Sovsäck på fjällvandring

Hej alla glada fjällvandrare!
I slutet av augusti planerar jag och en kompis en fjällvandring på Kungsleden. Vi funderar på att bo i tält.
Jag funderar på vad jag ska har för sovsäck. Den jag har nu räcker ner till 0 grader.
Förra året gick jag Abisko-Kebenkaise-Nikkaloukta och sov då i stugor med den sovsäck jag tidigare nämnde. Den känndes varm då. Visserligen är det skillnad på att sova i tält och i stuga med 10 andra personer.
Tacksam för svar.
/Johanna
 
Det kan funka

Det kan funka med den sovsäck du har. Kanske vore -5 mer idealiskt, men 0 är OK om vädret inte är elakt. Tänk på att alltid ha ventilationen på tältet öppen, annars blir det fuktigt och kallt. Och var varm, mätt och torr då du lägger dig, en sov-undertröja som bara anväds på natten är bra. Vad är det för sovsäck?
 
På sovsäckar brukar ju både extrem- och komforttemperatur anges. Om 0 grader är extremtemperatur så kan det bli i kallaste laget i slutet av augusti och jag skulle personligen använda en åtminstone -5 säck för att ha lite marginal och slippa frysa. I slutet av augusti kan det mycket väl vara flera minusgrader och snöa. Dock så är ju inte de temperaturer som anges objektiva utan det kan skilja mellan olika modeller/tillverkare så mitt råd är väl att du går ut i skogen nu och testar den. Sen är ju underlaget mycket viktigt och du kan ju även använda ett sovsäcklakan som sänker komforttemperaturen några grader. Tältar ni sedan i anslutning till stugor så finns ju även den säkerheten att ta till om det skulle bli olidligt.

/David
 
Kanske...

Det är stor skilland på att sova i en torr (och varm) stuga jämfört med ett fuktigt tält. Du kan nog räkna med att det blir -grader på nätterna så om du är frusen av dej kan din säck bli för kall. Är du inte frusen räcker det med ett underställ att att ha på sej i säcken.

/M
 
Temperaturangivelserna

Tänk på att temp angivleserna är fastlagda mot att vissa förutsättningar uppfylls, nämligen:
Du ska ligga i ett vindskyddat utrymme, med ett isolerande underlag samt vara klädd i ett heltäckand underställ.

Förutom detta så bör man beakta att olika personer har ortoligt olika upplevelser av kyla/värme.

Extremtemperatur angivelsen är ett värde då du inte kan sova, utan sitter i säcken och huttrar. Du ska överleva, och det är väldigt långt till att sova bekvämt!

Utan god sömn på natten så är utflyckten troligtvis helt förstörd.

God tur.
 
Köp en ny!

Jag frös som en hund varje natt i min (lånade) 0-graders-säck när vi vandrade "runt Kebnekaise" (Nikkaluokta-Tarfala-Koupervagge-Singivagge-Kebnekaise-Nikkaluokta) första veckan i augusti förra året. Kommer att köpa en -5 till denna sommars vandring (eller t o m lägre - hellre öppna upp om det blir för varmt än att frysa). Det är så mycket värt att få sova gott!
/Ulrika
 
Om du kompletterar din 0-graders säck med ett sovsäcksskydd så får du ytterligare några graders marginal. Har du dessutom ett underställ med dig så bör det gå bra.
 
Det kan nog inte betonas nog hur viktigt det är med ordentlig isolering underifrån. Även om man har en supervarm sovsäck så kommer fyllningen att pressas ihop under kroppen vilket gör att den isolerar betydligt sämre.
Är det extremtempen som är 0 grader kan det vara kallt även med bra liggunderlag. Det kan knäppa till och bli åtskilliga minusgrader i slutet av augusti.
/Magnus
 
varmt och skönt!

skulle rekomendera att ha en säck på minst -10 till -15 har själv knallat vid den tiden på året och samma sträcka hade då +20 på dagen men på morgonen hade jag -13 så det är viktigt med en bra sovsäck eftersom det är en av dom vikigaste prylarna du har med dig om nåt mot förmodan skulle gå fel. mvh mats
 
Re: varmt och skönt!

psg90; sa:
skulle rekomendera att ha en säck på minst -10 till -15 har själv knallat vid den tiden på året och samma sträcka hade då +20 på dagen men på morgonen hade jag -13 så det är viktigt med en bra sovsäck eftersom det är en av dom vikigaste prylarna du har med dig om nåt mot förmodan skulle gå fel. mvh mats

Något jag undrat lite över är vart man mäter temperaturen. Visst är det så att temperaturen i tältet ligger ca. 5-10 grader varmare än utanför?
Samtidigt borde väl temperaturen som sovsäckstillverkarna anger vara området närmast utanför sovsäcken? Det kanske är självklart, men jag har fått för mig att det ändå inte är det.

Det borde enligt min uppfattning betyda att om man har en sovsäck med temperaturgräns på 0 grader och sover i tält, så klarar man sig bra när utetemperaturen är -5 till -10 grader, är det korrekt?

/grubblande
 
Re: Re: varmt och skönt!

had; sa:
Det borde enligt min uppfattning betyda att om man har en sovsäck med temperaturgräns på 0 grader och sover i tält, så klarar man sig bra när utetemperaturen är -5 till -10 grader, är det korrekt?

/grubblande

Ibland kan det vara stor skillnad mellan inne och utetemperaturen, men beroende på olika faktorer kan denna skillnad vara rätt liten. Vi hade en gång med en termometer som klarar både inne och utetemperatur. Med vårt tält var skillnaden ungefär 2-3 grader varmare i tältet i snitt. Men när det låg snö och isolerade steg det upp mot 5-7 graders skillnad. Andra gånger var skillnaden mellan ute och inne nere i 0.5-1 grad.

Du kan iaf inte räkna med att klara -10 med en 0-gradig sovsäck och -5 är nog inte så skönt heller. Jag har iofs sovit med -13 (och -7 i tältet) med min sommarsäck (-5). Då körde jag ner fotändan i ryggsäcken och tog på mig alla kläder samt la på mig jackan. Det fungerade, men visst längtade jag efter min vintersovsäck...

/Jonas U
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
flygare69 Tips på varm och kompakt sovsäck för sommarfjäll? Fjällvandring 19
stein82 ålder på sovsäck? Fjällvandring 4
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
henric vilken sovsäck på fjället? Fjällvandring 2
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
hästtjejen Sovsäck från Fjällmark? Fjällvandring 12
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
A.P. Sovsäck och temperatur? Fjällvandring 5
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
Hedan76 Sovsäck Fjällvandring 5
hereinsweden sovsäck & uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 12
aizing Sovsäck Fjällvandring 13
kalalokki Hur varm sovsäck? Fjällvandring 20
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
espirituosa Önskar låna sovsäck 1-8 augusti för fjällvandring (Keb) Fjällvandring 9
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
Daddy Stugtur utan sovsäck? Fjällvandring 10
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
marcusleyon Sovsäck för abisko-nikk? Fjällvandring 1
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
Niilén sovsäck Fjällvandring 6
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Salmo Salar Hjälp - sovsäck Fjällvandring 3
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Kängor, ryggsäck och sovsäck ! Fjällvandring 8
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.