Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen?

Fulufjället är lite speciellt, ett platt fjäll när man väl kommit upp, dessutom inte renbetat vilket innebär en del lavar som saknas i övriga fjällvärlden. Inte jättestort, jättehögt eller jättespektakulärt men Njupeskär är fint. Dessutom kan du titta på Old Tjikko.
Ta en avstickare till Göljån och se resultatet av ett av de värsta regnvädren i mannaminne.

Är det Sarek, nej, men värt ett besök om man inte varit där.

/P
 
Gotska Sandön tyckte jag var spektakulär trots sin brist på höjd över havet. Ensamhet, lugn, stränder och hav. Tåg och båt, sen är du framme. Fin vandring på ön.
 
Hmm. Spektakulärt för mig kan vara det du nämnde. Men även fri horisont, släta klippor och glitter på havet, ejdrar som samlas i klungor och ropar, en tusenårig lav på en sten, en skogsbacke med gamla ekar, blåsippor eller en myrstack i en sydsluttning nu i april. Vad ska man göra sen om man bara kan förundras över det väldiga, det storslagna? Det finns skönhet i närmiljön, även i Mälardalen. Skaffa en lupp, sänk tempot, gå ner på knä eller bara stanna upp emellanåt, andas och se dig omkring. Ursäkta utvikningen, jag måste tyvärr erkänna att rubriken provocerar mig. Tack och förlåt!

Vi har alla olika preferenser. Jag personligen gillar det som är spektakulärt. Höga berg och dånande jokkar. Milsvid utsikt. Att vara helt ensam i Sarek med 10 mil till närmaste civilisation och inte en människa så långt ögat når. Har även besökt några av de mest dramatiska nationalparkerna i USA och Norge, och då är inte en traktorstig utanför Flen längs med Södermalandsleden lika kul längre.

Visst är Tyresta fint, men med alla stressade Brommamammor som sladdar dit i sina suvar för att knäppa foton till Instagram kan känslan förtas.
 
Jag tycker att Silverleden är fantastisk med sin kombo av vildmark, kultur och utsikter. Finns väl knappast någon LED i närheten som klår den. Vackrare och mer spännande NATUR finns naturligtvis, men då måste man våga lämna de orange markeringarna...
HåkanF

Kanske blir en sväng dit iaf, har du några mer detaljerade tips om just den leden? Start- och slutdestination? Höjdpunkter?
 
Vi har alla olika preferenser. Jag personligen gillar det som är spektakulärt. Höga berg och dånande jokkar. Milsvid utsikt.
Det var det jag försökte förklara för dig, att ordet "spektakulär" inte nödvändigtvis betyder det som DU uppfattar som spektakulärt. De exempel jag gav är också "spektakulära" om jag tycker så. Därför är frågan felställd. Ordet kan t.ex. betyda "intressant" eller "märklig", även små saker kan vara intressant och märkliga. I rest my case.

Betydelse: iögonenfallande
uppseendeväckande, blickfångande, sevärd, dramatisk, sensationell

Betydelse: spänningsfylld
spänningsmättad, nervkittlande, nervpirrande, medryckande, fängslande, fascinerande, intressant,
intresseväckande, dramatisk, sensationell, rafflande, thrilleraktig, laddad, spännande

Betydelse: iögonfallande
påfallande, evident, tydlig, ögonskenlig, som sticker i ögonen, uppseendeväckande, synlig vida omkring, frappant, frapperande, demonstrativ, skärande, iögonenfallande

Betydelse: effektfull
effektiv, eftertrycklig, slående, frappant, kraftig, accentuerad, kännbar, verkningsfull

Betydelse: sensationell
anmärkningsvärd, remarkabel, märklig, häpnadsväckande, förbluffande, överraskande, iögonenfallande, slående, dramatisk, demonstrativ, utmanande, uppseendeväckande
 
Det var det jag försökte förklara för dig, att ordet "spektakulär" inte nödvändigtvis betyder det som DU uppfattar som spektakulärt. De exempel jag gav är också "spektakulära" om jag tycker så. Därför är frågan felställd. Ordet kan t.ex. betyda "intressant" eller "märklig", även små saker kan vara intressant och märkliga. I rest my case.

Betydelse: iögonenfallande
uppseendeväckande, blickfångande, sevärd, dramatisk, sensationell

Betydelse: spänningsfylld
spänningsmättad, nervkittlande, nervpirrande, medryckande, fängslande, fascinerande, intressant,
intresseväckande, dramatisk, sensationell, rafflande, thrilleraktig, laddad, spännande

Betydelse: iögonfallande
påfallande, evident, tydlig, ögonskenlig, som sticker i ögonen, uppseendeväckande, synlig vida omkring, frappant, frapperande, demonstrativ, skärande, iögonenfallande

Betydelse: effektfull
effektiv, eftertrycklig, slående, frappant, kraftig, accentuerad, kännbar, verkningsfull

Betydelse: sensationell
anmärkningsvärd, remarkabel, märklig, häpnadsväckande, förbluffande, överraskande, iögonenfallande, slående, dramatisk, demonstrativ, utmanande, uppseendeväckande

Fast nog måste man väl få tycka att Sarek är mer spektakulärt än Nackareservatet utan att det upplevs provocerande? TS gav ju redan i trådstarten en indikation: "Är vad vid Sarek/Padjelanta/Kungsleden motsvarande." (sic!) och har sedan ytterligare förtydligat vad han/hon lägger in i begreppet och vill ha tips om. Oavsett vad spektakulär kan betyda, så skulle jag nog dessutom anta att om man gjorde en begreppsanalys och validerade begreppet i en vandringskontext, så skulle sannolikt naturen runt Rapadalen anses vara mer spektakulär än Nackareservatet. Det känns mer som du försöker moralisera: "Skaffa en lupp, sänk tempot, gå ner på knä eller bara stanna upp emellanåt, andas och se dig omkring."

Tillbaka till topic: Hotagsfjällen? Jag har inte varit där själv, och det ligger ju också lite längre bort än 5 timmar från Stockholm, men jag blev väldigt sugen efter att ha sett denna (Peter Perssons filmer är generellt väldigt trevliga).

Själv tänkte jag, även om jag har 1 timma till parkeringen vid Sitoälvsbron från dörren, utforska Marsfjällen lite mer i sommar.
 
Är det vara jag som tycker denna tråd är helt flippad med tanke på rubriken.

För mig är "närheten av mälardalen" väldigt långt ifrån Sarkek, tom Fulufjället påstår jag är mera långt bort än i närheten av mälardalen.

Antingen är tråden felaktigt rubriksatt, förväntningarna möter inte förutsättningarna eller så är de flesta tipsen här helt ute och cyklar.

Jag väljer att svara på "Närheten av Mälardalen"
Både Bruksleden i Västmanland och Bergslagsleden bjuder på spektakulära upplevelser. Visst, mycket skog blir det men det finns annat än skog med.
Att vandra i skärgården är fantastiskt, massor med utsikt, fantastisk natur.

Mitt tidigare inlägg om höga kusten faller under spektakulärt, men knappast i närheten av mälardalen. Jag får helt enkelt göra en pudel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
outdoors_andy helg vandring värmland Vandringsleder 6
larsn1 Lättare vandring + fiske Vandringsleder 0
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7
Jojosurf 3-dagars vandring stockholm - tips? Vandringsleder 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...