Sovsäckstips!

lusth; sa:
Jag skulle vilja ha tips på en lätt tresäsongssäck i dun, komfort till ca 0 till -5grader.
Gärna förslag i olika prisklasser (2500-5000).

Är det ok om man kikar på billigare (dock fortfarande bra) sovsäckar och tar med en lite lägre komforttemperatur? ;)


Mitt tips är att kika på The North Face Kilo Bag, en sovsäck på knappt 1 kg, dunsäck med Pertex yttertyg (bra vattenmotstånd och slit- & rivstarkt) och komforttemperatur 0 grader (dock tycker jag den känns varmare än så) för endast ca. 1700:-
Vill du ha det ytterliggare lite varmare så finns TNF's Blue Kazoo, ca. 1200 gram, komforttemp -12 grader (känns dock varmare den också), även den har Pertex som yttertyg och kostar ca. 2100:-

Sov gott i nya sovsäcken!

/ Nicke
[Ändrat av Niklas L 2003-01-20 kl 11:55]
 
Re: 3-säsongers Sovsäck i Syntet?

ceciliaw; sa:
Är det någon här som har lust att rekommendera en vår-sommar-höst-sovsäck i syntet? (för att komplettera rekommendationerna ovan...)

Ok, jag ger ett tips här med.

Tro inte att jag får betalt av TNF (tyvärr.. ;))för att jag pratar väl om dem här, men jag tycker onekligen att de har förbaskat bra sovsäckar till ett bra pris. Deras syntetsäck Cat's Meow ligger på 1200-1300 gram, komforttemp -7 grader, fylld med Polarguard Delta (ger hög komforttemp / låg vikt) och kostar ca. 1700:- Det finns även en dammodell som heter Cat Walk som då är lite kortare och med mer utrymmer kring höfterna och mindre över axlarna. Den har även kompaktare fyllning för att hålla damerna varmare!

/ Nicke

PS. Något som jag tycker är bra med TNF's sovsäckar är att de har sytt fast riktigt grovt tyg (inte de allra enklaste modellerna) vid dragkedjan så att den inte fastnar titt som tätt som jag tycker den brukar ha en tendens att göra annars. Ajungilak har löst problemet med att sy tre sömmar och därmed samla upp tyget vid dragkedjan, hur andra märken gjort vet jag ej, men vissa (t.ex. Haglöfs) har inte gjort något där. DS.
 
TNF 1 kg bag

Håller med Niklas och kan varmt (ha ha) rekommendera TNF 1 kg bag, jag har nämligen en själv.
Min är "regular" storlek dvs upp till 180cm kroppslängd och väger enligt beskrivningen bara 850gram, varav ca 400 gram är själva dunet. Jag kompletterar med ett sidenlakan, mest för att skydda säcken, och sover gott ner till några minusgrader.
Enda nackdelen skulle väl i så fall vara att den saknar "hals-klaff" inne i säcken.

sov gott

Bengt
 
Re: Mer kvalitet

Pask; sa:
Pratar vi kvalitet är det svårt att förbise Western Mountaineering. De gör i mitt tycke världens bästa dunsovsäckar.

http://www.westernmountaineering.com

En Apache Super MF skulle jag själv gärna ha: 540 g dun och en totalvikt på 1080 g. Komforttemp -9 och ett vattensäkert yttertyg av microfiber:
http://www.westernmountaineering.com/ba_ApacheSuperMF-DL.htm

WM säljs bl a av Globetrotter ( http://www.globetrotter.de )och Friluftsland i Danmark ( http://www.friluftsland.dk ). Billigare sovsäckar finns, men knappast bättre.


Hej!

Har precis fått hem min nya Western Mountaineering Apache SMF!!
Har inte varit ut och provat den än, men första intrycket lovar väldigt mycket!
Som du skriver så är det nog det närmaste perfektion jag har sett kvalitetsmässigt.
Lovar att återkomma med intryck och kanske en recension efter nästa helg när den ska ut och bevisa om den är värd den stora penningen...
Har som fått för mig att den ska kunna fungera ner till -20, så det ska bli intressant att se om mina förväntningar infrias.

Thomas
 
Köp avklarat!

Jag har nu köpt min säck!
Det blev en Marmot Never Summer som jag hoppas jag ska bli nöjd med, första intrycket är ruskigt bra!!
 
Ännu en fråga!

Kan man packa en dunsäck i kompressionspåsen eller förstör man dunet då? (Har hört det någon stans)
Tycker min påse som hör till är lite väl avlång = går knappt ner i ryggan på tvären, skulle vilja att den var lite smalare men bredare om ni förstår.
 
Kompression

Gratulerar till köpet! (Det lutar åt en Marmot för mig med...)

Förvara den så fluffigt som möjligt. Ofta så följer det med en förvaringssäck. Själv bruka jag hänga upp säckarna så luftigt jag kan.

En dunsäck bör nog inte komprimeras lika hårt som en syntetsäck, men så länge man förvarar den bra och håller nere komprimeringstiden så bör det inte vara några problem. Jag är osäker på om något vetenskapligt test av hur komprimeringen påverkar dun och andra isoleringsmaterial. Någon annan som vet?
 
Hur vattenavvisande är Ajungilaqs säckar? Finns det bra överdrag att köpa till dem?

Och var köper man Marmots och Mountain-equipments säckar?

/Stefan
 
Lätt o varm

Har sovit i en Marmot Helium, en dunsäck, i Sarek under sommaren, till noll grader är den riktigt varm. Betalade 2000 kr för den år 2001, har för mig att den är något dyrare numera. Stor fördel är att den är lätt, runt 1 kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
knabsol Sovsäckstips (erbjudande i gbg) Bo och sova 2
Buda Sovsäckstips - fleecebag Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.