spann på turskidor ?

Dubbelspann eller inte...

Är tvungen att svara på detta för jag har själv gått igenom hela processen… Det har slutat med att jag har två par turskidor, ett par med ”dubbelspann” och ett par med ”enkelspann” (Fisher Europa 109 tror jag det heter).

Varje gång jag ger mig ut har jag lite ångest inför valet. Skillnaderna är följande:

Dubbelspann:
• Bättre känsla när man åker på platten
• Vallan sitter fast länge
• Mycket svårt att göra vettiga Telissvängar

Enkelspann
• Vallan slits av FORT eftersom spannet ofta ligger emot snön (därför är det bra med stighudar)
• Otroligt bra känsla när man åker utför med telissvängar (OK, inte så bra som med pistskidorna, men de är ju lite jobbiga att släpa på hela tiden)

Mitt val av skidor brukar falla på terrängen. Om det är en mycket flack tur så blir det dubbelspann, om det är mycket upp och ner blir det enkelspann, med stighudar och telissvängar.

Med enkelspann på platten blir det ofta valla under men man får vara beredd att valla om några gånger under dagen.

Mvh Jakob

Re: Dubbelspann eller inte...

i95_lab; sa:
Är tvungen att svara på detta för jag har själv gått igenom hela processen… Det har slutat med att jag har två par turskidor, ett par med ”dubbelspann” och ett par med ”enkelspann” (Fisher Europa 109 tror jag det heter).

Varje gång jag ger mig ut har jag lite ångest inför valet. Skillnaderna är följande:

Dubbelspann:
• Bättre känsla när man åker på platten
• Vallan sitter fast länge
• Mycket svårt att göra vettiga Telissvängar

Enkelspann
• Vallan slits av FORT eftersom spannet ofta ligger emot snön (därför är det bra med stighudar)
• Otroligt bra känsla när man åker utför med telissvängar (OK, inte så bra som med pistskidorna, men de är ju lite jobbiga att släpa på hela tiden)

Mitt val av skidor brukar falla på terrängen. Om det är en mycket flack tur så blir det dubbelspann, om det är mycket upp och ner blir det enkelspann, med stighudar och telissvängar.

Med enkelspann på platten blir det ofta valla under men man får vara beredd att valla om några gånger under dagen.

Mvh Jakob

Många intressanta åsikter här :)

Enligt vad jag läst här så är mitt val av skida (Åsnes Nansen -enkelspann) inte optimalt för mig, jag skidar mest på platten och gillar bra fäste/glid och är inte mycket för telissvängar, bindingen (salomon xca) står väl inte heller pall så bra ?

På platten är dessa skidor väldigt bakhala, är det vanlig fästvalla som gäller,
- burk eller flaska ?
- vilken vallazon är att föredra ?

Jag provade med stighudar i helgen, med fullånga stighudar (hela belaget) så hade jag grymt fäste uppför.
Men för hitta en lösning med lagom fäste för åkning på plan mark (förutom vanlig vallning), så la jag på 35 cm bit av stighud mitt på skidan, då fick jag hyfsad kompromiss mellan glid/fäste, någon mer som testat ?

En turskida med dubbelspann (ej provat någon) borde vara väldigt styv för att klara min vikt (80) + packning (15) =95 kg
- Vilket märke/modell klarar detta ?

/Johan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips