Sovsäcksöverdrag?

Finns det vattentäta sovsäcksöverdrag så man kan sova direkt på marken(liggunderlag) med bara en tarp över sig?
 
Till att börja med skulle jag vara lite försiktig med saker som "bara" är vattenresistenta som i länken ovan.
Och om man inte har tummen mitt i handen är det Mycket lätt att sy eget, det är i princip bara en tub.
 
Till att börja med skulle jag vara lite försiktig med saker som "bara" är vattenresistenta som i länken ovan.
Och om man inte har tummen mitt i handen är det Mycket lätt att sy eget, det är i princip bara en tub.

jo jag hade faktiskt tankarna på att ta en vanlig gummi pressäning och sy nån form av liggunderlag/överdrag, men funderar lite på vikten då med.
 
Bivanorak från Hilleberg är helt vattentät. Har bara använt den i fint väder så jag kan inte uttala mig hur det funkar vid regn. Har dock funderat på att bygga en huvudtarp på man kan skydda ansiktet om det skulle vräka ner.
 
Vad är er erfarenhet av bivacksäck i kallt väder?
Har bara provat en gång och blev inte riktigt övertygad... kondensen frös på insida av säcken och efter två nätter började sovsäcken bli blöt...
 
ingen som tänker tanken att om man skaffar något helt vattentätt så blir resultatet att ingen fukt kommer ut heller. Detta kommer resultera i en blöt fuktig sovsäck oavsett om det regnar ute eller är uppehåll...

/Tobias
 
Hunka

# Waterproof - Yes, the fabric has a hydrostatic head of 10,000mm, basically like your tents groundsheet
# Breathable - Yes, the fabric has a moisture vapour permeability (MVP) of 10,000g/m2/24hr
# Low weight and bulk - We weighed 10 and the average was 388g

Kommer beställas så fort tillhörande sovsäck kommer i lager igen hos AlpKit
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.