Sovsäckar till hela familjen?

Hejsan.

Köpte ett campingtält igår tillsammans med 16cm tjocka uppblåsbara madrasser, ska även komplettera med vanliga underlag för att isolera ifrån markkylan.


Vi kommer oftast att stå på campingar, kortare turer på ett par nätter åt gången troligtvis.

Barnen är 7år och 10år. Saken är den att jag inte vill lägga ut 2000kr st för sovsäckar.

Finns det några sovsäckar mer åt budgethållet som kan rekommenderas?

Typ 500kr styck eller liknande?

Har tillgång till följande butiker: Biltema, Jula, clas olsson, XXL, Stadium och Intersport. Ev också Decathlon med nån timmes bilresa.
 
Jag skulle föreslå att du t.ex. kollar på XXL och där efter "profilmärken" som har "billiga modeller", typ Helsport, Bergans eller vad det nu kan vara. Vid kortare turer, sommartid, i enkla förhållanden skulle det säkert funka med i princip vad som helst?
 
Tack för svar.

Helsport finns ju hos XXL för ca 700kr styck. Men komforttempen där ligger på runt 10 grader om jag inte tolkar det fel.


Dom har också Haglöf Spacelite 7+ för 700kr

Antal säsonger: 2
- Vikt: 970 g
- T-Comf: 11 °C
- T-Lim: 7 °C
- T-Ext: -7 °C
- Packvolym: 19 L (ej komprimerad)
- Material: - 50D polyester, 75D polyester




Intersport har följande för 559kr:

Mckinley trekker 5 930 gram
Max kroppslängd195 cm
FyllningTecloft Microlite
Komfortemp. (Dam)+9 °C
Komforttemp. (Herr)+5 °C
Extremtemp.-8 °C


Och denna för 319kr:



Mckinley camp active 1360 gram
Max kroppslängd210 cm
FyllningTecloft Compact
Komfortemp. (Dam)+6 °C
Komforttemp. (Herr)+5 °C
Extremtemp.-8 °C



Vad rekommenderar ni?
 
Jag skulle köpa den billigaste av de där - kanske mest för att den verkar lättare än sovsäckskollegan ovanför, som väger mer än 4 kilo mer - men verkar ha ungefär samma prestanda. Bra pris också.
 
Jag skulle köpa den billigaste av de där - kanske mest för att den verkar lättare än sovsäckskollegan ovanför, som väger mer än 4 kilo mer - men verkar ha ungefär samma prestanda. Bra pris också.


Tog ett tag innan jag förstod vad du menade, såg att jag slarvade lite när jag skrev, sovsäcken heter Trekker 5 och den väger 930 gram och inte 5 930 gram :)

Jo, skulle chansa på att den duger. Jysk hade också en rätt skaplig såg jag, men känns kanske lite bättre att köpa en Mckinley åtminstone än en sovsäck helt utan "namn".
 
Man kan även ha med ett vanligt täcke om man ändå inte ska bära så långt. Leta reda på en bra påse att trycka ner dom i bara så tar dom inte så mycket plats, flera täcken eller sovsäckar i samma påse sparar tid när du packar. har du redan en tunn och dålig sovsäck kan man ha täcke som komplement.

För bilcamping rekommendrar jag även att skaffa en stor plastback med lock där du kan trycka ner kåsor, skärbräda, kniv, bestick,gaskök osv och ha färdigpackad hemma. Det sparar masssor av tid och stök/bök.
 
Tack för svar, bra tips.

Läste att bomull kan upplevas kallt på natten där det blir lite fuktigt i luften, vad tror du om det?

Jag tror åtminstone att vi klarar oss skapligt med billigare sovsäckar för detta ändamål. Kommer köpa lite mer lättviktsprylar sedan mer för vandring. Så visst borde jag inte vara dumsnål nu och köpa billiga sovsäckar när jag ändå måste köpa nya sedan, men det ena utesluter ju inte det andra.
 
Skall ni bo på campingplatser och inte tänkt att bära med er utrustningen fungerar ju vanliga fibersäckar bra, däremot kan det även i södra Sverige bli ganska kyligt klara nätter även på sommaren så ett tips är att välja sovsäckar som kan hålla er rimligt varma även vid låga temperaturer kring nollan. Det lätt att ventilera en sovsäck varma nätter, men att frysa sig genom natten är inte skönt. Dessutom tappar en fibersovsäck loft och isolering relativt snabbt vilket är något att ta i beaktande när ni väljer. Ett tips kan vara denna sovsäck (sämre isolering bör ni inte välja om ni skall sova utomhus i tält sommartid):
 
Om inte vikten är viktig så borde ni kunna hitta sovsäckar för 300-400kr/st som väger ca 1500g och håller er varma ner till nollan.
Såna säckar har jag hittat på ÖoB, Jula och liknande.

Om jag hade varit ni hade jag satsat på rejäla, varma och billiga säckar denna gången. Och sen köpa lättare, dyrare och eventuellt lite svalare sovsäckar till vandring. Så om ni köper varndrings-sovsäckar senare så är de gamla, varma slit och släng-säckarna ett bra komplement. Anledningen till att slit-och-släng-säckarna ska vara varmare är att ni inte kommer vilja bära runt på säckar som håller er varma i 10 grader kallare temperatur än ni kommer sova i, när ni vandrar. Så bättre att prioritera värme denna gång.

Enligt min erfarenhet är det egentligen bara vikten som visar att de billigare säckarna har sämre kvalitet. Slitstyrkan, tålighet mot luftfuktighet osv kan lika väl vara bättre på en billigare säck. De har inte brytt sig så mycket om vikt och volym så de har ofta rätt tålig isolering.

Om ni skaffar lättare säckar i framtiden kanske en av er ändå kan ha en av de billigare säckarna som ni kan passa på att använda som filt utomhus och liknande. Dyrare lättviktsäckar är man gärna rätt försiktig med. Barn kan uppskatta att mysa utomhus på kvällen under en billig sovsäck.

Försök hitta små säckar till barnen! Alternativt dra ett spännband om fotänden så att sovsäckarna inte blir för långa = kalla. Är det billiga säckar och du har grundläggande sy-kunskaper är det inte speciellt komplicerat att klippa av botten och sy ihop igen.

Krage innuti säcken gör att vikten blir lite högre jämfört med EN-temp-märkningen. Men i realiteten kommer kragen hjälpa er att hålla värmen. Ju mer ni rör er, desto mer nytta gör en krage.

Bomull är det sista du vill ha i sovsäck eller sovkläder. Jag sover alltid i ett torrt underställ och tunna strumpor som jag sätter på mig på kvällen. Ull eller syntet. Skyddar sovsäcken och håller mig varm. Lägger ni er i svettiga bommullslångkallingar kan det hända att ni fryser trots riktigt vara sovsäckar!

Lycka till
 
Hej! Jag köpte Everestsäckar för typ en hundring på stadium. De funkar utmärkt för sommartältning, om ngn natt är kylig räcker det att komplettera med underställ.
 
Blev inte riktigt som jag tänkt mig. var på XXL och kikade, och köpte där 1st Haglöf ARA 6+ Junior, 1st Helsport Alta Spring lady, samt 2 st Helsport Alta spring. Alla ligger på runt T-comfort 5c. Så i efterhand kändes det som jag lika gärna kunde köpa något billigare, till att ha som campingsäckar, och sedan något ännu bättre än detta för mer vandring/ute i "vildmarken".

Blev ändå 5000kr för dessa och ingen av dom tål ju egentligen minusgrader om jag inte förstod fel. Fattas ett par tusen för mycket bättre säckar känns det som, så kanske blir en retur och sedan köpa första bästa billiga?


Edit: En annan fundering i ämnet sovsäckar. Finns det sovsäckar utan impregnering, Känns som händerna blir nästan kladdiga när man hanterar sovsäckarna, och är det speciellt nyttigt egentligen? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
Åsandréas Sovsäckar till barn? Bo och sova 3
tusenkonstnar Olika "innerlakan" till sovsäckar Bo och sova 11
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.