnesiumsulfat 10%.

Om det sedan är ”bättre” än bara Natriumklorid vet jag inte. De lärde kanske tvistar om detta.

Per Brune
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.