Sovsäck med rymd

Hejsan!

Sovsäckarna verkar gå mot allt mer slimmade modeller medan min ändalykt går i motsatt riktning.
Har ni några bra tips på tillverkare som inte snålar på bredden?

Är på jakt efter en 3-säsongs dunsäck, med komforttemperatur för kvinnor på någon minusgrad. Är 175cm lång och inte priskänslig.

Tack på förhand!
Hanna

Wester Mountaineering har några säckar som är extra breda:
Alpinlite
Badger

Hos Polska Roberts kan du själv bestämma hur bred du vill säcken ska vara och så syr de upp en säck i de mått du beställt. Du väljer en av deras standard säckar och anger vilka modifikationer du vill ha, de kanske till och med kan göra säcken enbart är extra bred mitt på om det passar bättre. Voyager skulle kunna vara en bra säck att utgå ifrån, här på en alternativ sida från Roberts med fler bilder.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Expander

Har en WM Badger med en Expander, båda inköpta på Säck i Stockholm. Det blir riktigt rymligt och om det blir kallt (mycket luft att värma upp i sovsäcken) så använder jag en tunn dunjacka som extra täcke närmast kroppen. Kanske lite extremt men jag vill ha det luftigt och rymligt i sovsäcken.

Jag beställde en Gelert Sleeping Pod XL från amazon.co.uk. Har inte testat den än men den är gigantisk, måtten är 110x220 cm...

Marmot har dunsäckar anpassade för kvinnnor, där mått runt höften är angivet till 58 inch (=147,3cm). Modellen "Long" passar din kroppslängd. Modellerna Angelfire och Teton har 650 CUIN dunfyllning, Angelfire har komfort kvinna -3,3, Teton -8,1.
http://marmot.com/products/wms_angel_fire?p=117
http://marmot.com/products/wms_teton?p=117
Är du inte priskänslig finns även Wm's Xeon med 850CUIN dun (-7,2):
http://marmot.com/products/wms_xenon?p=117

Jag har själv dunsäckar från Marmot och uppskattar deras ganska generösa mått, är själv 193cm/96kg och vill ha plats att röra mig i säcken då jag ofta sover på sidan.

Jag beställde en Gelert Sleeping Pod XL från amazon.co.uk. Har inte testat den än men den är gigantisk, måtten är 110x220 cm...

Jag har också en sån, överlägsen. Men den tar ju rätt stor plats, är inte dun och oklart om den klarar minus. Men för bilcamping i vårt gigantiska campingtält är den perfekt. Lägg till deras 10 cm tjocka självuppblåsande liggunderlag så sover man som en kung.

Skickat från mobilen

Beställde

och fick ett par extra breda säckar från Roberts.pl till min fru och till mig för ett par år sedan. Bra investering. Lade dessutom till lite extra dun i min frus säck och gjorde den lite kortare.

Thure

Det bidde en Badger (+ Nallo)

TACK!!!

Jag köpte en Badger på Säck som tog hem så jag kunde prova och jämföra.
Ful, men ack så skön.

Råkade också köpa ett Nallo3, men det var nog dags att pensionera mitt 35år gamla Caravan Keb.

Ha det gott!
Hanna
PS. Buriken Säck läggs ned till hösten enligt försäljaren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips