Speedplay-pedaler?

Är det nån som har koll på Speedplay-pedaler?
Några erfarenheter?
Vad är skillnaden mellan X-serien och Zero-serien? T ex jämförelse mellan de rostfria varianterna:

X2 (stainless steel, (ca) 25 grad free-float (ej variabel), 198 g + plattor 85 g (per par) och 155 euro ( http://www.profirad.de ))

Zero Stainless (stainless steel, variabel free-float 0-15 grad , 206 g + plattor 105 g (per par) och 159 euro ( http://www.profirad.de ))

Jag läste nånstans att man rekommenderar en maxvikt (på cyklisten) på 80 kg för titan-varianterna.

/Håkan
 
Ingen som vet nåt? Gunnar? Patric-med-titanstolpen?

Kan för övrigt meddela att "min" cykelhandlare ringde igår och berättade att Principia-ramen jag beställt har kommit (RSL, 2004 års modell, med lite rabatt). Samma dag läste jag i Tour att Principia begär sig själva i konkurs. Ny finansiär (el. finansiering finns tydligen, men man kanske ändå ska köpa på sig ett lager växelöron...

/Håkan
 
Jag har cyklat en hel del med deras Frog modell för MTB men inte provat lvg. modeller. Tycker bättre om Eggbeatersför MTB men Speedplay har en bra produkt. Lite synd att dem är så svåra att köpa här i Sverige.
 
Aha, svårt att få tag. Det kan ju vara anledning till så få napp här på Utsidan.

På vilket sätt gillar du Eggbeater bättre (ett par såna sitter nämligen på min mtb)?

/Håkan
 
Jag gillar EB bättre på MTB av 3 anledningar:

A) Jag vet när jag har kommit in i EB. EB har en större skillnad mellan hur det känns att vara inklickad i pedalen och att inte vara det.

B) Jag vet när jag har kommit ut ur EB. Frogs har ingen centrering, ingen fjädring och ingen direkt feedback som talar om för man att klossen är ej längre fast vid pedalen. Missförstår mig inte, man kommer aldrig ur frogs utan att ha vridit foten, men i stökig terräng det händer att man kan ha vridit foten utan att ha märkt det.

C) Crank Brothers har flera olika pedaler som har samma infastnings mekanism. Jag har Twin Ti Eggbeaters för när jag vill att cykeln ska bli så lätt som möjligt, och Mallet Eggbeaters för när jag vill kunna trampa utan att vara inklickad. De har också en lvg. variant på g. En sorts kloss för många olika pedaler som är lämpliga för nästan alla sorts cykling underlättar saker för mig.
 
Mina Eggbeaters (nåt snäpp ner i prylhierarkin från dina, stainless) gillar jag skarpt.

Anledningarna A och B kan jag dock leva med (på landsväg), även om (som du skriver) det känns tryggt att veta att pedalen "ger besked" vid i- och urklickning.

Det som inte känns helt OK på Eggbeatersarna är den lilla anläggningsytan mot skon. Efter första långpasset på ett tag så ömmar det lite i foten, men det brukar försvinna efter några ytterligare långpass. En landsvägspedal (bortsett från M2Racers Orb) torde ha större pedalyta.

Enda anledningen som gör att jag blir lite fundersam på köp är en ev. Crank Bros.-pedal för landsväg. Kollade precis deras site, Quattro ser intressant ut (170 dollar). Undrar om den finns i Europa än.

/Håkan
 
Jag körde med första generationens EB i nästan 2 år innan jag köpte några fler på Interbike 2003. Har för mig att Quattro kommer att lanseras på Eurobike/Interbike i år. Jag har ett par Candy S som kan lånas ut i Stockholms-trakten om du vill prova en EB med lite större platform.
 
Daner; sa:
Jag har ett par Candy S som kan lånas ut i Stockholms-trakten om du vill prova en EB med lite större platform.
Tack, men det blir nog inte aktuellt. Bor i Bremen, Tyskland, och här är riktigt platt och eländigt.. Landsvägscykel är enda räddningen ur misären!

/Håkan
 
Speedplay.com

Håkan K; sa:
Är det nån som har koll på Speedplay-pedaler?
Några erfarenheter?
Vad är skillnaden mellan X-serien och Zero-serien? T ex jämförelse mellan de rostfria varianterna:
/Håkan

Har du varit inne på Speedplays hemsida??

http://www.speedplay.com

Där presenterar de sina olika pedaler; X-series, zero och frog. I tillägg har de en FAQ-sektion under varje modell.
Där borde du få svar på de flesta av dina frågor.

Jag sökte förgäves efter Speedplay i Sverige förrförra året. Mycket märkligt att de inte finns att få tag på här, med tanke på att det är det enda systemet som gäller i USA (om man hårddrar det lite).

De flesta kör på X-series, för de pedalerna är inte helt fasta utan tillåter viss rotation av foten, vilket anses vara skonsammare för knäna.
De flesta satsar på X/2 Stainless av kvalitets- och kostnadsskäl.
 
Jorå, jag har kollat deras hemsida. Ville dock gärna ha lite oberoende sznpunkter. Här i Tyskland finns det försäljare, men de är få.

/Håkan
 
Crank

Hittade Crank Bros Quattro SL här Tyskland för 129 Euro (utan att ha gjort några prisjämförelser), men kolla den här reklambilden:
7442.jpg

På den högra pedalens vänstra del ser man en "otäck" skarv på plasten. Är det här verkligen en kvalitetspryl?

/Håkan
 
speedplay pedaler - erfarenheter ?

Nagra nya inhaemtade erfarenheter av Speedplay pedaler sedan denna diskussion ?
Ar ute efter pedaler med mycket stor flex/rorlighet.
Per D
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.