Sovsäck

Sovsäck Rätt eller fel..

Jag funderar på en Marmot CWM.
Jag hittar nästan inga recensioner över huvudtaget och inga här.

De få som jag hittat har nästan alla uteslutande varit att det är en lysande säck.

Någon som använt den och kan ge sin vy på det hela ?

Vilka andra val finns det ?

Jag prioriterar i någorlunda den ordningen:

1 värme
2 vikt
3 storlek
4 hållbarhet
5 pris

Är det något jag missar som jag borde ha tänkt på ?

Ajungilak arctic är ju en syntetsäck som tom skall vara lite varmare men den väger ca 1,4 kilo mer än denna säcken och jag har fått uppfattningen att den inte går att komprimera lika mycket.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Sovsäck Rätt eller fel..

hobbes; sa:
Jag funderar på en Marmot CWM.
Jag hittar nästan inga recensioner över huvudtaget och inga här.

De få som jag hittat har nästan alla uteslutande varit att det är en lysande säck.

Någon som använt den och kan ge sin vy på det hela ?

Vilka andra val finns det ?

Jag prioriterar i någorlunda den ordningen:

1 värme
2 vikt
3 storlek
4 hållbarhet
5 pris

Är det något jag missar som jag borde ha tänkt på ?

Ajungilak arctic är ju en syntetsäck som tom skall vara lite varmare men den väger ca 1,4 kilo mer än denna säcken och jag har fått uppfattningen att den inte går att komprimera lika mycket.

1 värme
2 vikt
3 storlek

Hejsan
Prioriterar du värme och vikt skall du ta en närmare titt på Rab-säckarna. De är inte många tillverkare som håller samma ratio vad gäller just värme kontra vikt. Dessutom syr de säckarna i Pertex Endurance som håller fukten utanför säcken, viktigt om du väljer dunsäckarna!
Lycka till
Johan

Ajungilak Arktic finns i två varianter, Tyin Arktic och Denali Arktic ( http://www.ajungilak.no/ajungilak/katalog.asp?dart=3&did=31&sid=3 )

Jag antar att du tittat på Denali, av dina viktangivelser att döma. Själv har jag en Tyin Arktic, som väger 2850 gram. Många gram upp till Denali för de extra gradtalen den ska klara. I Arktic sover i alla fall jag bra ner till minus 20 till minus 25 i endast ett ullfrottéunderställ. Kallare så vill jag förstärka.

Säcken är mycket riktigt voluminös när den packas, motsträvig som få. Jag kan inte dra åt kompressionspåsen speciellt mycket, för då sväller den ut mot något basketbolliknande. En skön säck är det men en dunis går, som du är inne på, mycket lättare att komprimera. Värme/vikt-koefficienten är ju också högre.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips