SOVSÄCKSPROBLEM

Jag undrar om någon kan ge mig råd om vad jag ska välja för sovsäck!
Jag vill ha en sovsäck för svenska sommarfjäll med en vikt på högst 1000g. Vad ska jag ha för komforttemp.? Jag är ganska varm av mig. Är det jobbigt att sköta en dunsäck?
Tacksam för alla råd? /Tony

Anonym från gamla forumet

Gäst
Tips

-5 ska racka, det blir sallan kallare pa sommaren. En for kall natt pa 20-30 natter kan det vara vart att spara vikt.
Dun ar inte jobbigt att skota och det haller i evighet. (Du maste nog ha dun om du ska komma under 1000g.) Skaffa ett innerlakan sa slipper du tvatta den. Se till att packpasen ar tat (det ar dom nastan aldrig), byt eller komplettera med konsumkasse.
Ett hett tips ar en goretexsovsack (dyr som &*#). Dom ar nastan osarbara.

kolla in:

www.highsport.se

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips