Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat?

Jag vill förlänga säsongen i min sovsäck. Jag har en Marmot vår- och sommarsäck som går ner till 3 C.
Om det gäller kläder så är jag helt såld på ull. Älskar materialets alla egenskaper utom att det lätt går sönder. Jag har fördomar mot syntet. Jag brukar känna mig instängd efter ett tag men samtidigt är ju sovsäcken gjort i syntet så vad vet jag? Silke har jag aldrig provat men min tjej har en 200 kronors sommarsäck med silkesliner och det trivs hon i.
Ullsäcken är mycket tyngre än silkessäcken. Men jag väljer hellre att bära de extra 3-400 gram mot högre komfort.

Sen var det där med mummie eller större modell? För många valmöjligheter ibland. Kanske smartast att ha en tajtare innersäck i en rymligare sovsäck? Vad har ni landat i? Vad ska man undvika?
 
Silke för komfort och fleece för värme när det är riktigt kallt ute. Ull har många bra egenskaper men i en sovsäckspåse hade det slutat med att jag kört en fot igenom sovsäckspåsen i ull. Är man varsammare kanske det kan funka med ull. Min gamla silkespåse gick nyss i pension pga fot igenom också men den var gammal och sliten.
Har ull i underställ men sällan helt ren ull pga ömtåligheten, tyvärr - för ull har många bra egenskaper ananrs.

/Patrik, inte så viktkänslig - sömn är viktigare än lätt
 
Alt fleec ställ ovan ullstället,jag har ofta mössa på natten och därmed mindre fett och smuts.
Öven utv skydd med andas material uppåt skyddar samtidigt mot ev gnister vid Tarp och brasa.
Skulle jag köpa något så en bvl fuktspärr eller sopsäckar som nägra anv eller kanske en vindsäck.
 
Ullfrottéunderställ, dito tjockstrumpor, ull-balaclava/buff (även för att skydda säcken från hårsmuts).
Vid behov ull-tjocktröjan och/eller lilla dunjackan ovanpå.
Fördelarna mot innerpåse är att det blir steglöst reglerbart, att plaggen används/vid behov kan användas även på dagen, och att jag hatar att sno in mig i lakanspåsar :p

Är frusen av mig, men klarar mig på det viset en bit under nollan med 400 g cuin 900-dun i sovsäcken.
 
Ull drar åt sig mer av fukten från din kropp, fleece låter fukten passera och torkar snabbare om du har möjlighet till det. Silke är mer för att hålla sovsäcken ren.
Tar du mer kläder kan du även använda dem på dagtid vid behov. En del påstår hårdnackat att det blir kallare i en sovsäck om man sätter på sig mer kläder. Min erfarenhet är att det inte stämmer, i alla fall så länge du inte har skalkläder. Ull och fleece fungerar bra enligt min erfarenhet. Du får mer tips om kläder i soväscken här: https://staffansandberg.se/klader-pa-natten-i-sovsacken/
 
Jag tyckte förut att sovsäckslakan i siden var jätteskönt och gav bättre/fler möjligheter till temperaturreglering. Och så är det väl, men jag har nu definitivt tröttnat på det silkiga/slinkiga lakanet som är hopplöst att hålla på plats. Så framöver blir det siden- eller ullstrumpor (liners), sidenlångisar, lämplig tröja (material & tjocklek efter temperatur) och buff som gäller i sovsäcken i sommarfjällen.
 
Jag har ett sa kallat coolmax lakan, dvs syntet. Tycker inte det ar speciellt obehagligt, specielly med tanke pa att det maste nog vara en valdigt gammal sovsack for att den skulle vara gjord av nagot annat an ett syntetmaterial.

Om den dar emot gor sovsacken speciellt mycket varmare kan diskuteras. Vissa sovsackslakan pratar om 6-7 grader vilket jag betvivlar. Enligt mig sa gar det mojligtvis nagra extra grader. Men det ar bara min asikt och just coolmax ar val vanligtvis inte ett material som ar specifikt isolerande.
 
Ull drar åt sig mer av fukten från din kropp, fleece låter fukten passera och torkar snabbare om du har möjlighet till det. Silke är mer för att hålla sovsäcken ren.
Tar du mer kläder kan du även använda dem på dagtid vid behov. En del påstår hårdnackat att det blir kallare i en sovsäck om man sätter på sig mer kläder. Min erfarenhet är att det inte stämmer, i alla fall så länge du inte har skalkläder. Ull och fleece fungerar bra enligt min erfarenhet. Du får mer tips om kläder i soväscken här: https://staffansandberg.se/klader-pa-natten-i-sovsacken/
Sovsäcken blir naturligtvis kallare om du tar på kläder så att du förlorar mindre värme till omgivningen (sovsäcken) men själv blir du varmare! Likaså trycks loftet ihop om du har så mycket kläder att det blir trångt och då isolerar givetvis sovsäcken sämre. Jag tror att vi bara har "talat förbi" varandra.
 
Sovsäcken blir naturligtvis kallare om du tar på kläder så att du förlorar mindre värme till omgivningen (sovsäcken) men själv blir du varmare! Likaså trycks loftet ihop om du har så mycket kläder att det blir trångt och då isolerar givetvis sovsäcken sämre. Jag tror att vi bara har "talat förbi" varandra.

Jag kan inte minnas att jag diskuterat detta med just dig, men ser nu att jag skrev slarvigt. Jag menade att en del påstår att man fryser mer om man sätter på sig mer kläder. Du har helt rätt att temperaturen i sovsäcken sjunker om man sätter på sig mer kläder.
 
Upplever det som lite varmare med ett sovsäckslakan i men det beror troligen på att det tyget ligger nära kroppen hela tiden och är lite uppvärmt. Kör med ett i nån syntet, typ coolmax eller så, mest för att spara på sovsäcken.

Återigen tror jag att myten om att det blir kallare om du tar på dig kläder i säcken kommer från nåt annat. Jag fick också denna "kunskap" inpräntad som liten scout, då tror jag att det snarare handlade om att man inte ska lägga sig med sina kläder från dagen på sig då de ofta kan vara både lite blöta samt smutsiga.

Fick också tips om att torka fuktiga kläder i säcken....

//P
 
Jag kan inte minnas att jag diskuterat detta med just dig, men ser nu att jag skrev slarvigt. Jag menade att en del påstår att man fryser mer om man sätter på sig mer kläder. Du har helt rätt att temperaturen i sovsäcken sjunker om man sätter på sig mer kläder.
Nej Staffan, jag tror inte heller att just du och jag diskuterat detta men jag har i andra sammanhang gjort en del invändningar. Jag skrev att "vi" talar förbi varandra och menade då oss som kollektiv! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jennakristin Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen? Bo och sova 27
frilufsnörden Höjer sovsäckslakan temperaturen? Bo och sova 10
VaiSing Vilket sovsäcklakan är svalast? Bo och sova 2
danisko sovsäckslakan lågbudget Bo och sova 29
lleberg Ny sovsäck! Frågan är, sovsäckslakan eller ej? Bo och sova 7
Marzocchi Sovsäckslakan Bo och sova 2
Nosferatu Sovsäckslakan Bo och sova 6
gnorx Sovsäckslakan Bo och sova 1
Moga Bivy/överdrag i bomull, silke, polycotton etc? Bo och sova 14
hobbes Bomull eller silke ? Bo och sova 15
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.