spann på turskidor ?

Dubbelspann eller inte...

Är tvungen att svara på detta för jag har själv gått igenom hela processen… Det har slutat med att jag har två par turskidor, ett par med ”dubbelspann” och ett par med ”enkelspann” (Fisher Europa 109 tror jag det heter).

Varje gång jag ger mig ut har jag lite ångest inför valet. Skillnaderna är följande:

Dubbelspann:
• Bättre känsla när man åker på platten
• Vallan sitter fast länge
• Mycket svårt att göra vettiga Telissvängar

Enkelspann
• Vallan slits av FORT eftersom spannet ofta ligger emot snön (därför är det bra med stighudar)
• Otroligt bra känsla när man åker utför med telissvängar (OK, inte så bra som med pistskidorna, men de är ju lite jobbiga att släpa på hela tiden)

Mitt val av skidor brukar falla på terrängen. Om det är en mycket flack tur så blir det dubbelspann, om det är mycket upp och ner blir det enkelspann, med stighudar och telissvängar.

Med enkelspann på platten blir det ofta valla under men man får vara beredd att valla om några gånger under dagen.

Mvh Jakob

Re: Dubbelspann eller inte...

i95_lab; sa:
Är tvungen att svara på detta för jag har själv gått igenom hela processen… Det har slutat med att jag har två par turskidor, ett par med ”dubbelspann” och ett par med ”enkelspann” (Fisher Europa 109 tror jag det heter).

Varje gång jag ger mig ut har jag lite ångest inför valet. Skillnaderna är följande:

Dubbelspann:
• Bättre känsla när man åker på platten
• Vallan sitter fast länge
• Mycket svårt att göra vettiga Telissvängar

Enkelspann
• Vallan slits av FORT eftersom spannet ofta ligger emot snön (därför är det bra med stighudar)
• Otroligt bra känsla när man åker utför med telissvängar (OK, inte så bra som med pistskidorna, men de är ju lite jobbiga att släpa på hela tiden)

Mitt val av skidor brukar falla på terrängen. Om det är en mycket flack tur så blir det dubbelspann, om det är mycket upp och ner blir det enkelspann, med stighudar och telissvängar.

Med enkelspann på platten blir det ofta valla under men man får vara beredd att valla om några gånger under dagen.

Mvh Jakob

Många intressanta åsikter här :)

Enligt vad jag läst här så är mitt val av skida (Åsnes Nansen -enkelspann) inte optimalt för mig, jag skidar mest på platten och gillar bra fäste/glid och är inte mycket för telissvängar, bindingen (salomon xca) står väl inte heller pall så bra ?

På platten är dessa skidor väldigt bakhala, är det vanlig fästvalla som gäller,
- burk eller flaska ?
- vilken vallazon är att föredra ?

Jag provade med stighudar i helgen, med fullånga stighudar (hela belaget) så hade jag grymt fäste uppför.
Men för hitta en lösning med lagom fäste för åkning på plan mark (förutom vanlig vallning), så la jag på 35 cm bit av stighud mitt på skidan, då fick jag hyfsad kompromiss mellan glid/fäste, någon mer som testat ?

En turskida med dubbelspann (ej provat någon) borde vara väldigt styv för att klara min vikt (80) + packning (15) =95 kg
- Vilket märke/modell klarar detta ?

/Johan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips