Sovsäck i -30?

Är det någon som sovit i sovsäck när det är runt -30 grader ute och har lite kommentarer på det? I skrivande stund är jag och en polare och arbetar i norra Kanada (Yellowknife) och är grymt sugna på en vandring med en övernattning istället för endagsturer med övernattning i stuga med braskamin som vi gjort hittills. Ifall vi ger oss av så skulle vi så fall sova i med sovsäck, liggunderlag och massor med varma kläder i en övergiven förrådsbyggnad vid en nedlagd gruva i trakten.

Är vi otroligt korkade och kommer vakna med förfrysta näsor eller är detta genomförbart?

MVH

Elias

minus 30 ska gå bara man har rätt utrustning.
Som mest har jag sovit i -24 och då hade jag två sovsäckar en för o grader och en för 9 minus, sov gott med ett underställ, balaclava och duntofflor. hade också dubbla liggunderlag. kan bli lite "ispansar" runt öppningen då utandningsluften innehåller mycket fukt som fryser direkt. ett tips är att fylla en vattenflaska med kokande vatten och lägga i sovsäcken, blir lite varmare då.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Först vill jag tipsa dig om att använda sökfunktionen på forumet, det finns många trådar om att sova ute i kallt väder och vilka klädes-, sovsäcks- och liggunderlagskombinationer som funkar. Hur man undviker onödig kondens, att saker fryser, etc. Det är flera på utsidan som sovit ute i minus 30-40 åtskilliga gånger.

Att sova i skydd från vinden som ni planerar är en bra start!

Oavsett vad ni kommer använda för kombination så vore det en smart ide att öva hemma först, sova enstaka nätter i trädgården eller på balkongen tills ni vet att prylarna fungerar och hur ni ska använda dem. Det är faktiskt ganska kul att testa sig fram. (vilket framgår i många trådar om ni söker lite)

Fullt möjligt och bra att ni vill hålla er i lä. Förövning och läsa på i Vintersoldat och på kall campingtrådar rekommenderas.
Huvudet är kylaren och skall skyddas. Balcava, vintermössa inne i sovsäcken, ansiktsmask.
go tur

nu har jag bara sovit i -32 i vindskydd, en gång i -35 (på balkongen) och det gick bra.
Tillbringade en natt på kittelglacieren i -25 med en jäkligt dålig sovsäck men då låg vi vakna och fikade mest hela natten.

men läs denna: http://www.siberia.nu/reports.php?lang=se&id=91

Om att tälta i -40 till -50 grader...

Senast ändrad:
Själv sov jag en natt i kronans gamla sovsäck vid nära 30 minus en gång. Helt ok fast vi var förstås ganska påpälsade förutom sovsäcken. Tanken var ju att gräva en jäkla håla i snön så tempen skulle hamna vid nollan, men för att göra historien kort: skåningar på fjället är ofta en totalt värdelös combo :)

-42 som värst

Har sovit i -42 som värst här i Sverige, samt otalet gånger under -30. Kronans sovsäckssystem fungerar bra. Tänk på att isolera bra underifrån (t.ex. granris under liggunderlaget, och då rejält). Använder själv ett liknande system som försvarets i det civila, och det har snarare blivit för varmt. Se till att ha ätit, druckit före du kryper ner i säcken. Brukar själv sova i ett underställ i merinoull samt en balaclava inne i säcken.

Förstår inte alla dessa tips om granris. Ber ni om markägarens tillstånd varje gång ni ska på tur? Att sova i en byggnad upplever jag ofta som råare. Ett eller två öppna fönster kan vara bra om den är allt för tät.

Ofta är det väl under värnplikten eller under andra omständigheter i försvaret som många tipsar om granris? Civilt kanske dessa personer har egen mark alternativt faktiskt frågar markägare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips