Sovsäckar och liggunderlag?

Dags att starta en ny tråd på rätt ställe :)

Sovsäcksdjungeln är inte enkel... när man har begränsad budget och både jag och dottern behöver nya sovsäckar inom 14 dagar...
Vi ska till Kebnekaise den 15/8 och sova i tält.
Jag är varm av mig och dottern mera frusen. Vi är båda runt 165 cm långa, jag med lite mera kvinnliga former, dottern rak. Normalviktiga, även om hon kanske ligger lite i underkant.
Dessutom måste vi ha dun då volymen är avgörande.

XXL har en säck som heter Sarek Down med en komforttemperatur på +5 grader, vilket kanske räcker till mig.
https://www.xxl.se/helsport-sarek-down/p/1129743_1_style
Den här från Fjällmark har en komforttemp på -6 vilket kanske funkar för dottern.
https://www.friluftsvaror.se/sovsackar/dunsovsackar/fjallmark-sajka-11
Dock så är båda långa, Fjällmark är 220 cm lång och Helsport passar personer upp till 185 cm. Jag har hört att man inte ska ha för stor sovsäck då det är svårare att värma upp den.
Vi har ev möjlighet att låna en säck som är kortare och har en komforttemp på +3.
Är det bättre att ha en sovsäck som passar den egna längden precis och har en komforttemperatur på +3 än en som är alldeles för lång och har en komforttemp på -6? Vilket blir varmast?

Någon som har erfarenhet av dessa säckar? Eller tips på andra i samma prisklass?

Sen funderar jag även på liggunderlag, dottern tänker ha ett gammalt hederligt 1 cm liggunderlag. Jag undrar hur det är värmemässigt? Isolerar det tillräckligt mot markkylan?
Och hur gör ni andra när ni tar med sådana liggunderlag ut, de går ju knappast att få ner i ryggsäcken... Om man fäster det utanpå säcken så blir det nog svårt att få på regnskyddet på säcken?
 
Bortsett från att en längre säck ger en större packvolym så går en lång säck att förkorta vid fotändan med en åtdragen packrem eller snörstump.

/Birger
 
isolering

Ett vanligt cellplast-liggunderlag (det du syftar på som är 1cm, tror jag) isolerar grymt bra. Inget att oroa sig på sommaren. Många tar ju med denna typ av ligguderlag för att ha under sitt uppblåsbara just för den extra isoleringen. Sen är det ju så slitstarkt så om man är ute å vandrar och vill ta en paus kan det vara rätt skönt att bara lägga det på marken och ligga och sträcka på sig en stund.

Vad det gäller sovsäck så skulle jag inte köpa en större än du behöver. Tänk på vikten med. Och volymen.
 
(...) Dock så är båda långa, Fjällmark är 220 cm lång och Helsport passar personer upp till 185 cm. Jag har hört att man inte ska ha för stor sovsäck då det är svårare att värma upp den.
Vi har ev möjlighet att låna en säck som är kortare och har en komforttemp på +3.
Är det bättre att ha en sovsäck som passar den egna längden precis och har en komforttemperatur på +3 än en som är alldeles för lång och har en komforttemp på -6? Vilket blir varmast?
+3 låter på mig som riskabelt små marginaler, och jag tror man överdriver betydelsen av exakt volymsanpassning, så jag skulle själv avgjort gå på de varmare säckarna. Den lilla extramängden dun och tunt tyg är ju inte heller något mer än teoretiskt viktproblem.

Jag (170 cm lång) sover dels i specialbeställda/måttanpassade Roberts-säckar, dels i en standardsäck från Cumulus: 220 cm lång, enligt tillverkaren avsedd för max 185 cm långa personer. Jag har också sovit i min 195 cm långa sambos extralånga säck. Jag har aldrig upplevt överskottslängden som ett problem jämfört med mina "skräddarsydda" säckar - tvärtom är det skönt att ha lite marginaler, och jag har ibland nytta av den extra volymen, när jag vill ha med värmeflaskor, gaspatroner och/eller klädesplagg inne i sovsäcken.

Men det beror kanske på hur man sover. Ligger man stilla med sovsäcken maximalt utbredd i sidled, så börjar det kanske spela roll med storlek, men hur många gör det? Man rullar väl oftast spontant in sig i de tygsjok som står till buds och "sover sovsäck", så det blir ingen extravolym att värma upp. Jag vickar/meckar t ex reflexmässigt in ev. överskott under magen och kring halsen, och en ev. lös fotände under/kring fötterna (skönt). Alternativt dyker djupare in i sovsäcken och njuter av det extra fluffet kring ansiktet :)
Sen funderar jag även på liggunderlag, dottern tänker ha ett gammalt hederligt 1 cm liggunderlag. Jag undrar hur det är värmemässigt? Isolerar det tillräckligt mot markkylan?
Inga problem på sommaren, och man slipper oroa sig för punka :). Jag brukar ta med 8 mm Evazote-matta så länge det är barmark, och "äggkartongmatta" om jag räknar med att behöva sova på snö ibland. Men jag får en viss förstärkning av markisoleringen genom att jag ofta lägger lite bubbelplast som "footprint" under tältgolvet.
Och hur gör ni andra när ni tar med sådana liggunderlag ut, de går ju knappast att få ner i ryggsäcken... Om man fäster det utanpå säcken så blir det nog svårt att få på regnskyddet på säcken?
"Äggkartongen" är ju fabriksvikt, så den viker jag i 2x6 sidställda segment (har klippt av det 13:e), och då passar den fint och platt bakpå rygsäcken. Med 8mm-underlaget gör jag på två sätt:
1. (Hårt) rullat, stående i en sidoficka, men så att rullens volym trycks in och "lånar" hvuvudfackets volym på den sidan. Kräver lite eftertanke vid packning.
2. Om jag vill ha extra smal ryggsäck, t ex i mer krävande terräng, viker jag faktiskt mattan så den passar platt bakpå min vandringssäck, alternativt in mot ryggen som förstyvning i min klättersäck. Inte så svårt som det låter - planera antalet fack, vik, lägg under en tung möbel under natten :)
 
Tack för svaren!
Nu vet jag lite mer hur jag ska tänka kring sovsäckar.
Är det ingen som har erfarenhet av de säckarna jag länkade till?
Eller har tips på andra i samma prisklass?

Joanna; vad menar du med att du har det bakpå ryggsäcken? På framsidan eller menar ryggsäck och rygg?
och hur menar du på nr 2, inuti eller utanpå säcken?
Problemet är att dottern har en väldigt smal säck med små sidfickor (Berghaus voyager 300 series, 60 l), det finns verkligen ingen plats i säcken. Därför funderade jag på att fästa den utanpå på något vis, men vet inte riktigt hur. Och det blir ju problem om det regnar.
 
Ett problem när man ber om specifik erfarenhet på en ny dunsäck är det fakum att dunsäckar lever i decennier.

För stor volym är sällan ett problem men för kort ligglängd är ett.

-5--8 har tidigare rekommenderats och är erfarenhetsbaserat.

go tur
 
185 säck blir alldeles utmärkt för din längd. Min dotter (160cm) har en dunsäck (-5) som är förträfflig. Jag har en liknande och tycker att 185 cm är för kort för mina 180cm
 
(...) Joanna; vad menar du med att du har det bakpå ryggsäcken? På framsidan eller menar ryggsäck och rygg? (...)
Utanpå ryggsäckens "framsida", dvs längst bort från ryggen.
(...) och hur menar du på nr 2, inuti eller utanpå säcken?
Antingen som ovan, eller (i fallet klättersäck) inuti säcken, längst in mot ryggen. Där står den för den annars obefintliga stoppningen och förstyvningen.
Problemet är att dottern har en väldigt smal säck med små sidfickor (...).
Det rullade underlaget behöver ju inte sitta i en ficka, det kan spännas fast med kompressionsbanden (elller era egna remmar, om det finns fästen). Verkar det ändå svårt kan man som sagt vika underlaget i ett lämpligt antal delar och fästa platt bakpå enligt ovan.

Har ni ovanligt må ryggsäcksskydd? Jag får visst in underlaget innanför, även i rullad form, och tycker väl snarast att de flesta skydd är överdimensionerade till den milda grad att tomma delar fladdrar i vinden.
Är det ingen som har erfarenhet av de säckarna jag länkade till?
Eller har tips på andra i samma prisklass?
Jag har ingen egen erfarenhet av säckar du länkat till, men det verkar på mig som den ena är alldeles för kall och den andra (Saika) onödigt tung - vilket nog inte bara beror på att den är fylld med duktiga 1400 g dun och klassas för -11 graders komforttemperatur, utan sannolikt också p g a de rätt unga tygen och för att den är fylld med en ganska medioker dunkvalitet (som det behövs mer av för att uppnå samma loft = isolering).
Å andra sidan är den antagligen ett fynd för det kraftigt nedsatta priset, och vidgar era möjligheter att vandra senare in på säsongen.

Hade ni inte haft så bråttom och kunnat sträcka er mot 2000-kronorsgränsen, så hade jag tyckt att ni kunde kolla på denna säck, som jag m fl i min familj själv använder och är myckeet nöjda med. Helt klart mycket prisvärd med tanke på kvaliteten på både dunet och utförandet, och lagom varm för tresäsongs fjällvandring.
 
Senast ändrad:
Ett vanligt cellplast-liggunderlag (det du syftar på som är 1cm, tror jag) isolerar grymt bra. Inget att oroa sig på sommaren. Många tar ju med denna typ av ligguderlag för att ha under sitt uppblåsbara just för den extra isoleringen. Sen är det ju så slitstarkt så om man är ute å vandrar och vill ta en paus kan det vara rätt skönt att bara lägga det på marken och ligga och sträcka på sig en stund.

Vad det gäller sovsäck så skulle jag inte köpa en större än du behöver. Tänk på vikten med. Och volymen.

Jag håller inte med. Jag vill ha ett uppblåsbart liggunderlag - dels för värmen skull men kanske mest för komfortens skull. Jag bär hellre lite tyngre och sover bättre än fryser eller känner markens ojämnheter genom ett för tunt liggunderlag. Någon har sagt som tumregel att man behöver 1 mm liggunderlag för varje år över 20 man är.
Hade jag fått välja var jag ska lägga mina extra pengar hade jag hellre satsat på ett bättre liggunderlag än lagt extra på sovsäck. En tunn lakanspåse inuti sovsäcken gör några bonusgrader och underlättar tvätt/hygien av sovsäcken. Du kan tvätta din lakanspåse ofta istället för att slite på sovsäcken i tvättmaskinen. Har själv lyxat med sovsäckspåse i siden och ultralyxat mitt liggunderlag : 9cm uppblåsbart expeed downmat - men det är inte budgetvalet : det var "Till Patrik från tomten" för några år sedan :)
Med 9 cm uppblåsbart kan man även sova bekvämt inomhus på hårt golv, du hamnar på omkring kilot o bärvikt men å andra sidan har du lättat bankkontot med 2-3kSEK :)

/Patrik
 
(...) Någon har sagt som tumregel att man behöver 1 mm liggunderlag för varje år över 20 man är.
Ajdå, den madrassen skulle för min del bli avsevärt högre än familjens lyxigaste pocketresårsäng ;)
Skämt åsido, så är ju detta väldigt individuellt. Som magsovare hatar jag t ex mjuka sängar, sover gott på mitt 8 mm underlag, och detta har inte ändrats med min tilltagande ålder. Jag uppskattar ju också att ha något lätt, billigt och oömt, som inte stjäl höjd i mitt tält, går att sitta på vid raster och aldrig havererar med en punka mitt i kallaste natten.
I TS ställe skulle jag i alla fall testa den enkla lösningen en gång, innan jag slängde ut så pass mycket pengar på något som jag ännu inte visste om jag faktiskt behövde.
 
185 säck blir alldeles utmärkt för din längd. Min dotter (160cm) har en dunsäck (-5) som är förträfflig. Jag har en liknande och tycker att 185 cm är för kort för mina 180cm

Jovisst vore det en utmärkt längd men svår att hitta till ett vettigt pris.

Joanna; då förstår jag hur du menar, ja det ska nog gå att lösa, och du har rätt i att regnskydden är överdimensionerade.
Ja visst har du rätt i dina reflektioner om säckarna men det verkar inte finnas så mycket att välja på tyvärr... och den du länkade till verkar jättefin men tiden finns inte nu.

Och jag håller med Patrik, kan absolut inte tänka mig att ligga på ett sådant liggunderlag, det ska dottern ha, hon är 15 och ligger gärna hårt säger hon. Själv måste jag ha uppblåsbart för att kunna sova, minst 35 mm, sover i tempur-liknande säng hemma så.. ;)

Däremot kan jag tycka att jag kan klara mig med en säck som har komforttemp på några plusgrader, förstärkt med sovsäckslakan. Jag är varm av mig, särskilt på nätterna. Har sovit i tunn sommarsäck tidigare och frusit, men dels var jag inte lika varm då, dels så har den gissningsvis en komforttemp på ca +15 grader. Köpt på typ Rusta någon gång på 90-talet. Funkar inomhus om man är frusen av sig, Själv kan jag inte sova med täcke alls på sommaren, det är för varmt.
Och nej, den tänker jag inte ta med den här gången, haha...
 
Jovisst vore det en utmärkt längd men svår att hitta till ett vettigt pris.



Joanna; då förstår jag hur du menar, ja det ska nog gå att lösa, och du har rätt i att regnskydden är överdimensionerade.

Ja visst har du rätt i dina reflektioner om säckarna men det verkar inte finnas så mycket att välja på tyvärr... och den du länkade till verkar jättefin men tiden finns inte nu.



Och jag håller med Patrik, kan absolut inte tänka mig att ligga på ett sådant liggunderlag, det ska dottern ha, hon är 15 och ligger gärna hårt säger hon. Själv måste jag ha uppblåsbart för att kunna sova, minst 35 mm, sover i tempur-liknande säng hemma så.. ;)



Däremot kan jag tycka att jag kan klara mig med en säck som har komforttemp på några plusgrader, förstärkt med sovsäckslakan. Jag är varm av mig, särskilt på nätterna. Har sovit i tunn sommarsäck tidigare och frusit, men dels var jag inte lika varm då, dels så har den gissningsvis en komforttemp på ca +15 grader. Köpt på typ Rusta någon gång på 90-talet. Funkar inomhus om man är frusen av sig, Själv kan jag inte sova med täcke alls på sommaren, det är för varmt.

Och nej, den tänker jag inte ta med den här gången, haha...



Vi köpte dunsäckar från Cumulus. Utmärkt kvalitet och vettiga priser. Dottern har en Liteline 400. Om det blir varmt är det bara att öppna säcken. Kolla med Cumulus om de kan leverera på en vecka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
David_L Billiga liggunderlag/sovsäckar... Bo och sova 11
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
eurotrash Hemliga sovsäckar Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.