Spinning på skridsko?

Om det är så bra att "spinna" på cykel, dvs ha lägre utväxling och kompensera med högre kadens, hur är det på skridskor?

Skall man ha kortare skridskor, mindre krökningsradie och lyfta fötterna oftare?

De långa, härliga skären är kanske helt omoderna, korta, små krumbuktiga skär är kanske framtidens melodi?!?

/Raymond Bergmark
 

Guest

Gäst
Det verkar som det är ett par hockeyrör du är ute efter. Det finns redan...
/Mattias
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
"bra" för vem vad? Om man skall åka skridskor effektivt så skall skridskon ha kontakt med isen så mycket som möjligt, därav klapp skridskorna. Vill man åka skridskor för att förbättra konditionen så är det nog bättre att öka luftmotståndet, alltså ingen päronformad ryggsäck, utan en bromsskärm.
 
Spinning igen

Jag var månne lite otydlig: Åker man fortare om man tar kortare skär men oftare? Det är ju fritt översatt vad spinning blir på skridskor.

(Eftersom detta är Långfärdsskridskoforumet så skall man tolka fortare som hur fort man kör på en utfärd av typ dagslängd.)

/Raymond Bergmark

PS Jag har precis börjat testa att öka kadensen under cykling till runt 100 i stället för runt 80-85. Det känns inte som om det går så fort i t ex backar, men en titt på hastighetsmätaren visar att det faktiskt går fortare. Det är däremot tämligen jobbigt... DS
 
kadens på skridsko

Svaret är det beror på.

En energisnål åkstil innebär att man åker med minimala kompenserande rörelser för att hålla balansen. I och med att avsparksfoten går ut åt sidan och lyfts och förs tillbaka bakifrån och framåt måste detta kompenseras med överkropp och eller armar. Tar man för långa och kraftfulla skär leder det gärna till mycket fladder med armarna vilket kostar energi i onödan.

Långa ben långsam kadens men det är kanske självklart.

Själv har jag korta ben och föredrar snabb kadens.

För att åka riktigt fort måste man vidare minska luftmotståndet och öka kraften per skär genom att sitta djupt. Det kostar mjölksyra och kräver specialträning. Ett alternativ för att minska den statiska belastningen är att avlasta genom ytterskärsteknik som har en flytande övergång till double push.

Med sådan teknik går glidskridskon nästan rakt framåt vilket ger stor utväxling.

Man åker oftast i grupp och då är det mycket lättare att hålla framförvarandes takt om denne håller hög kadens med relativt korta skär.

Skall du å andra sidan åka ifrån dem som försöker ta rygg på dig bör du åka med långa skär och åka lite ryckigt t ex med långt vänster kort höger kort vänster långt högerskär eller liknande.

Personligen så accelererar jag betydligt snabbare genom en skur av korta skär än med ett fåtal långa kraftiga. Vid konstant hög fart gäller det att hitta en optimal kadens men det blir mycket beroende av iskvalitet hur tung rygga med motvind etc. Viktigt att kunna växla mellan olika stilar och "utväxlingar".

Prova dig fram. Pulsklocka och varvtider kanske kan ge vägledning. En tränare som står bredvid kan ge dig tekniktips.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips