Sovsäck runt 0:an

Letar efter en sovsäck med komforttemp runt nollan, vill kunna tälta på våren innan det blir för mycket fästingar. Kommer att främst att cykla men även paddla&vandra med grejerna.
Tänkt att användas med ett gammalt cellplastunderlag.
Verkar som att det går att hitta syntetsäckar som väger 1200-1800 och kostar runt tusenlappen.
Väljer just nu mellan
helsport scouter alta fiber
och helsport trollheimen superlight

verkar de som ok sovsäckar, eller skulle ni rekommendera något annat?

Öppen för förslag på quiltar eller billiga dunsäckar. Lite rädd för ev kemikalier från naturehike/kinagrejer.
Jag har även en lara croft tomb raider syntetsäck med bomullsfoder som väger 1300g och har halvdan passform, men detta kanske redan duger med kläder?

Helsport scouter alta fiber ser ut att finnas för 999:- just nu. Inte för att jag vet något om just den säcken, men den fungerar säkert alldeles utmärkt om vikten på 1,8kg inte är något problem. Och det priset kan man nog inte klaga på.

Skall man ha en märkbart lättare säck så är det ju dun som gäller och då skjuter priset raskt i höjden.

Man gör som man vill efter tycke och smak och efter ekonomiska förutsättningar.

Som lite pilt knatade jag i fjällen i gummistövlar, jeans och bomullsanorak. Orange galonställ när det regnade. Fungerade det också. Även om ryggsäcken vägde lika många kg som jag var år gammal :)

Jag börjar få lite ont om plats i cykelväskorna så jag är nästan mer inne på trollheimen superlight, i princip samma pris, bara 2 grader varmare komforttemp (om man ska lita på den?) men väger 1,25kg. Med kläder lär man väl kunna sova vid nån minusgrad då också?
Kollade även dunsäckar, hittade stoic nijakst och mammut Nordic down spring för ca 2000, Stoic har bättre specs men mammuten ser skönare ut.

Det är väldigt svårt att göra ett beslut!

Med kläder lär man väl kunna sova vid nån minusgrad då också?

Tänk på att temperatur "comfort" enligt både EN och ISO (typ samma standard) är den temperatur där en genomsnittlig kvinna iklädd helt underställ (ben och långärmat) inte skall frysa.

På individnivå är det stora variationer i hur frusen man är och man vet inte riktigt förrän man testat.

Och just det. Liggunderlaget är minst lika viktigt som sovsäcken.

Här finns en ganska komplett genomgång av R-värden och temperaturer:
Här gäller det att komma ihåg att det är markens temperatur och värmeledningsförmåga, som är relevant - inte luftens. Vilket artikeln inte är särskilt glasklar med.

På våren kan det vara varmt i luften medan marken ännu är frusen en bit ner, med ett tunt lager mättat med nollgradigt vatten längst upp. Temperaturgradienten ner till isen är alltså stor, och vattenmättad mark har betydligt högre värmekonduktivitet än torr - så värmen från kroppen strömmar snabbt och stadigt ner till de iskalla marklagren - det inträder ju ingen temperaturutjämning med tanke på "ismagasinets" i praktiken "oändliga" storlek.

På hösten, med exakt samma lufttemperatur, kan marken vara upptorkad och lika varm som luften - faktiskt oftast varmare, här finns en fasförskjutning. Temperaturgradienten kropp-mark är mindre, och markens värmeledningsförmåga lägre.*

Jag är varm på en 8 mm Multimat in på höstkanten, men långt in på försommaren (och uppe i höga kalla berg) vill jag ha min tjocka "äggkartong".

* Det spelar såklart också roll vilken sorts mark man slår läger på. Fluffig snö och tät markvegetation isolerar bättre än genomfrusen granitklippa. Eller den glaciärtunga, gömd under ett tunt lager av grus och smuts, som jag aningslöst slog läger på som nybörjare i fjällen :p

Håller helt med joanna, marken kan vara rejält kall på vår och försommar (även mitt i högsommaren i fjällen där det kanske tom döljer sig permafrost i lägre marklager på många ställen), så ett välisolerande liggunderlag är en nödvändig start.
När det kommer till sovsäckar, skulle jag utgå ifrån TComfort som kvinna och TLimit som man (förutsatt att man vet att man är varm när man sover). Själv som man tycker jag Tcomfort är mer representativt för vad jag söker erfarenhetsmässigt, men jag vet att jag gärna blir frusen när jag sover och kroppen går in på sparlåga.

Är det en fibersovsäck lägg gärna på 5 grader upp från angivna temperaturer då fiberfyllningen snabbt kommer tappa loft pga komprimering och därmed även isolering, medan en välskött dunsovsäck klarar sig bättre.
Det finns inget märkligt i en matta av spunnen polyesterfiber, oavsett vilka fantasirika marknadsföringsnamn olika tillverkare ger dem, så titta på fyllnadsvikten när du jämför sovsäckar (förutsatt lika mått i övrigt). Min erfarenhet är att du behöver upp i de vikter som Helsport Alta fiber har för att hålla dig varm riktigt kyliga nätter kring nollan. Jag tror inte på att den andra säcken du räknar upp, Helsport Trollheimen Superlight, är lika varm. Som sagt en sovsäck med en matta av polyesterfiber insydd mellan två tyglager är inte "rocket science", allt kommer till hur mycket luft som kan bindas i loftet då vare sig tyg eller fiber som sådant har någon egentlig isolerande förmåga. Och när det kommer till att att återta loft efter frekvent komprimering är naturligt dun oslagbart, och här spelar även sk fillpower (dvs dunets kvalitet) in, men till ett högre pris.
Jag har själv gjort det misstaget i yngre dagar och köpt en fibersovsäck från Ajungilak som marknadsfördes med ny fiberteknik och fina egenskaper till låg vikt. Efter att ha frusit mig genom en fjällvandring med den sovsäcken blev det ögonblicklig retur vid hemkomsten.

Tack för tipsen o information!

Blev en stoic nijakst -2 med dun till slut o passade även på att köpa ett robens zigzag pro liggunderlag, kostade totalt 2200. Hoppas det blir bra.
Hittade inget tjockare slätt cellplastliggunderlag, annars skulle jag hellre köpt nåt sånt. Eller nåt liknande thermarest ridgerest solar som inte verkar säljas längre.

Jag är oftast varm av mig men efter långa träningspass kan jag bli riktigt kall om kvällen... Får se om jag behöver förstärka liggunderlaget i framtiden.

Hittade inget tjockare slätt cellplastliggunderlag, annars skulle jag hellre köpt nåt sånt. Eller nåt liknande thermarest ridgerest solar som inte verkar säljas längre.
Vanliga Thermarest Ridgerest finns kvar vad jag kan se, ett annat alternativ på lite tjockare slätt liggunderlag med slutna celler är Bergans Sleeping Mat Extreme som givetvis går att kapa för den som inte behöver original längden 186cm:

Vanliga Thermarest Ridgerest finns kvar vad jag kan se, ett annat alternativ på lite tjockare slätt liggunderlag med slutna celler är Bergans Sleeping Mat Extreme som givetvis går att kapa för den som inte behöver original längden 186cm:
Solar var lite tjockare, men bredden ser bra ut på ridgrerest.
Jag kollade på Bergans också men hade velat ha det lite längre, bredare, tjockare o gärna billigare. Robens var under halva priset och var aningen större, högre rvärde så det fick bli den

Ser nu att Briv också gör ett liggunderlag i eva som är samma tjocklek som Bergans men 190*60 och kostar 150

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
hsp Sovsäck packa svårare nu Bo och sova 3
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg