Spade - Glock E-Tool mot Gerbers?

Behöver en spade med i ryggan och vill ha en tämligen lätt men också hållbar.
Bör klara frusen jord om så behövs, så att grävdelen måste vara i metall.

Har tittat på Gerbers tidigare spade, men den sägs ha en hel del problem med infästningen mot skaftet - att den lossar och är instabil.
Gerbers nya E-Tool - väger över 1 kg och är mer för marinkår - och så djupt behöver jag inte gräva.

Däremot har jag sett att Glock tillverkar en spade som ligger på en 600-700 gram och ser trevligare ut. Någon som har en aning om var man kan få tag på denna i Sverige eller om det är en bra och lätt spade? Verkar inte säljas vad jag kan se...
 
Tack för dina svar och länken. Det var en bra jämförelse på just de produkterna jag tittade efter. Hur kommer det sig att jag får värdelösa sidor när jag googlar ;)

Det blir nog Glocken ändå. Behöver en lättvikts och 1.1 kg känns lite tungt för en spade även om Gerber (Fiskars) E-Tool är bättre och stabilare. Men jag kommer inte köra lika hårt med den som marinkåren i USA :)

Efter att ha tittat runt en hel del verkar det dock som man bör undvika Gerber Gorge (föregångaren till Gerber E-Tool). Den väger lika mycket / lite som Glocken - men har uppenbarligen haft mycket negativ kritik där ute.

Ska bara försöka hitta någonstans där man kan få tag på den. Kostnaden ligger ungefär som Gerber Gorge.
Tack!
 
Annars kan man alltid köpa denna fantastiska Kinesiska militärspade.
http://www.youtube.com/watch?v=b60OZhrTB6o

Fungerar som:
- Spade
- Hacka
- Karver
- Yxa
- Såg i trä
- Såg i metall
- Ankare för att klättra likt ninja
- Avbitare av taggtråd
- Konservöppnare
- Potatishackare
- Paddel/ åra
- Mätverktyg
- Klätterverktyg
- Sax
- Sköld mot attacker.
- Självförsvar
- Hammare
- Spikborttagare
- Flasköppnare
- Trådspännare
- Krok
- Bändningsverktyg
- Skördetröska
- Vid tältuppslagning

Den är helt otrolig. Man kan nästan till och med borsta tänderna eller använda den som toalettborste.
Det är spadar som denna som gör att man vinner krig... Undrar om FMV inte ska titta närmare på denna...
 
Hur står sig den svenska KLAS (kort lätt attack spade).
verktygbig%20(13).JPG

Den håller iaf så mycket är säkert. tyvärr har jag inte min lätt gripbar för att kunna väga den.

Bör gå att finna på lämpligt överskottsbolag tex http://militarlagret.se/public_html...=1579&osCsid=03b2e47b3cb06cbf5d53d8fc57b55891


Nostalgi infann sig snabbt när jag öppnade länken och såg M59 och M90 modeller....
Men spaden är viktad till 1.3 kg och på tok för tung....
Tack för tiset dock.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...