Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1

Hej!

Är på jakt efter en ny sovsäck och har sneglat på 2 varianter.

Den första är en Cumulus Lite Line 400 med en vikt på 820gram. Komforttemperatur: 2 ˚C Gränttemperatur: -4 ˚C


https://backpackinglight.se/sova/sovsack/3-sasongs/cumulus-lite-line-400-largewide

Medans en Haglöfs Lim +1 420 gram o har en Komforttemperatur på 1 C.

https://www.outnorth.se/haglofs/l-i-m-down-1

Priset är ungefär detsamma på runt 3000kr men Haglöfs väger 400gram mindre. Packningstorleken är ungefär detsamma också.

Är tänkt att kunna använda 3 säsongers med förstärkningsplagg när det blir kyligare.

Vad hade ni valt? Väldigt tacksam för svar.
 
Inte för att vara sådan (och dricker dessutom en öl nu)...
Men är det inte bättre att ta en lite varmare säck för de pengarna. Körde själv någon tveksam säck med underställ häromdagen och saknade vintersäcken.
Tänker att det är smidigare att öppna upp en säck när man blir för varm och ha den som täcke. Men samtidigt, rätt nära nollan i komfort på den du nämnde. Beror ju på liggunderlaget också.

Kollade länken nu och säger - köp Haglöfs! Bra vikt, bra säck :)
 
Temperaturangivelser i all ära, men Cumulus-säcken kommer givetvis vara mycket varmare. Dunmängd, boxkonstruktion genom hela. Vid snabb googling hittar jag inte mycket till spec på Haglöfsen, men den ska ju vara rätt tight i passformen. Om vänder och vrider dig i sömnen är det ett problem samt att det kan vara svårt att få plats med extra värmande lager kläder, typ dunjacka.

Jag personligen skulle frysa rejält i Haglöfsen om den skulle användas som 3-säsongssäck och Cumulus-säcken är fortfarande rätt lätt tycker jag.
 
Haglöfsäcken blir kallare (för kall för min del), har ingen dragkedja för smidigare in- och utkliv och temperaturreglering samt har tight mumieform.
Jag skulle absolut välja Cumulus.
 
Än så länge nöjd med min Cumulus

Jag har varit i lite samma sits som TS. Stod och valde mellan ett flertal säckar med liknande temperatur specs (Tcomf runt 0 grader). Jag tyckte det var väldigt svårt att välja och var länge fundersam över hur olika det var mellan olika märken och deras temperatur angivelser. Antingen är flertalet tillverkare (haglöfs inräknade) väldigt generösa med sina temperatur angivelser eller så är Cumulus restriktiva i sin (eller både och?).

Jag resonerade tillslut på samma sätt som föregående talare (?) . Dvs 400g dun samt gott om space kommer vara varmare än 200-300 gram dun av samma kvalitet och mindre space. Samt att det är skönare att vara någon grad för varm än för kall.

Jag har än så länge bara sovit 1 natt i min cumulus lite line 400 och därmed såklart inte använt säcken tillräckligt för att kunna ge en helhjärtad och rättvis recension. Alla är dessutom olika. Men, den natt jag använt den var under tarp för ett par veckor sedan. Jag vet inte hur kallt det var, förutom att det var is på sjön när jag vaknade. Alltså gissningsvis nån grad under nollan.
 
Stod i samma val i höstas. Dunsäck för vår/sommar/höst med så låg vikt som möjligt till ett ok pris. Valde Cumulus Lite line 400. Har tyvärr bara hunnit sovit en natt i säcken vilket var en trevlig upplevelse.

Valde bl.a. bort Haglöfssäcken eftersom den verkar ha ett mycket snävt temperaturspann då den funkar bra. Läste en recension där den rekommenderades för temperaturer mellan 5 och 10 grader. Lägre än 5 grader blev den för kall och högre än 10 blev den för varm (efter som den saknar dragkedja och därför inte kan öppnas upp)
 
Jag har haft min Haglöfs L I M +1 i ett par tre år och är mkt nöjd. Har använt den mestadels sommartid men då även på fjällvandring i Lappland med tältövernattningar. Går det ner mot 0:an och under har jag varmare alternativ i första hand.

Haglöfs är en rymlig säck (tight mumieform är helt missvisande) och inga problem för en ivändare som jag. Bra säck för sitt användningsområde. Jag gillar skarpt att den inte har något blixlås. Blir det för varmt kan man stoppa ut fötterna nedtill och ha den helt öppen upptill så man kan hasa ned den nedanför axlarna. Vikt och packvolym är imponerande. Jag har aldrig känt att jag varit för varm i säcken och faktiskt inte frusit heller men jag fryser sällan och använder bra liggunderlag och en dunjacka i en t-shirt som kudde.

Vilken säck du bör välja kan bara du avgöra.

Thure
 
Det finns inga trollformler. Säckarna är inte jämförbara. Haglöfs anger inte dunvikten, men den är uppenbart lägre än Cumulus, med tanke på 7D polyamid som använts till tygpåsen. Världens lättaste duntäta tyg (som de inte har använt) skulle ändå väga kring 200 g. Ovanpå detta använder Cumulus en högre dunkvalitet (850 cuin mot 800). "You do the math".

Haglöfs "vinner tillbaka" lite vikt på uteblivet blixtlås och (möjligen) en tajtare passform, men med så radikalt olika ingångsvärden måste det ändå vara skillnad på temperaturintervallet. Blixtlås (åtminstone 3/4) och lite generösare passform är dessutom fördelar som IMHO är värda lite extravikt i längden - och du väljer ju själv "large/wide"-modellen av Cumulus (om det bara är för att det är extrapris, så förlorar du troligen inget på att handla direkt från tillverkaren - se nedan).

Jag har använt LiteLine 400 (normalstorlek) i nu flera år, och ett par andra sovsäckar med polskt dun i ett par decennier. Alla har varit välgjorda, och dunet har hållit sig lika spänstigt genom åren. Polskt dun anses hålla mycket hög kvalitet. Cumulus temperaturgraderingar upplever jag som försiktiga. Jag är ovanligt frusen av mig, men har sovit gott i LiteLine 400 under bar himmel kring och strax under nollgradigt - då med Z-rest som underlag, ullfrottéställ, ullstrumpor, tunn duntröja och balaclava. I tält känns det som jag har god marginal några grader till ner på skalan. Men där går min gräns, och jag skulle inte vilja byta ner mig till Haglöfs-säcken.

Ett tips: kan vara värt att kolla om det inte blir billigast för dig att handla direkt från Cumulus. Då kan du också göra egna tillval och anpassningar - t ex hydrofoberat dun eller det superlätta yttertyget. Just nu kostar i alla fall normalstora LiteLine 400 ca 300 kr mindre där (vid direkt omräkning från polska zloty), än extrapriset du länkar till.

Är du ändå ute efter viktreducering och vill betala några hundralappar mer för det, så satsa hellre på denna säck - den väger lika mycket som Haglöfs, men endast tack vare det extremt lätta tyget. Samma dunmängd som LiteLine 400, men troligen lite varmare p g a ännu högre dunkvalitet. Och 3/4 blixtlås, vilket IMHO är fullt tillräckligt, och hela skillnaden mot inget blixtlås alls.
 
Senast ändrad:
Jag har använt Haglöfs Lim +1 i några år och jag är faktiskt nöjd med den.

Dock så kämpade jag i början tills jag lärde mig hur denna säck fungerar.

Regleringen av temperaturen sker genom att du kryper in eller ut ur säcken. Är det en varm sommar natt så drar du kanske upp säcken till midjan och sover med din dunjacka på överkroppen. (som du skulle göra med t.ex. Half Bag) Blir det kallt så kryper du in i säcken.

Jag köpte min på en XXL rea för 1800 kr. Den var på rea i vintras på XXL och då låg den runt 2000 kr om jag inte minns fel.

Om jag skulle köpa en ny säck idag och hade en budget runt 3000 kr så skulle jag inte välja L.I.M säcken. Jag skulle kolla på X-Lite 300 eller kanske den dyrare X-Lite 400.

Skulle jag hitta L.I.M säcken för 1800 till 2000 kr så skulle jag inte tveka en sekund.

Om vi tittar på dimensionerna på säcken så har den en omkrets på 160 cm upptill, 131 cm på mitten och 106 cm längst ned. Den är 211 cm lång. Min väger 475g på min våg.

EDIT: Dunvikten är aprox 290g med 800 cuin (EU) 90/10 ratio
Tyget är 7D vilket känns omtåligt, men håller riktigt bra. Har inte haft några problem med min.
 
Jag funderade också på cumuls-lite 400, men tillslut blev det millet-trilogy-edge då den var ordentligt nedsatt på Addnature. Det finurliga med den är att det går att öppna för endast armarna om man vill. Väldigt bra om man t ex ligger och läser på kvällarna. Nu finns det endast den långa modellen kvar, den kostar 3090:-. Den är antagligen varmast av de som är med i tråden då det är 850 i fillpower och den väger 670 g(varav dun 435 g).

https://www.addnature.com/millet-trilogy-edge-sleeping-bag-long-M527953.html
 
Tack så mycket att ni alla tar er tid med dessa utförliga och beskrivande svar. Det är verkligen uppskattat av mig att få eran hjälp i denna stora djungel av utrustning. <3
 
Jag instämmer tillfullo i joannas svar, detta är ingen magic utan kolla matematiken, vilken dunkvalitet/dunvikt, typ av konstruktion och tyg används. Även storleken längd/bredd är viktig för komforten och isoleringen (en sovsäck skall aldrig strama på någon punkt då det trycker ihop loftet och du får en kall punkt). Är du dessutom i-vändare vill du ha en lite rymligare säck som tillåter viss möjlighet att vända sig och hitta en bekväm sovställning inuti säcken.
För mig går Haglöfs säcken bort, skulle aldrig välja en sovsäck som saknar dragkedja eller har halvlång dragkedja då det både är opraktiskt och minskar möjligheten att effektivt kunna reglera temperaturen i säcken i varmt väder (effektivast att skapa ventilation i en lite för varm säck är att öppna dragkedjan några dm i fotändan, då skapas en viss "skortenseffekt" genom sovsäcken som effektivt reglerar temperaturen).

Själv använder jag en Marmot Hydrogen för sommarbruk som ligger i samma användningsområde som de sovsäckar du listar. Då jag är 193cm och i-vändare använder jag storlek Long.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Sara84 Cumulus sovsäck Bo och sova 7
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 0
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...