Sovsäck PUK -2 ??

Årets vandring i Sarek var ovanlig, mest beroende på det torra och varma vädret. Så med den referensen hade du klarat dig med denna säck, men samtidigt är årets väder inte representativt för en vandring i svenska fjällen enligt min erfarenhet och du bör alltid vara beredd på betydligt kyligare nätter.
En fibersäck tappar loft (fibern komprimeras) snabbare än motsvarande dunsäck, vilket efter några års användning kan påverka så mycket som 5 grader. Jag skulle rekommendera dig att titta efter en sovsäck som har minst TLimit -5C (för en man) eller TComfort -5C (för kvinna) för en vandring i fjällen sommartid. Skall du tänja på gränserna och vandra under tidiga sommaren eller senare delen av Augusti (eller tälta på högre höjd) bör du välja en varmare sovsäck.

Min egen erfarenhet av fibersäckar är att fyllnadsvikten bör uppgå till 1200-1300 gram för att klara att hålla dig varm i fjällen sommartid. Fiber har många fantasifulla namn så ingen egentlig skillnad, alla tillverkare har sina varumärken men i grunden en polyesterfiber (vadd) och knappast någon rymdteknologi.

Årets vandring i Sarek var ovanlig, mest beroende på det torra och varma vädret. Så med den referensen hade du klarat dig med denna säck, men samtidigt är årets väder inte representativt för en vandring i svenska fjällen enligt min erfarenhet och du bör alltid vara beredd på betydligt kyligare nätter.
En fibersäck tappar loft (fibern komprimeras) snabbare än motsvarande dunsäck, vilket efter några års användning kan påverka så mycket som 5 grader. Jag skulle rekommendera dig att titta efter en sovsäck som har minst TLimit -5C (för en man) eller TComfort -5C (för kvinna) för en vandring i fjällen sommartid. Skall du tänja på gränserna och vandra under tidiga sommaren eller senare delen av Augusti (eller tälta på högre höjd) bör du välja en varmare sovsäck.

Min egen erfarenhet av fibersäckar är att fyllnadsvikten bör uppgå till 1200-1300 gram för att klara att hålla dig varm i fjällen sommartid. Fiber har många fantasifulla namn så ingen egentlig skillnad, alla tillverkare har sina varumärken men i grunden en polyesterfiber (vadd) och knappast någon rymdteknologi.

Oki... då kanske denna skulle vara ett alternativ:

http://www.outnorth.se/haglofs/tarius-5-190r-hurricane-blue.php?group=prod_prod_grp-s1%2F1536

Verkar vara ett betydligt bättre alternativ. Var dock medveten om att denna modell från Haglöfs varkar vara tight skuren, så inte så bekväm om du vill kunna vända dig inuti säcken när du sover eller som jag gärna vill ligga på sidan med knäna lätt uppdragna.
Själv föredrar jag sovsäckar som är lite rymligare i passformen och inte för klaustrofobiska;)

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Haglöfs har några modeller som ser lite vidare ut, ex Cornus -7 och Oryx -8. Andra modeller kan vara ex Marmot Trestless 15, Trestless 23 eller Wave IV.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips