Spets på teleskopstav?

Min teleskopstav är alldeles för trubbig för min skidåkning. Jag undrar om man kan genom att borra hål i den befintliga spetsen, på något sätt få dit en vass spets. Alltså min stav har ingen vass spets därav frågan. Jag har funderat på att försöka med kniv ta loss den nuvarande spetsen, men nu är jag mer inne på att försöka borra nytt hål och sedan kanske gänga på nån sorts form av skruv. Är det någon som kan hjälpa mig med mitt dilemma?

Rullskidspets

Jag har haft samma problem och funderat på att montera spetsar som man använder vid rullskidåkning. Det borde funka men jag har inte orkat ta tag i det hela.

/Göran

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Det beror ju på hur konstruktionen ser ut! Rullskidholk borde funka om diametern på staven är mindre än hålet i rullskidholken och du har plats nedanför trugan att fästa holken (dvs att du har tillräckligt mycket stav). Tar man bort/kapar bort gen gamla spetsen så får man nog bäst resultat. Smältlim på staven och tryck ihop (mer om skillnaden i diameter är stor)

Eller: Kan man inte slipa den befintliga spetsen?

/Håkan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips