Sovsäck: Caravan vs Haglöfs

Var på jakt efter en varmare sommarsäck som man kan ha på vår- och höstkanten oxå. Tittade runt lite och tyckte att Haglöfs outback 10 verkade ok.
Nu är det så att en sportbutik började Rea ut Caravan interlight lyx för halva priset (ca 450:) Tittar man på vad säckarna ska tåla verkar de ganska lika men eftersom Caravan inte görs längre är det svårt att hitta info om dem. Någon som har haft någon erfarenhet av Caravan eller Haglöfssäcken? Lutar åt Caravan (det verkar ju billigt) men vill inte köpa en dålig säck...
/Pelle
[Ändrat av pejo 2003-08-08 kl 11:01]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
pejo; sa:
Var på jakt efter en varmare sommarsäck som man kan ha på vår- och höstkanten oxå. Tittade runt lite och tyckte att Haglöfs outback 10 verkade ok.
Nu är det så att en sportbutik började Rea ut Caravan interlight lyx för halva priset (ca 450:) Tittar man på vad säckarna ska tåla verkar de ganska lika men eftersom Caravan inte görs längre är det svårt att hitta info om dem. Någon som har haft någon erfarenhet av Caravan eller Haglöfssäcken? Lutar åt Caravan (det verkar ju billigt) men vill inte köpa en dålig säck...
/Pelle
[Ändrat av pejo 2003-08-08 kl 11:01]

En syntetsäck bör långtidsförvaras upprullad eftersom fibrerna annars förlorar sin spänst.

Med tanke på att Caravan slutade säljas i Sverige för sisådär 10 år sedan kan säcken ha legat på hyllan läääääänge...

Jag undrar om den verkligen är prisvärd trots sitt halva pris...

mvh,

J

Om du bara är ute en vecka/år och mest sommartid spelar det ingen roll vilken säck du köper. Ska du vara ute mycket på hösten så rekomenderar jag att du tittar på tex Marmots Trestles med en komforttemp på -9 (har sett den för 1500:).

Caravan

Kan ju säga några ord om min brorsas Caravansäck som jag använder flitigt. Den köptes i slutet av 80 talet och har blivit använd en hel del, tvättad ett antal gånger och är fortfarande hur bra som helst. Använder mkt hellre den är min Haglöfs säck.

Jag har en outback #10 och är väldigt nöjd med den.
Den enda nackdelen är den lite höga vikten - nästan 2kg. Men, väldigt skön. :)

Lycka till
Uffe

Köpet klart!

Tack för alla tips. Köpte caravnen och den verkar väldigt gedigen. Tyckte den påminde en hel del om Angiulak (rättstavat?) -säckarna som jag oxå tittat på och fick senare reda på att Angiulak ägde Caravan de sista åren...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips