Sovsäck för lätt klaustrofobisk?

Hallå!
det finns många sovsäckstrådar och lätt bli snurrig, jag undrar lite mer specifikt om tips på lite bredare säck så det känns mer som att ha ett täcke än att ligga i en tvångströja...

Jag är man runt 50 och 186 lång, ca 80kg.

Har tältat lite då o då i livet, typ vanlig camping, men tänkte nu prova på (bättre sent än aldrig)
fjällvandring, så behöver en sovsäck som är bra.
Av erfarenhet så vet jag att det kan bli billigare att direkt satsa på kvalitet så jag behöver inte prispressa men gärna bra pris/prestanda förstås, typ en Volvo funkar, jag behöver ingen
stridsvagn.

Lite summerat:

- rymlig
- öppningsbar ända ner så den kan funka som täcke
- fjällvandring från säg maj/juni - sep/okt (3 säsongs)
- resonabel vikt
- Bonus: en säck som kan blixtlåsas ihop med frugans ;)

tacksam för tips
 
Hallå!
det finns många sovsäckstrådar och lätt bli snurrig, jag undrar lite mer specifikt om tips på lite bredare säck så det känns mer som att ha ett täcke än att ligga i en tvångströja...

Jag är man runt 50 och 186 lång, ca 80kg.

Har tältat lite då o då i livet, typ vanlig camping, men tänkte nu prova på (bättre sent än aldrig)
fjällvandring, så behöver en sovsäck som är bra.
Av erfarenhet så vet jag att det kan bli billigare att direkt satsa på kvalitet så jag behöver inte prispressa men gärna bra pris/prestanda förstås, typ en Volvo funkar, jag behöver ingen
stridsvagn.

Lite summerat:

- rymlig
- öppningsbar ända ner så den kan funka som täcke
- fjällvandring från säg maj/juni - sep/okt (3 säsongs)
- resonabel vikt
- Bonus: en säck som kan blixtlåsas ihop med frugans ;)

tacksam för tips

Den säcken som jag tänker på är den som jag också använder, Western Mountaineering Megalite. Fantastisk säck, men det är en dyr säck så jag vet inte om man med gott samvete kan rekommendera den för att prova på vandring. Men du skriver ju att du är beredd att satsa på kvalité...

Den är väldigt rymlig från början, men vill du ha ytterligare bredd så finns det bitar att fästa i dragkedjan
 
Av olika orsaker finns det rymligare säckar i Tyskland och USA, givetvis kan du få en skräddad säck i vilket format du vill ha.
globetrotter.de och rei.com är ställen att börja på, men själv med dina preferenser, skulle jag satsa på en skräddad säck från t ex roberts.pl
go tur
 
Helsports Alta "Wide"-modell kanske?


Jag har en Robens Trail 1200, faller dock på antalet säsonger för din del. Snurrar själv runt en hel del i sömnen och detta är den första säcken jag inte vaknar upp i som en hoprullad kaviartub.
Väldigt rymlig, men tror inte den saluförs längre. Är varm av mig, säcken varit varm och skön vid +2 grader under en tur på Lofoten.
 
En del som har klaustrokänsla i sovsäck får det värre när det blir för varmt så ett förslag kan vara att ha en lite svalare säck och en tjockare (rymlig) sovpåse i den. Gärna nåt som går att öppna så du kan lätta på klaustrotrycket ibland. Alternativt nåt att lägga över sovsäcken.

Jag har en Fjällräven siluett som du kan få ärva för 700 kr. Den är i nyskick. Jag hade den själv i början. Jag har inte klaustrokänsla men hade svårt att somna för att jag inte kunde röra mig. Nu har jag vant mig och kan somna i kokong om så skulle behövas.

Googla på Fjällräven Siluett så ser du en röd formad sovsäck. Jag köpte den innan de nya EU-temp-gränserna kom och kan inte temperaturen men skulle inte rekommendera bara den här säcken till svenska fjällen om du är nybörjare.

Den har inte dragkedja hela vägen men det går att sprattla bra med benen och sova med armarna över huvudet eller på mage med benet ut och armarna vid ansiktet.

Den finns för känn och kläm i Göteborg. Inboxa mig eller sms:a 073-84 62 752 om du är intresserad.

Lycka till!
 
En riktigt rymlig säck, som dessutom är väldigt skön att sova i borde kunna uppfylla många av dina krav: Carinthia Defence. Den finns i 1, 4 och 6 beroende på hur kallt du behöver kunna sova. Den blir faktiskt som ett täcke med kedjan nerdragen. Sov som en prins senast i fredags. Säcken är vattenavvisande, slitstark och rejäl. Dessutom är den inte speciellt dyr jämfört med många andra etablerade märken.

defence-4.jpg
 
Det finns många sovsäckar som passar dina krav, men då du vill kunna använda säcken i fjällen och från vår till höst bör du väja en säck med Tlimit enligt EN 13537 mellan -5 till -10. Motsvarande till din hustru är TComfort -5 till -10.
Själv är jag man 193cm/91kg och lite äldre än dig. Inte heller jag trivs i sovsäckar som är för trångt skurna, vilket är ett ganska känt knep för att spara vikt och erbjuda de på papperet lättaste säckarna. Jag vill kunna röra och vända på mig inuti säcken, samt sover oftast på sidan med böjda knän (inuti säcken). Många sovsäckstillverkare anger inre omkrets fötter, höfter och axlar förutom ligglängd vilket ger dig en bra uppfattning om storlek på olika säckar. Prova gärna några olika säckar i en butik så kan du bilda dig en egen uppfattning om den storlek du trivs bäst i. Du är dessutom ganska lång varför även en del sovsäckar av storlek "long" är vidare även på bredden. Ex lägger Marmot på ca 5cm på bredden på sina långa säckar (ligglängd 198cm). Till den användning du tänker dig använder jag en Marmot Pinnacle long, men det finns andra säckar i ungefär samma temperaturområde till olika prislappar beroende på dunkvalitet. Vet du inte hur mycket du kommer att använda säcken men fortfarande vill ha en relativt lätt och varm säck kan en Marmot Sawtooth vara ett intressant alternativ.

Visst kan man parkoppla säckarna, men min erfarenhet är att det låter mysigare än det i själva verket är så mitt råd är att inte låta denna egenskap styra ditt val. Kanske mer praktiskt är att välja dragkedjan på vänster sida om du/ni är högerhänta. Dessutom kanske ni behöver olika långa säckar?
Vill du trots detta kunna tvillingkoppla säckarna måste ni välja en höger resp en vännsterdragkedja, samt säkrast av samma sovsäcksfabrikat för att dragkedjorna skall passa ihop.
 
Helsport Alta Wide

...har jag (än så länge)...

Den är rymlig nog för mig (jag är ivändare, 186cm/98kg med breda axlar och fotbollslår), och jag har tältat ner till -7° (då på dåligt liggunderlag) utan att frysa...

Däremot så väger den bly då... (2,2kg utan packpåsen), och den äter ganska mycket plats i ryggsäcken också. Men den är ganska billig. Och, det finns Alta i andra modeller till hustrun ;-)

Min tvetydiga konklusion:
Jag älskar att sova i den. Åtminstone.
Kan jag rekommendera den till andra? Ja, i den prisklassen.

Mina 5 öre - lycka till och god tur :)
 
Testade ett par säckar i en affär, bl.a. fjällräven move in bag, en lång, men tyckte den var trång,
så jag bestämde mig nu för att prova slå till på en Dreamworks, den kanske är värd det extra kilot, vi får se.

Tack för alla svar! Jag skall försöka återkomma med rapport om jag kommer ihåg, blir nog ingen fjälltur förrän tidigast midsommar. :)
 
Jag är tveksam till att Robens Dreamworks är rätt säck för ditt tänkta användningsområde? TLimit 0 grader är lite dåligt sommartid för svenska fjällen och definitivt ingen 3-säsongssäck som du ursprungligen tänkte dig.
Robens Dreamworks känns mer som en sovsäck för bilcampingsemestern, än en sovsäck för fjällvandringen.;)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Ellurpiet Bra, liten, lätt sovsäck Bo och sova 13
_winston_ Lätt(!!!) tre-säsongs-sovsäck??? Bo och sova 18
MarleneL Lätt sovsäck för tjej Bo och sova 4
viiktor hyfsat lätt sovsäck comfort temp ca ±0 Bo och sova 53
William vilde Lätt sovsäck sökes. Bo och sova 4
S_B Rymlig men lätt sovsäck? Bo och sova 14
J.Lund Lätt sovsäck Bo och sova 6
Kenzo Lätt sovsäck som tål -grader. Bo och sova 7
jerico Lätt sovsäck Bo och sova 9
Rerun Lätt sovsäck, igen Bo och sova 9
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
sundancekid Billig & lätt sovsäck? Bo och sova 28
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.