Sovsäck från Roberts Outdoor Equipment

Makalu?

Funderar på en Makalu 900 eller 1100 och vill gärna ha omdömmen om säcken.

Själv tänkte jag mig en skräddarsydd lite kortare Makalu i Endurance. Kanske med muff runt ansiktet för 300 kr, är det värt att satsa på en sån, behövs den?

Ni som har säcken finns det nått ni skulle vilja ändra på, ta bort eller lägga till?
 
Re: Makalu?

joask202; sa:
Funderar på en Makalu 900 eller 1100 och vill gärna ha omdömmen om säcken.

Själv tänkte jag mig en skräddarsydd lite kortare Makalu i Endurance. Kanske med muff runt ansiktet för 300 kr, är det värt att satsa på en sån, behövs den?

Ni som har säcken finns det nått ni skulle vilja ändra på, ta bort eller lägga till?
Jag har en Everest 1100, vanlig Pertex.

Ska man ha Pertex Endurance kan det nog vara en extra god idé att använda invändig fuktspärr i sovsäcken.

Muff runt ansiktet vet jag ej vad det är.

På min sovsäck hade jag velat ha elastiska snören i huvan och värmekragen. Jag hade också gärna sett att det funnits en liten ficka i eller utanpå sovsäcken, för öronproppar, pann-/ficklampa och andra småting man vill ha lättåtkomligt.

I övrigt är jag klart nöjd med säcken. Det är ett fint arbete; synar man sömmarna och jämför min Roberts-säck med min flickväns Marmotdunsäck ger Roberts-säcken ett bättre intryck. Marmot-säcken har dock prylfickan jag saknar, samt bättre utformning av huvan.

Egentligen vet jag dock inte varför jag ska ha en dunsovsäck, när jag ändå drar den i en pulka. Hade jag stått i begrepp att köpa ny vintersovsäck idag hade jag sparat några kronor genom att köpa en syntetsäck istället. Ska man däremot bära på sovsäcken blir ju läget helt annorlunda.
[Ändrat av JonathanW 2006-11-13 kl 12:08]
 
Re: Makalu?

joask202; sa:
Funderar på en Makalu 900 eller 1100 och vill gärna ha omdömmen om säcken.

Själv tänkte jag mig en skräddarsydd lite kortare Makalu i Endurance. Kanske med muff runt ansiktet för 300 kr, är det värt att satsa på en sån, behövs den?

Ni som har säcken finns det nått ni skulle vilja ändra på, ta bort eller lägga till?

Som alternativ till 900:an skulle jag också kolla på den här som jag snubbblade över när jag beställde en annan säck: 1,6 kg, 1000 gram 700+ cuin i storlek medium. Just nu 2614 inklusive frakt är avgjort mycket billigare än vad t.o.m. Roberts kan erbjuda. Norskar som har provat Carinthias ECC-säckar verkar närmast lyriska. Går man efter specen har jag svårt att hitta några prisvärdare dunsäckar så länge erbjudandena står på dessa säckar (vilket de verkar göra på många webshopar i tyskland men Bergzeit har lägst frakt)
 
Re: Re: Makalu?

JonathanW; sa:
Ska man ha Pertex Endurance kan det nog vara en extra god idé att använda invändig fuktspärr i sovsäcken.

Blir det så tätt utåt att fukten blir kvar i säcken tror du?
Jag har inte riktigt koll på det men om det är så kanske det är lika bra att skippa Endurance. Säcken är ju till för minusgrader och den ända fukt den kommer utsättas för är den som blir i tältet.

I övrigt är jag klart nöjd med säcken. Det är ett fint arbete; synar man sömmarna och jämför min Roberts-säck med min flickväns Marmotdunsäck ger Roberts-säcken ett bättre intryck. Marmot-säcken har dock prylfickan jag saknar, samt bättre utformning av huvan.

"Muff" är det Marmot kallar den lilla extra dunkanalen ytterst på huvan som sluter runt ansiktet. Troligtvis är det en sådan som sitter på din flickväns sovsäck.

Roberts sa att de kunde göra nått liknande om jag skicka bild på vad jag mena med muff. Stretch i kragen kan de nog oxå fixa.

Låter som en bra säck :)
 
Re: Re: Re: Makalu?

Jag har inte provat Endurance så jag vet inte, men jag är överlag skeptisk till mer eller mindre vattentäta yttermaterial i sovsäckar (utan invändig fuktspärr). Ett alternativ är att be Roberts sy upp ett separat sovsäcksöverdrag i Endurance/annat tätt material. Då kan du välja att enbart använda det vid behov. Ytterliggare ett är att vid de tillfällen då utvändig fukt är ett problem använda en fuktspärr i sovsäcken kompletterat med en stor sopsäck utanpå.

Ok, är det det du menar med muff hade jag tyckt det varit värt 300 kronor. Det är precis den detaljen som jag tycker är bättre på Marmotsäckarnas huvor.

Elastiska snören och en liten ficka kan Roberts alldeles säkert fixa, om man bara påtalar det. Tyvärr tänkte jag inte på det när jag beställde min.

Säcken är bra :)
[Ändrat av JonathanW 2006-11-13 kl 18:59]
 
Endurance

Hallå, håller på att specifiera en säck från Roberts, och har tänkt mig en muff runt ansiktet. Det jag funderar på är hur Endurance känns mot huden? Det kommer ju att bildas en hel del frost p.g.a. utandningsluften vintertid, och därför känns det som att muffen bör vara i Endurance. Problemet är väl isåfall om det känns för tätt eller plastigt att ha direkt mot huden. Antagligen kommer jag i vilket fall som helst sova med balaclava under vintern för att inte andas ut för mycket fukt, men det är ändå en fundering kring hur materialet känns. Vad har ni med endurance för erfarenheter av det? Jag har inte sett något plagg med det tyget så lite feedback vore bra.

/Kent
 
Ja, jag säger då det...
Gå och beställa en Makalu...

Det här med klimatförändringar är tydligen nåt du missat helt, eller??
 
öringen; sa:
öringen; sa:
joask202; sa:

Jag fick min Makalu 1100 för två veckor sen, men vädret har inte tillåtit skarpa tester ännu, ber att få återkomma.

Detta börjar faktiskt bli löjligt, men inatt var det den kallaste natten hittills här. - 10 vilket borde betyda att jag förmodligen svettats bort om jag försökt testa den i natt.... Var fan är vintern??

Felsatsning?

Men rent statistiskt efter 11 varmare år kommer dito kallare.

Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik Roberts sovsäck Bo och sova 6
Tingelieng Sovsäck från Roberts för kvinna Bo och sova 19
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.